Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med vindknuter


Andso89

Anbefalte innlegg

Kjøpte en shimano sahara 2500 i fjor. Veldig fornøyd med selve snella men i vind har jeg store problemer med at det oppstår løkke som setter seg fast rundt stangringer i kastet. Aldri opplevd dette før. Bruker multi med fluorocarbon fortom. Snøret ble lagt på på en fiskebutikk og jeg syns det var litt mye. Tok av litt snøre og det bedret seg men det skjer fortsatt fra tid til annen spesielt i vind. Hva kan være problemet her? Virker som snøret noen ganger kaster seg av spolen i en stor løkke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Bruk Swivel, gjerne mellom multisene og fluoro fortom.

2. Ikke dra inn mens lina er slakk, hvis du feks kaster ut så kan du bremse lina ved å legge fingeren på spolen slik at det er mindre slakk. Eventuelt så kan du slå over spolen når sluken lander og vente til den synker litt, eller bare dra stangen bak deg slik at lina strammes før du begynner å dra inn sluken.

3. Aldri sveiv mens fisken drar ut line, hvis du sveiver samtidig som fisken drar ut så vil du alltid skape vindknuter.

4. Kast tyngre sluker i vind, små lette sluker skaper mye større vindknuter enn tyngre sluker.

 

Selv hadde jeg massevis av vindknuter når jeg begynte å fiske igjen etter mange år, men nå går jeg hele sesonger uten en eneste knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til disse tipsene men utfordringen er at jeg aldri opplever dette på andre sneller. Har fler hvor jeg bruker samme oppsett. Fisker lå med bombarda på egen stang med samme oppsett. Ikke noe problemer. Ikke på noen av de andre snellene heller. Kan det være snøret som er dårlig? Evt for mye snøre? Snella virker bra så tror ikke det er den heller. Brukte bombarda på den snella jeg har problemer med nå i fjor. Samme problem da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andso89 said:

Kjenner til disse tipsene men utfordringen er at jeg aldri opplever dette på andre sneller. Har fler hvor jeg bruker samme oppsett. Fisker lå med bombarda på egen stang med samme oppsett. Ikke noe problemer. Ikke på noen av de andre snellene heller. Kan det være snøret som er dårlig? Evt for mye snøre? Snella virker bra så tror ikke det er den heller. Brukte bombarda på den snella jeg har problemer med nå i fjor. Samme problem da

Finn et stort åpent område, feks en fotballbane sent på natten. Så fester du snøret i noe (med en swivel) og slipper ut hele snøret ditt.

Så holder du snøret stramt mens du sveiver inn. Helt til alt av snøre er tilbake på snellen.

Sjekk så hvor mye som er igjen til kanten, det skal være slik at skråkanten er synlig. Men pass på at snøret er stramt gjennom hele snella først.

image.png.53ceaf389c89e1c11014782b5f42a613.png

 

Og så ser du også etter om lina legger seg fint, og at det ikke ligger på skrå eller for mye mot toppen eller bunnen av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Dette skjer ikke når jeg ikke lar skjøteknuten gå gjennom ringene, dvs at fortommen er forholdsvis kort. Virker som knuten gir en liten delay i kastet som gjør at det kommer snøre etter som fester seg i ringene. Bruker albright knute og føler jeg får den ganske slim. Som sagt. Opplever aldri dette med andre sneller. Jævlig irriterende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Andso89 said:

Takk for tips. Dette skjer ikke når jeg ikke lar skjøteknuten gå gjennom ringene, dvs at fortommen er forholdsvis kort. Virker som knuten gir en liten delay i kastet som gjør at det kommer snøre etter som fester seg i ringene. Bruker albright knute og føler jeg får den ganske slim. Som sagt. Opplever aldri dette med andre sneller. Jævlig irriterende 

Når du kaster så skal skal avstanden fra snøret til sluken være ca en halv stanglengde for å få optimal kasteavstand. Så det jeg gjør er at jeg har multisnøre til swivel og så litt under en halv stanglengde med fortom.

Så for min del er det aldri noen knute (eller swivel) som går i gjennom stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har tre sneller jeg bruker omtrent like mye og det er kun en jeg alltid får problemer med. Har kastet likadant i alle år med alle sneller og aldrig hatt problemet, för jeg fikk den her ene snella. Om snöret er påspolt feil vei, er det ikke sånn det blir då? Eller blir sånne problemer verre? Jag trodde i min enfald at det var det som hadde skjedd med min snella nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, knaper said:

Jag har tre sneller jeg bruker omtrent like mye og det er kun en jeg alltid får problemer med. Har kastet likadant i alle år med alle sneller og aldrig hatt problemet, för jeg fikk den her ene snella. Om snöret er påspolt feil vei, er det ikke sånn det blir då? Eller blir sånne problemer verre? Jag trodde i min enfald at det var det som hadde skjedd med min snella nemlig. 

Orker ikke å skrive en hel forklaring på mobilen men hvis du bruker metoden ovenfor med swivel i enden og et stort åpent område hvor du strekker linen ut og sveiver inn igjen så vil du rette opp i feil påspoling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo, det löser det. Har spolt på en ny line på den snellen men jeg vet ikke om det ble rett vei. Er nygammel slukfisker, har mest fluefisket i 25 år og da har jeg aldrig spolt noe på feil vei... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, knaper said:

Ja, jo, det löser det. Har spolt på en ny line på den snellen men jeg vet ikke om det ble rett vei. Er nygammel slukfisker, har mest fluefisket i 25 år og da har jeg aldrig spolt noe på feil vei... 

Det er ikke snakk om rett eller gal vei på snøret men om hvorvidt snøret er påspolt med eller uten snøretvinn.

 

Målet er at snøret skal være uten tvinn når du kaster ut men ha riktig tvinn når snøret er på spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.