Gå til innhold
  • Bli medlem

Tromsø-OL


Alek

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Joda Svein, men du skjønner kanskje at det ser litt rart ut når du først siterer meg for deretter å hevde at det ikke var meg du siktet til...

Her er det jeg skrev

Hvor skal Oslo evt. arrangere alpint? En fordel å ha bakker som før det første har litt helling, og for det andre er lenger enn en hageslange.

Kan vel ikke være så vanskelig å forstå dette vel... Eller jo, tydeligvis.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har hørt forslag om å legge disse til Kvitfjell. Norefjell tviler jeg på kan gi løyper som er gode nok for et OL. Jeg vil tro at en fallhøyde på i alle fall 7-800m med sammenhengende god helling må være et minimum for å få nok fart/intensitet/vanskelighetsgrad, og da med flere bratte heng. I 1994 klaget damene på Hafjell fordi løypene var for snille, kravene blir større og større. Det som var bra nok for utfor i 1952 kan sikkert brukes til crosscountryskiing i dag.

Årsaken til det er at de færreste byer har et kjempehøyt fjell med snø på midt inne i selve byen. Dette overrasker kanskje Svein, men neppe noen andre....

Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er...

Jeg vil tro at et OL i Oslo legger alpinøvelsene til Norefjell slik som sist. Det er helt vanlig at man legger utfor/super G godt utenfor selve byen, selv om man vil ha et såkalt kompakt OL.

Før noen surrer i vei med "alle fjellene" i Tromsø-argumentet" er det greit å presisere at også Tromsø ønsker å legge utfor halvannen times kjøring utenfor selve byen. Altså like langt unna som Norefjell er fra Oslo.

Tromsø vil evt bli det mest kompakte OL som noen gang har blitt arrangert. Jeg har aldri vært i dette området og kan ikke si noe om hvor lang tid det tar å kjøre fra Tromsø til det planlagte alpinanlegget, men 1,5 time kan det umulig være snakk om, heller det halve. Med litt kreativitet så er det ikke vanskelig å tenke seg storstillt transport langs fjorden til og fra Tromsø med hurtiggående passasjerbåter for å avlaste busstransport mv. Hurtigbåter som går 50-60 knop vil ha stor kapasitet ifht transport av tilskuere, og etappen tar da ikke mange minuttene. Det vil også være en enorm markedsføring for denne type næring/teknologi hvor Norge allerede er langt framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo hadde tenkt å la alpine øvelser gå i Kvitfjell og Hafjell - de samme stedene som under OL på Lillehammer. Ikke bare er stedene ferdig utbygget men det går også tog fra Oslo dit. Å arrangere alpine øvelser der vil være både det miljømessige og det økonomisk gunstigste alternativ. At det blir mindre kompakt får så være.

Men ettersom vi gir blaffen i miljøet og samtidig visstnok vasser i penger har dette ingen betydning.

Heldigvis er det bare idretten selv som har bestemt at Tromsø skal være Norges søkerby. Det er ennå håp om at politikerne tar til vettet og sier nei til alle alternativer. Det er ikke sånn at Idrettsstyret på vegne av oss alle kan gi blaffen i miljøet og også svi av andre folks penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Erik, men jeg er likevel litt bekymret. Idretten har ganske sterk innflytelse i Norge og klarer gjerne å trumfe igjennom sine synspunkter. Det var ikke veldig stemning i Oslo for et ski VM 2011 heller, men det ble presset igjennom.

Det er mulig at Idrettsforbundet spekulerer i å søke for 2022 etter at Tromsøs søknad har falt og da med en annen destinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av den grunn ville det være dødfødt å la Oslo være søkerby, med Lillehammer i bildet (selv om Kvitfjell og Hafjell ikke er i Lillehammer) ville de uansett ikke fått det. Det er ikke så mange år siden det var OL der. Oslo hadde dessuten OL i -52. Heiberg var vel ganske klar på dette tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvorfor synes du det er nødvendig med fjorder for å arrangere vinter OL ?

Å vise fram natur i tillegg til god idrett, idretten er bare en liten del av et slik arrangement. Norge er verdenskjent for fjordnaturen, og enda flere vil få øynene opp for dette ved et OL. Turisme er ei vekstnæring, og vi har mange fjorder som kan vises fram til tilreisende. Østlandet har ikke en natur folk blir begeistret av når de ser den på tv, det har fjordnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.