Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Holt A/P/S GTX -små i størrelsen? Anbefalinger til andre fjellstøvler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par Alfa Holt halvhøye fjellstøvler som jeg egentlig er kjempefornøyd med, hvis det ikke var det at de er for små :D Har kjøpt min vanlige størrelse, men merker at tærne berører fremme i skoen, og tror det blir for lite på lengre turer med oppakning. Tenker at et halvnummer større hadde vært ideelt.  Noen tips til tilsvarende sko som kanskje er litt større i størrelsene? Altså halvhøye fjellstøvler til turer med sekk på opptil 3-4 dager, og som har god demping. 

Annonse
Skrevet

Kan det tenkes at du bare må kjøpe skonummeret større? Føttene våre har jo en tendens til å utvide seg når vi har gått litt. 

• Takk 1
Skrevet

hei

Fjellstøvler bør vel alltid kjøpes (1/2) til 1 nr større enn vanlig av hensyn til bruk av tykkere sokker, andre innleggsåler enn fabrikkstandard og mer hovne føtter under dagsmarsjen. Passformen er selvsagt viktigst. Dvs. at det bør være romsligt om tærne - også for å holde varmen. Trange sko blir kalde uansett bruk av de tykkeste raggsokker!

Elgen

• Liker 1
Skrevet
Krikri skrev (På 25.5.2025 den 15.20):

Har et par Alfa Holt halvhøye fjellstøvler som jeg egentlig er kjempefornøyd med, hvis det ikke var det at de er for små :D Har kjøpt min vanlige størrelse, men merker at tærne berører fremme i skoen, og tror det blir for lite på lengre turer med oppakning. Tenker at et halvnummer større hadde vært ideelt.  Noen tips til tilsvarende sko som kanskje er litt større i størrelsene? Altså halvhøye fjellstøvler til turer med sekk på opptil 3-4 dager, og som har god demping. 

Jeg synes Alfa Holt krymper litt hver gang de tørker, og så går seg til.

Prøv med tynnere sokker. Jeg bruker Alfa Holt med litt tynnere sokker enn de andre fjellstøvlene mine. De er også litt små, men det var fordi jeg skulle bruke de til fjellklatring/toppturer i jotunheimen. Og da synes jeg en litt tight sko fungerte bra.

Men ellers ville jeg kjøpt de litt større, og heller brukt en litt tykkere sokk. Tykkere sokker gir en mye mykere og mer behagelig sko, synes jeg.

• Takk 1
Skrevet
Guggen skrev (12 timer siden):

Hæ, hvorfor kjøper du da ikke en halv eller hel størrelse større i stedet for å skulle kjøpe noe annet?

De finnes ikke i halvnummer, og har tenkt at et helt nummer opp blir litt veldig stort. For store sko som man sklir rundt i kan gi vondt under føttene. 

Skal prøve andre sokker som tipset om under her. 

Ikke noe uløselig gåte dette her, fint å høre andres erfaringer. 

Skrevet

Jeg hadde Alfa Holt. Veldig gode og lette sko. Dessverre lakk begge etter 6 måneder. Fikk ett nytt par og de lakk etter 14 dager. Trist når gode sko raskt blir ødelagt.

Valgte å kjøpe ett par dyrere Crispi jaktstøvler. De har fungert fint så langt.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.