Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken stang til fjellfiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenker å kjøpe 2 nye stenger til fjellfiske, en haspelstang og en fluestang.

Hva bruker dere/anbefaler dere av stenger?

Til haspelstang tenker jeg 9 fot men usikker på slukvekt, og når det gjelder fluestang er jeg litt usikker på om jeg skal gå for en klasse 4, 5 eller 6. Klasse 6 er jo bedre hvis det blåser men klasse 4 er gøyere å fiske tørrfluer med hvis forholdene tillater det :)

Endret av Sputnik21
Annonse
Skrevet
8 minutes ago, Sputnik21 said:

Tenker å kjøpe 2 nye stenger til fjellfiske, en haspelstang og en fluestang.

Hva bruker dere/anbefaler dere av stenger?

Til haspelstang tenker jeg 9 fot men usikker på slukvekt, og når det gjelder fluestang er jeg litt usikker på om jeg skal gå for en klasse 4, 5 eller 6. Klasse 6 er jo bedre hvis det blåser men klasse 4 er gøyere å fiske tørrfluer med hvis forholdene tillater det :)

Hvis du bare skal ha en stang, så er det ca 5-25g som gjelder. 5g til spinnere, wobblere og små skjesluker, 25g til sildesluker.

Når det kommer til fluefiske så spørs det veldig på området, men om du bare skal ha en stang så er kl. 5 det typiske allround-valget.

Min anbefaling er i hovedsak Daiwa, men det er fordi jeg liker aksjonen i stengene, veldig mange andre liker Shimano.

Men det viktigste, hold deg langt unna Lawson, det er lattelig overprisede stenger i middelmådig kvalitet..

Skrevet
Gabs88 skrev (42 minutter siden):

Hvis du bare skal ha en stang, så er det ca 5-25g som gjelder. 5g til spinnere, wobblere og små skjesluker, 25g til sildesluker.

Når det kommer til fluefiske så spørs det veldig på området, men om du bare skal ha en stang så er kl. 5 det typiske allround-valget.

Min anbefaling er i hovedsak Daiwa, men det er fordi jeg liker aksjonen i stengene, veldig mange andre liker Shimano.

Men det viktigste, hold deg langt unna Lawson, det er lattelig overprisede stenger i middelmådig kvalitet..

Tenker kun en haspelstang til å begynne med i alle fall, så mulig jeg går får rundt 5-25g. 

Jeg har erfaring med at Daiwa og Shimano har gode stenger og sneller, og jeg er jo spesielt fan av Shimano. Men jeg sikler litt på en Daiwa Luvias, hvis den kommer på tilbud etterhvert. Bruker du 2500 snelle på fjellet? :-)

Har hørt mye forskjellig om Lawson, så det blir nok ikke Lawson.

Når det gjelder fluestang så blir det kanskje en 5'er eller 6'er på fjellet. Er som du sier at en 5'er er mer allround, men skal uansett gå for en 4'er så derfor jeg vurderer om jeg skal gå for en 4'er og 6'er i stedet for en 5'er.

Skrevet

Om du uansett skal ha en #4 så er det naturlige valget #6 til stang nr 2. Det er for liten praktisk forskjell på #4 og #5.

Et tilleggsmoment ifht haspelstang er om du bruker bombardadupper til f.eks fluer og småwoblere eller mark. I så fall bør stangen dekke de vektene.

Jeg bruker 1000-2000 snelle på fjellet...

Skrevet
Espen Ørud skrev (2 minutter siden):

Om du uansett skal ha en #4 så er det naturlige valget #6 til stang nr 2. Det er for liten praktisk forskjell på #4 og #5.

Et tilleggsmoment ifht haspelstang er om du bruker bombardadupper til f.eks fluer og småwoblere eller mark. I så fall bør stangen dekke de vektene.

Jeg bruker 1000-2000 snelle på fjellet...

Det tenker jeg også. Og ut i fra det jeg leser så kan jo en 6'er presentere tørrfluer på en OK måte.

Takk for input, jeg hadde ikke tenkt på bombardadupper, mark osv så det må jeg lese meg litt opp på.

Skrevet
1 hour ago, Sputnik21 said:

Jeg har erfaring med at Daiwa og Shimano har gode stenger og sneller, og jeg er jo spesielt fan av Shimano. Men jeg sikler litt på en Daiwa Luvias, hvis den kommer på tilbud etterhvert. Bruker du 2500 snelle på fjellet? :-)

Selv har jeg mest Daiwa stenger, og nesten utelukkende Shimano sneller. I min mening er Shimano med god margin best på sneller, men jeg liker ikke aksjonen i stengene de selger.

Jeg har Luvias selv, fantastisk stang. Gikk fra Lawson Arctic Trout til Daiwa Luvias i samme prisklasse og merket virkelig forskjell med en gang, Etter det har det blitt flere Daiwa stenger. :) Har nå flere Shogun og en Morethan stang, samt noen andre modeller. 

2500 snelle er så absolutt den størrelsen jeg ville ha skaffet meg først. Det er allround størrelsen som passer best til en 5-25g stang. Så kan du heller satse på noe lettere, eller tyngre, ved en senere anledning.

Forøvrig støtter jeg 100% det Espen Ørud sier, hvis du uansett skal ha en #4 stang så kjøper du bare det, og velger heller noe annet senere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det året jeg begynte å studere, kjøpte jeg en #5 som jeg er veldig glad i (Guideline LPXe 905). Jeg ble rimelig bitt av fluefiskebasillen, og i Oslomarka var det lett fluefiske som gjaldt, derfor kjøpte jeg etterhvert en #3-stang (Scott G2 842). Etter noen år med  >3hg ørreter, ble jeg lei og begynte å fiske mer etter sjøøret i Oslofjorden. Da "kompletterte" jeg samlinga med en #7-stang (Scott S4s 907). Skal sies at jeg jobba i sportsbutikk og fikk gode priser på Scott-stengene. 

Er enig med @Espen Ørud i at du bør gå for #6 hvis du uansett skal kjøpe #4. Hadde jeg skulle kjøpt fluestenger idag, ville jeg gått for 4, 6 og 8 istedenfor 3, 5 og 7. 

Like viktig som hvilken klasse du velger mellom 4 og 6 er hvilket snøre du bruker, både med tanke på presentasjon av tørrflua, og fjellets utfordringer knyttet til vind. Jeg bruker utelukkende #5 på fjellvann, mye fordi snøret der tåler mye vind, og jeg kaster langt med det. Jeg tror du kan, med rett snøre på #4, klare deg lenge med det, også til fjells.

Jeg kan ta med #3 hvis jeg vet det blir elvefiske på fjellet. Snøret på den stanga har en kort klump, som passer for korte presise kast, men som også blir spist opp av alt som heter vind. Myk stang, treg aksjon, kort klump, er ingen vinneroppskrift i vind.

I en periode hvor jeg av prinsipp bare fiska med flue, kunne jeg ta med #7 til fjells, hvis det var meldt mye vind. Nå dropper jeg den, og tar med slukstanga i de tilfellene.

Endret av ingen87
Skrevet

Jeg fisker primært med flue og har alt for mange stenger. Tidligere hadde jeg med en femmer til tørrfluer og en sekser til streamere på fjellet. Siste årene har jeg innsett at det er mer enn nok med en stang og da er valget en sekser. Den tåler litt mer vind og håndterer store streamere litt bedre. Men jeg bruker en snelle med utskiftbar spole. Da har jeg en spole med vanlig WF flyt og en med synk. Dette er fullstendig hemmelig, men synkesnøre og streamere er juksekode i fjellheimen 😎

De siste årene har det også blitt med en haspelstang til dagene med alt for mye vind. Jeg har ikke såååå dårlige erfaringer med Lawson og det viser heller ikke testene jeg har lest. Men jeg har ikke nok peiling på haspel, finnes helt sikkert mye som er bedre🙂

Skrevet

Små rekeimitasjoner, beregnet til sjøørret, typ Runars CDC, er og giftige i fjellvann med synkeline 😊  Hvis man ikke presser lufta ut av CDC-fibrene kan de fluene finne på å flyte. Jeg har tatt sjøørret på tørr Runars cdc. Det var topp 5 sjøørretopplevelse, selv om fisken såvidt bikka kiloet. 

Skrevet (endret)
15 hours ago, rk said:

De siste årene har det også blitt med en haspelstang til dagene med alt for mye vind. Jeg har ikke såååå dårlige erfaringer med Lawson og det viser heller ikke testene jeg har lest. Men jeg har ikke nok peiling på haspel, finnes helt sikkert mye som er bedre🙂

Når jeg kom tilbake til fiskeinteressen så kjøpte jeg en Lawson Arctic Trout og en Lawson Atlantic Salmon, jeg visste ikke bedre, og stolte på testene. Dette er jo "Premium stengene" til Lawson.

Så jeg har Lawson Arctic Trout og Daiwa Luvias for hånd, begge er 10 fot, men Arctic Trout er 4-16g og Luvias 5-25g, og kan gjøre en rask sammenligning.

Lawson Arctic Trout mw S4
Kastevekt: 4-16g
Lengde: 10 fot

Vekt: 199g
Stangdiameter ved skaft: 10.3mm

Stangtrekk: Flanell, gikk i stykker, dårlig kvalitet, tar til seg vann, egner seg ikke for naturen.
Stangtube: Inkludert

Daiwa Luvias
Kastevekt: 5-25g
Lengde: 10 fot
Vekt: 153g
Stangdiameter ved skaft: 10.2mm (men går direkte ned til 9.0mm etter 10 cm)
Stangtrekk: Solid nylon, glatt, lett vannavstøtende.

Det første som utmerker seg, er jo at til tross for at Lawson har lavere kastevekt, så veier selve stangen mer. Ikke bare veier den mer, den veier hele 50g mer som er veldig mye i stangperspektiv. Den er også tykkere, målt ved basen er det bare 0.1mm forskjell, men målt 10 cm fra basen er forskjellen 1mm. Men så må man ta med i perspektivet at Luvias stangen har en kastevekt på 5-25g mens Lawson har 4-16, og at dyrere stenger vanligvis er laget av tynnere emner.

Det gir derfor veldig lite mening at Lawson stangen skal være både tykkere og tyngre enn en stang med høyere kastevekt i samme prisklasse.

Luvias gir også bedre inntrykk med tanke på skaftet og snellefestet, som gir et mer premium-inntrykk, slankere og fastere når man fester snellen. Lawson sitt Arctic Trout snellefeste gir også i utgangspunktet et godt inntrykk, men er litt mer solid, virker tyngre og litt billigere.

Endestykke, Luvias har gummi endestykke og tåler fint og settes ned på bakken, Arctic Trout blir oppskrapet nesten umiddelbart hvis du noensinne setter skaftet i bakken.

Stangringer, Daiwa Luvias bruker Fuji-Sik-K Guides, dette er omtrent en 5 av 6 stjerners guide. Det er ikke det absolutt beste Fuji har å tilby, men veldig gode guides.

Lawson Arctic Trout bruker Microwave guides, det finnes så langt jeg vet ingen andre merker som bruker microwave guides på sine haspelstenger men Lawson fortsetter å bruke dem. Microwave guides er egentlig laget til Baitcasting stenger og hører ikke hjemme på en haspelstang i det hele tatt. For meg fremstår det som en markedsføringsgimmick, og jeg har også et dårlig inntrykk av selve stangringene som bøyer seg veldig lett når man setter i sammen og tar i fra hverandre stangen.

Men de virkelig forskjellene har jeg merket i bruk, for det er jo lett å forvente at en Lawson Arctic Trout med kastevekt 4-16g i alle fall vil kaste bedre i det vektområdet? Spesielt når det kommer til lettere 4g sluker og spinnere? Men nei, Luvias kaster rett og slett lengre, selv under minste oppgitte kastevekt. Mye fordi den har en mer regulær aksjon hvor hele stangen bøyer seg jevnt, mens Lawson har raskere aksjon som gjør det vanskeligere å laste stangen. Og i tillegg så kan jo da Daiwa stangen selvfølgelig kaste helt opp til 25g.

Det hører med til historien at når jeg kjøpte Luvias så kostet den 2200 kroner på salg, mens Arctic Trout kostet meg 2450 kroner på salg. Men Luvias har steget mer i pris siste årene enn Lawson stangen har. Uansett så regner jeg de to stengene for å være i samme prisklasse.

Så jeg må si at når jeg ser Lawson Arctic Trout få toppscore, så er min første og eneste tanke at testen er kjøpt og betalt eller eventuelt at scoren oppjusteres kraftig fordi det er et norsk merke. For det kvalitetsinntrykket jeg selv får av stangen er mye dårligere enn det jeg får av den sammenlignbare Daiwa stangen.

Jeg har jo også Lawson Atlantic Salmon tilgjengelig, 12 fot kastevekt opp til 60g, og der føler jeg meg enda mer lurt av stangkvaliteten, stangen ligger per dags dato mellom 2499 og 5299 kroner og har et snellefeste som hører hjemme på billigstenger under 1000 kroner. Stangringene har ikke en gang oppgitt produsent, men de fremstår som relativt billige.

Så det er min erfaring med Lawson, i mitt hode er Lawson et merke som er mye bedre på markedsføring enn stangkonstruksjon. Jeg gikk rett på limpinnen, to ganger, før jeg virkelig fikk opplevd hva andre merker hadde å tilby.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (22 timer siden):

Det året jeg begynte å studere, kjøpte jeg en #5 som jeg er veldig glad i (Guideline LPXe 905). Jeg ble rimelig bitt av fluefiskebasillen, og i Oslomarka var det lett fluefiske som gjaldt, derfor kjøpte jeg etterhvert en #3-stang (Scott G2 842). Etter noen år med  >3hg ørreter, ble jeg lei og begynte å fiske mer etter sjøøret i Oslofjorden. Da "kompletterte" jeg samlinga med en #7-stang (Scott S4s 907). Skal sies at jeg jobba i sportsbutikk og fikk gode priser på Scott-stengene. 

Er enig med @Espen Ørud i at du bør gå for #6 hvis du uansett skal kjøpe #4. Hadde jeg skulle kjøpt fluestenger idag, ville jeg gått for 4, 6 og 8 istedenfor 3, 5 og 7. 

Like viktig som hvilken klasse du velger mellom 4 og 6 er hvilket snøre du bruker, både med tanke på presentasjon av tørrflua, og fjellets utfordringer knyttet til vind. Jeg bruker utelukkende #5 på fjellvann, mye fordi snøret der tåler mye vind, og jeg kaster langt med det. Jeg tror du kan, med rett snøre på #4, klare deg lenge med det, også til fjells.

Jeg kan ta med #3 hvis jeg vet det blir elvefiske på fjellet. Snøret på den stanga har en kort klump, som passer for korte presise kast, men som også blir spist opp av alt som heter vind. Myk stang, treg aksjon, kort klump, er ingen vinneroppskrift i vind.

I en periode hvor jeg av prinsipp bare fiska med flue, kunne jeg ta med #7 til fjells, hvis det var meldt mye vind. Nå dropper jeg den, og tar med slukstanga i de tilfellene.

Jeg blir nok å kjøpe en #4 som jeg bruker i marka rundt her jeg bor, men tror faktisk jeg skal kjøpe meg en #5 der jeg kjøper en ekstra spole slik at jeg enkelt kan bytte mellom å fiske tørt og med streamere. Så har jeg med en haspelstang i tilfelle der blåser for mye til fluefisking. Tenker #5 er litt gøyere å kjøre fisk på enn #6, og at #5 presenterer tørrfluer noe bedre. Men, dette er kun tanker jeg har, så det trenger ikke å være faktum :-)

Skrevet
rk skrev (15 timer siden):

Jeg fisker primært med flue og har alt for mange stenger. Tidligere hadde jeg med en femmer til tørrfluer og en sekser til streamere på fjellet. Siste årene har jeg innsett at det er mer enn nok med en stang og da er valget en sekser. Den tåler litt mer vind og håndterer store streamere litt bedre. Men jeg bruker en snelle med utskiftbar spole. Da har jeg en spole med vanlig WF flyt og en med synk. Dette er fullstendig hemmelig, men synkesnøre og streamere er juksekode i fjellheimen 😎

Akkurat det samme som jeg tenker, å ha med en ekstra spole for å kunne skifte mellom flyt og synk.

Hvordan syns du en sekser presenterer tørrfluer og kjører fisk på kontra en femmer stang? :) 

Skrevet

Min personlige mening er at du neppe merker forskjell i hele tatt mellom 5 og 6 når du kjører fisk :) Trenger ikke å være noen forskjell i presentasjon av fluer heller. Fortommen er jo den samme, men med litt mer vekt i snøret kan det jo plaske litt mer i landinga. Det handler vel så mye om klumpens plassering, type stang og din kasteteknikk. 

Du vil jo uansett ha 4 som er en nydelig klasse til tørrfluer? Er det for mye vind til å kaste med 4, vil det også påvirke hvor mye insekter det er i overflaten. Da vil du heller ha en 6 som tåler vind hakket bedre enn 5, og du kan gå over på større fluer. For meg er det en nobrainer å gå opp til 6 hvis du uansett tenker 4 stang 😊

Skrevet
1 hour ago, Sputnik21 said:

Jeg blir nok å kjøpe en #4 som jeg bruker i marka rundt her jeg bor, men tror faktisk jeg skal kjøpe meg en #5 der jeg kjøper en ekstra spole slik at jeg enkelt kan bytte mellom å fiske tørt og med streamere. Så har jeg med en haspelstang i tilfelle der blåser for mye til fluefisking. Tenker #5 er litt gøyere å kjøre fisk på enn #6, og at #5 presenterer tørrfluer noe bedre. Men, dette er kun tanker jeg har, så det trenger ikke å være faktum :-)

En annen måte å se på ting er at hvis du bruker dobbelt så mye på en enkelt #6 stang og snelle, så får du gjerne et 6er oppsett som er såpass lett at det kjennes ut som en 5'er i hånden når du kaster.

Forøvrig blir ting veeeldig avhengig av område men jeg tilbringer 90% av tiden fisketiden min i Sognefjellet og områdene rundt, fra Valdres til Årdal til Skei, det er svært få gode muligheter i fjellet her for å fiske med tørrflue, og du ser veldig få i fjellet som fisker med flue i det hele tatt.
Men igjen, dette er områdeavhengig, andre steder har veldig mange flere muligheter for godt fiske med tørrflue. Men tråden i seg selv handler jo om fjellfiske, så det er verdt å tenke litt på hvor mange muligheter du faktisk kommer til å ha for å fiske med det utstyret du kjøper deg. :)

• Liker 1
Skrevet

Gode svar fra Gabs88 og ingen87. 
Selv om tørrfluefiske selvfølgelig er det morsomste, er det ikke alt for ofte fjellet er gavmild med gode forhold. Derfor er en sekser gull for å håndtere vind og kaste ut en marflo imitasjon eller streamer så langt som mulig. Det er moro å kjøre fisk på en sekser også🙂

Med litt tålmodighet går det an å gjøre meget gode kupp på fluestenger på Finn. Spesielt på gamle modeller til high-end merkene. Stanga jeg bruker i fjellet er en Orvis Helios 2 kjøpt rimelig på Finn. Da tåler jeg også å pakke den i sekken uten stangrør (og kan spare litt vekt), noe jeg ikke gjør med full-pris stengene mine😅

På Instagram’en min kan du se litt resultater av fjellfiske med sekser:

https://www.instagram.com/rogerkvernmo?igsh=MXY1dTk1NWRjaGRtZA%3D%3D&utm_source=qr

• Liker 1
Skrevet

Enig med 3 siste - ville hatt en #4 og en #6 om jeg skulle ha med 2 alternativer. (Nå er jeg såpass "heldig" at jeg er satt opp med 12 fluesstenger som dekker det aller meste av nordiske og tropiske forhold, men ville fortsatt hatt med disse som 2 alternativer på fjellet for å dekke det meste av forhold og alternativer.)

Det kan være lurt å tenke slik at de forskjellige klassene skal håndtere forskjellige størrelser/tyngder fluer i steder for nødvendigvis vinden. Det kan også være nyttig å velge f.eks gode mikrodiameter fluesnører om du ofte er utsatt for vind. 

Hva merke/modeller angår så er det omtrent som med bil. Det er mye smak og behag ute og går og det er vanskelig å velge feil om man handler anerkjente merker. Selv har jeg omtrent utelukkende haspelstenger fra Fenwick fordi de på tidspunktet jeg handlet masse stenger hadde gode lette stenger med gode egenskaper og fordi jeg ventet til høsten kunne kjøpe 4 for prisen av 1 i stedet for å handle 1 til fullpris i hovedsesongen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Espen Ørud skrev (1 time siden):

Det kan være lurt å tenke slik at de forskjellige klassene skal håndtere forskjellige størrelser/tyngder fluer i steder for nødvendigvis vinden.

Dette minner meg om da jeg var dommer under VM i fluefiske i Vefsn 2013. En fyr fra Mongolia brukte noen nymfer som det var bundet inn 30g bly (minst!). Den flua plaska og dundra rundt i vannet, og skremte trolig all ørret til å bli anadrom og legge på svøm ned Vefsna. Etter 30 min ga han opp å fiske mer i sin sone. Ikke var han fluefisker heller, men en mongolsk rapper, som hadde kjøpt seg plass på det mongolske laget for å promotere sitt nye album.. xD 

Endret av ingen87
  • Liker 1
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.