Jump to content

UV/Spf faktor/solbeskyttelse klær

Bokhylla

Recommended Posts

Det fins jo klær som markedsføres med at de har solfaktor 50, samtidig som alle klær jo vil beskytte litt mot solen.  De plaggene med jeg har sett som har en egen merking har alle vært syntetiske.

Jeg liker personlig best å gå med ull nærmest huden. Jeg lurte derfor på om noen her inne har noen erfaring med å ha blitt solbrent når de har gått med det? Eller som har lest noe hvor mye en tynn trøye egentlgi vil gi i beskyttelse?

Jeg blir veldig fort solbrent, og synes en tynn ulltrøye kan være mer behagelig (til et vist punkt) enn å måtte smøre seg med solkrem når man svetter og er i aktivitet  annenhver time (ansikt og hender må man jo smøre uansett, men ja).

Annonse

Ull som materiale absorberer UV bra, så det vil absolutt beskytte.
Det finnes også ullklær med UV-rating, men grunnen til at det er færre er nok at det er mye større variasjon på naturfiber enn menneskeskapte syntetiske fiber som blir like lange, like tykke og har akkurat samme oppskrift hver gang.

I Norge er jeg ikke redd for å bruke ulltrøyer uten spesifisert UPF som solbeskyttelse selv om jeg også blir lett brent. Skal du nærmere ekvator eller veldig høyt opp, særlig på breer eller områder med snø, så vil nok ett plagg som garantert holder UPF 50 være verdt å bruke selv om det ikke er ull.

Takkfor svar @aico. Jeg har faktisk aldri sett ullklær med UV rating, så det skal jeg undersøke nærmere. Om ikke annet bare for å få en pekepinnen hvor «tykk» den må vøre for å få en viss solfaktor. Jeg har heller aldri opplevd å bli brent med klær på i Norge, men har fått «farge» på fjellet og i utlandet.