Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en erfaren skigåer, men jeg har aldri gått på bre før. Jeg ser for meg at jeg har lyst til å gå folgefonna på langs eller over fra holmaskjær til breidablikk eller fonnabu. 

Jeg som aldri har gått på bre før er litt skeptisk til om dette er en tur jeg bør ta alene mtp at jeg ikke har kompetanse innenfor breer. Er det noe spesielt skummelt å ta denne turen nå tidlig i mai? Er det mye sprekker og diverse jeg må passe meg for? Eller går dette stort sett fint? 

Annonse
Skrevet

Folgefonna regnes som ganske trygg mtp vårskiturer. Har gått på ski alene fram og tilbake mellom sommerskisenteret i nord og 1628-toppen på søndre fonna i slutten av april 2011. Tredagers tur med to overnattinger på Holmaskjer. Kan ikke huske det var en eneste sprekk den gang, men forholda kan ha endret seg pga bresmelting. Lite snø i år gjør også at man må være mer på vakt for sprekker enn vanlig på denne årstida.

Skrevet (endret)

Har ikke gått Folgefonna, men hadde en plan om det da jeg var yngre, da jeg har mange i nær familie som har gått den. Men dette var 90 tallet og tidlig 2000 tallet. Har ikke hørt om noen som gått den i nyere tid og kjenner ikke snøforholdene på Folgefonna i år. Men forholden slutten av 90 tallet og 2000 tallet var veldig bra mtp snøforhold og mye snø sent på våren. Har følgt en del med Breifonn og sett hvor mye den har smelta siden 2005 og frem til i dag. Familien har hatt hytte i Folgefonna området og snøforholdene er dessverre ikke det samme, som da. Da jeg var mest ivrigst på ski, var det ikke uvanlig med 5 - 6 meter på snø i mars/april og skiføre til juni, mens de siste årene har det heller ligget på rundt 2 - 3 meter med snø i mars og i år er det uvanlig lite snø, selv i vest. Du må opp på 1600 - 1700 for å finne over 3 meter med snø denne våren :-(.

Gikk fint å gå Folgefonna på ski uten erfaring før, men med de usikker snøforholdene vi har i år, vil jeg nok rådført med ekspert på bre og som kjenner forholdene!

Endret av Dompappen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.