Lompa Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar ivarm skrev (6 timer siden): Ok. Men det er egentlig den punkteringsbiten jeg er redd for, og som tydeligvis er Akilles' hæl i det hele så jeg antar dette med valg av overflaten man velger er av betydning, og reparasjonskit er nok et must. Har sett på skumunderlag og samtlige har volum/dimensjoner som dessverre gjør de helt uaktuelle så jeg er nok nødt å velge oppblåsbar. Antar at ekstra "bunnduk" er evt løsningen om man er litt paranoid eller vil ikke våkne på flat madrass. Forutsetningen for oppsettet ditt er at du er ute i godvær på sommeren og sover i veikanten ved siden av motorsykkelen. Da er det også helt innafor å kutte sikkerhetsmarginene du ellers bør ha på en fjelltur. Det verste som kan skje er noen timer litt ukomfortabelt, eventuelt å pakke sammen og kjøre videre om natta. Om du velger å være "litt paranoid" i planleggingen så var det helt andre ting jeg ville sett på før ekstra bunnduk. Siter
ivarm Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar Lompa skrev (8 minutter siden): Forutsetningen for oppsettet ditt er at du er ute i godvær på sommeren og sover i veikanten ved siden av motorsykkelen. Da er det også helt innafor å kutte sikkerhetsmarginene du ellers bør ha på en fjelltur. Det verste som kan skje er noen timer litt ukomfortabelt, eventuelt å pakke sammen og kjøre videre om natta. Om du velger å være "litt paranoid" i planleggingen så var det helt andre ting jeg ville sett på før ekstra bunnduk. Jeg kjører hele dagen, så om jeg må kjøre videre pga utstyrsvikt så må jeg enten kjøre på hotell eller hjem. Da er "fjellturen" i dass. Lengste jeg har kjørt er ca 16 timer på 2 hjul og både bakenden og spekulatoren mellom ørene blir sliten av dette, så en slik "omderigering" gjør behag til slit. Dessverre har jeg grunnet diverse forpliktelser ikke så mye fri så at jeg kan bare gjenta turen når som helst ellers, og som sagt er jeg kresen ifht vær; flere dager sammenhengende finvær med sol. Eksempelvis få år tilbake var det "hetebølge" i sensommeren og jeg kjørte til Trondheim via fjellet, inkl trollstigen. Jeg kjører i uisolerte skinnklær med tskjorte og joggebukser under, grunnet komfort og min definisjon av når/hvordan en MCtur er "gøy og behagelig". Oppsummerer du dette og ser på Norges vær om sommeren og når slike værvinduer finnes, så vil du skjønne fort at de mulighetene mine å komme seg ut på denne måten er ganske få. Ergo sum; min paranoia motiverer meg å ha alt 100% på stell og være forberedt ifht utstyrsvalg og måten man bruker utstyret på, slik at jeg ikke f*cker up. Siter
Lompa Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar ivarm skrev (3 timer siden): Jeg kjører hele dagen, så om jeg må kjøre videre pga utstyrsvikt så må jeg enten kjøre på hotell eller hjem. Da er "fjellturen" i dass. Lengste jeg har kjørt er ca 16 timer på 2 hjul og både bakenden og spekulatoren mellom ørene blir sliten av dette, så en slik "omderigering" gjør behag til slit. Dessverre har jeg grunnet diverse forpliktelser ikke så mye fri så at jeg kan bare gjenta turen når som helst ellers, og som sagt er jeg kresen ifht vær; flere dager sammenhengende finvær med sol. Eksempelvis få år tilbake var det "hetebølge" i sensommeren og jeg kjørte til Trondheim via fjellet, inkl trollstigen. Jeg kjører i uisolerte skinnklær med tskjorte og joggebukser under, grunnet komfort og min definisjon av når/hvordan en MCtur er "gøy og behagelig". Oppsummerer du dette og ser på Norges vær om sommeren og når slike værvinduer finnes, så vil du skjønne fort at de mulighetene mine å komme seg ut på denne måten er ganske få. Ergo sum; min paranoia motiverer meg å ha alt 100% på stell og være forberedt ifht utstyrsvalg og måten man bruker utstyret på, slik at jeg ikke f*cker up. Har kjørt selv i mange år, men har nå parkert sykkelen. Forstår hva du sier, og mitt poeng er bare at et godt oppblåsbart underlag er til å stole på. Skal du sikre deg en god natt innen de svært knappe rammene du setter, ville jeg prioritert andre ting enn ekstra bunnduk.. Siter
ivarm Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar (endret) Lompa skrev (19 minutter siden): Har kjørt selv i mange år, men har nå parkert sykkelen. Forstår hva du sier, og mitt poeng er bare at et godt oppblåsbart underlag er til å stole på. Skal du sikre deg en god natt innen de svært knappe rammene du setter, ville jeg prioritert andre ting enn ekstra bunnduk.. Da antar jeg at dete stemmer hvis folk her sier oppblåsbart er helt OK. Bestilt, per dags dato, etter diverse input fra mange i denne tråden: -Rab Ultrasphere 4.5 - LW underlag (pakket: 1,5 L) - Cloud Up UL 1 Ultralight telt (Pakket: 3,7 L) Så så langt er jeg opp i 5,7 L, dette uten sovepose som jeg enda ikke har bestemt meg for, sekken alt skal opp i er 22,2 L. Litt usikker om dette er slik den er, eller om det er volumet om man åpner opp to glidelåser på sidene som lar ryggen "flytte" seg fra skallet bak ca 1 tomme. Edit: om det er MC folk som leser dette, her er noe annet jeg bestilte. Evotech sin USBC PD lader, med kabel lang nok til å enten nå fra sykkelen inn i teltet, eller monteres helt vanilla i styret. Noe jeg måtte fiske ut av Evotech er hvor mye den leverer siden dette oppgis ikke: 12V x 3 A = 36W. Ut fra en så liten sak - imponerende. Endret 27. januar av ivarm 1 1 Siter
+Krankman Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar ivarm skrev (19 minutter siden): Edit: om det er MC folk som leser dette, her er noe annet jeg bestilte. Evotech sin USBC PD lader, med kabel lang nok til å enten nå fra sykkelen inn i teltet, eller monteres helt vanilla i styret. Noe jeg måtte fiske ut av Evotech er hvor mye den leverer siden dette oppgis ikke: 12V x 3 A = 36W. Ut fra en så liten sak - imponerende. Takk for tips! Vurderer nå sterkt å kjøpe inn denne til min aldrende MC som ikke har fungerende strømuttak. 👍 Siter
ivarm Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar Krankman skrev (1 time siden): Takk for tips! Vurderer nå sterkt å kjøpe inn denne til min aldrende MC som ikke har fungerende strømuttak. 👍 Kan kommentere at den har 3 wire: gnd, +12 og en for å slå den på (også +12). Kan hukes opp mot enten elsystem forøvrig og aktiveres med tenningsnøkkel, jeg skal heller gå for en separat svitsj så jeg bestemmer uavgengig av maskinen når den skal være på. Finnes med USBC og USBA utgaver, støtter QC og PD standard. 1 Siter
ivarm Skrevet i går, 20:54 Forfatter Skrevet i går, 20:54 (endret) Sa da selv i kanskje litt tidlig fase av sommeren har jeg tatt meg ut på en tur med følgene: Ryggsekk Kawasaki "hardshell" (ikke helt denne modellen, men så godt som) Oppblåsbar madrass RAB Ultrasphere 4.5 (long, wide) Telt Cloud Up UL 1 Ultralight Backpacking Tent Sovepose Revelation Sleeping Quilt Slik så det ut; Og slik så det ut inne i teltet: Alt i alt tatt i betraktning at min erfaring med dette var nøyaktig null så konkluderte jeg at det var et taktisk nederlag men strategisk suksess. Erfaringer: - Billing "kinatelt" fungerte helt supert og det er lite å klage på annet enn at posen den oppbevares i må kunne strames ytterligere for å være enda mer kompakt. Så den kan jeg anbefale. - Oppblåsbar madrass får flest "stjerner" mtp at den pakkes ned til en størrelse ca tilsvarende en 0,5 liters ølboks. Dette er imponerende! Å ligge på den er derimot ikke fullt så imponerende for hvis man har øyne åpen føler jeg meg tilbake på en flyterigg. Oppblåsing gikk lett, justering av lufttrykk gikk lett, pakking gikk også ganske lett. - "sovepose" som er en "sleeping quilt" får en sterk 4-er siden ja den har mest "premium" dun og veier null komma niks men å pakke den tett er umulig og den av alle ting med på turen har størst behov for et borrelås-stropp system som kan holde den tettpakket og kompakt. Ellers så er opplegget med manglende glidelås hele veien ganske mongo, løsnigen ble å åle seg rundt for å lande "skjøten" mot madrassen, for ellers er det håpløst å holde den tett. Ellers gikk turen slik: 1) Ser på værmelingen som sier at det skal være ca 9-10 grader gjennom natten 2) Ankommer dalen mellom Breheimen og Veitastrond, temperaturen stemmer så langt, setter opp telt med innhold uten issues. 3) Opplever en sånn "kuldehelvete-dal" effekt av at dalen dypper ned til ca 1 grad (ref bilde nederst) over natten med noe is/rim diverse plasser fordi... en mer eller mindre lukket dal er en sånn kuldegrop, or so they say. 4) Jævla rypene klarer ikke holde nebbet sitt tett gjennom halve natten så jeg fryser her og der med den kaklingen i bakgrunnen. Haglen er ikke med så sånn går det videre til kl 0400 eller hva det var. 5) Våkner kledd for sommeren ute i praktisk talt sen vintervær, starter sykkelen for å få viften til å trippe på høy temperatur slik at varm radiatorluft redder mine eksremiteter fra kulden. 6) Pakking gikk greit, som sagt var målet her å ha med seg alt i en usannsynlig liten MC-ryggsekk og unngå kasser og hva ellers, dette gikk, med rom for forbering. Og bare for å poengtere noe her; Telt, sovepose, madrass, 3 x 0,5l flasker med div drikke, diverse smågodt for kvelden og frokosten, rent undertøy, kabler/ladere, ørepropper og div andre småting alt passet i denne lille ryggsekken under. Igjen beklager ingen bilde hvordan den så ferdigpakket ut, men den er MEGET liten og det er fortsatt "reserve" ubrukt i form av en glidelås som går hele veien rundt (mot ryggen) som kan åpnes og gi ca +5 liter mer intern volum. Dette var IKKE brukt. Og det er fortsatt potensiale for å pakke ting tettere. Så som jeg skrev - strategisk suksess. Halve moroen var egentlig å se om det gikk an å campe så ufattelig kompakt og likke det jeg anser som en stor skam - en motorsykkel overbelastet med all slags kasser. Endret i går, 21:04 av ivarm 5 Siter
Volum Skrevet i går, 21:05 Skrevet i går, 21:05 Kult å få plass til alt i en liten ryggsekk men hadde det ikke vært mye mer komfortabelt å ha en topp boks bakpå? Siter
ivarm Skrevet i går, 21:17 Forfatter Skrevet i går, 21:17 Volum skrev (11 minutter siden): Kult å få plass til alt i en liten ryggsekk men hadde det ikke vært mye mer komfortabelt å ha en topp boks bakpå? En naked-sykkel skal være naked 😉 Siter
+tshansen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Alt bunner ned til komfort og hva man ønsker eller setter mest pris på. Noen klarer seg med en tarp og sover bare i mc klærne. Hva man selv liker eller klarer seg med er det viktigste. Kult å se at du gjennomførte uten for store utfordringene. 🙌🏻 Siter
ivarm Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden (endret) tshansen skrev (2 timer siden): Alt bunner ned til komfort og hva man ønsker eller setter mest pris på. Noen klarer seg med en tarp og sover bare i mc klærne. Hva man selv liker eller klarer seg med er det viktigste. Kult å se at du gjennomførte uten for store utfordringene. 🙌🏻 Mtp temperaturen som var, at jeg ikke hadde pute, at jeg måtte åle meg rundt for å finne korrekt stilling en slik "quilt" kan brukes i... så var dette noe ubehagelig. Tanken var "dette er for sommerhalvåret" men utstyret ble anskaffet med "verste sommertemperatur" i takene, så det er jo nettopp det det ble - 0C. Mange læringsmomenter for min del, neste tur skal gå bedre. Edit; noe jeg tenkte på er hvordan slik situasjon kunne "overleves" på, uten utstyr. Med MC-klærne. Nå vet jeg ikke hvem sover med skinndrakt uten isolasjon med bare tskjorte og treningsbukser under på bar grunn med en tarp over... men man kunne selvf. ha klart dette her med å f.eks. sove i intervaller - sove f.eks. 45 min om gangen, våkne, gå litt rundt, varme seg på sykkelen, sove igjen. Altså alt kan gå, om man må. Målet her var å gjøre det "behagelig nok" og det var hakket unna å være tilfelle. Hadde man hatt netter med 16C eller mer, garantert ingen regn, ingen insekter etc... så hadde man bare lagt seg på mosen og det var det liskom. Endret 9 timer siden av ivarm Siter
+Memento mori Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden ivarm skrev (4 timer siden): Mange læringsmomenter for min del, neste tur skal gå bedre. Alle bilder fra denne uka. ivarm skrev (21 timer siden): Opplever en sånn "kuldehelvete-dal" effekt av at dalen dypper ned til ca 1 grad Utladalen 7.5 grader og alt var rått… I Øvre Årdal 3 km unna gikk folk i shorts og t-shorte. Men Sognefjellet og Tindevegen x 2 i fint vær er digg. Men stedet du velger å campe er ekstrem viktig. Når går sola ned, når står den opp. Vestlandet er spesielt krevende i så måte. Jeg velger normalt mer komfort. Men bruker lettvektsutstyr. ivarm skrev (21 timer siden): Halve moroen var egentlig å se om det gikk an å campe så ufattelig kompakt og likke det jeg anser som en stor skam - en motorsykkel overbelastet med all slags kasser. Men skal du på lenger turer, må du ha mer utstyr/klær. God søvn inkl formstøpte ørepropper for søvn er viktig. Søvn påvirker kjøringa di….. Jeg har som @tshansen testet, alt fra å sove i mcdressen, til full pakke. Har bommet både på nedre temperatur og at det er for varmt og midnattssol. Er du langt fra folk, kan du noen ganger ikke kjøre deg unna problemet. Dag nr 3 hvor alt er vått er ei heller ikke digg. Ellers er det en del som ikke anbefaler ryggsekk på MC, når du går i bakken, og det gjør du. Det beste er å feste det på MC-en. Men artig prosjekt og lærerikt! Siter
ivarm Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Memento mori skrev (1 time siden): Utladalen 7.5 grader og alt var rått… I Øvre Årdal 3 km unna gikk folk i shorts og t-shorte. Memento mori skrev (1 time siden): Men Sognefjellet og Tindevegen x 2 i fint vær er digg. Kjørte Tindevegen på vei hjem, den er nesten blitt en tradisjon for min del hver sommer. Der (bla.a. rundt "bomstasjonen" var snøen alt fra 10 til 50 cm tjukk enda, eneste som var ryddet helt var selve veien. Om folk går i shorts der også vet jeg ikke, men jeg så skispor så folk er der faktisk på ski enda! Dette er omtrent paradoksalt, eller ikke spørs hvordan en ser på det: Geilo som er et annet favorittsed - dog oftest med bil til en hytte - er nå snøfri. Var innom der samme dagen som jeg kjørte til den dalen. Så her er greien: om er bor i Øvre Årdal, la oss anta leier noe der, så var det +22 der. Tindevegen opp - er ikke minus der oppe nå men man har nok snø for å stå på ski! Og selv med bil tar det ca 20 min å komme seg opp dit. Fra sommer, short og grillfest til ski på under en halvtime. Ikke engang Geilo kan slå dette! Men der er hva, ca 800 moh mens "toppen" av Tindevegen er ca 1400. En utrolig plass på mange måter! Overnattet der med madammen i en Tesla, oppvarming på hele natten, sov på en madrass lagt over nefelte bakerste seter. Våknet til bjellene av noen sauer som beitet der, he he. Fantastisk plass. Memento mori skrev (1 time siden): Men skal du på lenger turer, må du ha mer utstyr/klær. God søvn inkl formstøpte ørepropper for søvn er viktig. Søvn påvirker kjøringa di….. Greien er at jeg er meget fundamental på å pakke lettest mulig. For mangelen av en bedre beskrivelse har jeg alltid vært utstyrt som en vietnamesisk geriljasoldat: en pose ris og en ekstra magasin for AKen. Lett > tungpakket. Så for min del om dette skulle skje igjen, altså ikke helt sommertemp, så er løsningen kurant; merinoklær. Jeg dro i som sagt ikke-isolert skinndrakt og bare tskjorte og treningsbukser under. Bytter jeg de mot merinogenser og merinobukser + kanskje en meget liten lue i samme stoff blir den soveposen litt vel varm i sånn temp. Pluss merino er behagelig og meget tynn, har brukt det i mange sammengener. Det andre er ok - man reiser. Så før man sier at det er dags så har man mest sannsynlingvis passert et tettsted, for Norge er ikke Sibir eller Kanada liksom. Ergo - siste fulle måltid blir en middag servert der, mens "kvelden" blir en proteinbar og par drikker av div sort. Frokosten kan fint startes med en sjokolade og en energidrikk. Varmer ikke - men sukker og koffein i blodet vekker bra. Så "provianten" blir i praksis redusert til et minimum. Deriblant er en vannflaske med, som jeg skal bytte til en "drikkepose" siden den kan pakkes litt mer rasjonelt. To funskjoner: kan fylles med vann fra en kran, fra en bekk i fjellet... whatever. Kan drikkes fra, kan også brukes til å løse opp moste insekter fra glasset på hjelmen før man kjører. Bading og bygiene - der jeg stoppet sist rant det et lite elv rett bak. Kald, men ikke iskald. Rent vann. En dypp der og turen fortsetter. Annet utstyr som GPS, ladekabler, powerbank etc er også et absolutt minimum. Sykkelen er utstyrt med en USBC-PD lader, hele turen er totalt selvforsynt så lenge det er bensin i tanken. Så ja, har sett slik opplegg som du har, har også sett en tysk motorsyklist med 3 kasser bak, en tankbag, en stor ryggsekk og litt til. Alt går an. Jeg har en lett sykkel som er slanket med ca 12kg allerede, ryggsekken er meget liten og relativt lett... jeg "slår meg løs" på fjellveiene og har fortsatt god nok mulighet for å overnatte. Så det er nok en smakssak. Dagen jeg kjørte så jeg en Harley med tilhenger. Kjenner selv en som har turet masse også med tilhenger bak sin Harley. Alt går, så å si, jeg har bare valgt den mest minimalistiske ruten der absolutt hver eneste ting er der av nødvendighet og ikke av behag. Memento mori skrev (1 time siden): Ellers er det en del som ikke anbefaler ryggsekk på MC, når du går i bakken, og det gjør du. Det beste er å feste det på MC-en. Aldri hørt om det, men har selv gått i bakken og våknet på Haukeland. For å si det slik; det er ikke bagasjen som er problemet i 99% av tilfellene, og akkurat den lille saken jeg har på ryggen vil ikke utgjøre noe forskjell. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.