Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Jotunheimen med guttungen.


Wisur

Anbefalte innlegg

Hei!

Nytt medlem her :)

Jeg og guttungen skal gå en tur i sommer (starten av Juli) i Jotunheimen og jeg sitter å planlegger tur og utstyr nå.

I utgangspunktet så er tanken å sove første og siste natt på Fondsbu med 4 netter i telt imellom.

Jeg var selv i nærheten av dette området mange ganger som barn/ungdom, men har ingen nyere lokalkunnskap om hvilke vann som det er gode fiskeforhold i. Men planen er å gå fra Torfinnsbu, opp Langedalen, forbi Langedalstjernet, Galdebergtjernet og Uksedalstjernet, ned Høystakka og tilbake til Fondsbu. Med mulighet for å gå Galdebergtinden på veien. Dette er jo en kort tur på ca 27-28km og tenker bør være godt mulig å gå for en godt trent og sprek 8 åring fordelt på 5 dager. Jeg vet det er mange høydemeter å gå, men tror det bør være en ganske problemfri rute.

Dette skal være en kosetur, så jeg kommer nok til å bære relativt tungt da jeg planlegger at det skal være relativt komfortabelt i camp både i forhold til mat og søvn..

Noen som vet noe om fiskeforhold på denne ruten, eller evt skjulte perler/farer? Evt har andre tips å komme med til en far og sønn som skal på tur i fjellheimen? :)

Mvh Wisur

Forslag 5_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Ville helt klart vurdert å gå fra Bygdin til Torfinnsbu. Fire lettgått timer i pent terreng. Stedet nord for galdebergstjernet du har markert husker jeg som ur, tror du må lenger ned dalen før du får trivelig teltplass. 
Fiskeforhold kjenner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ArveS said:

Hei. Ville helt klart vurdert å gå fra Bygdin til Torfinnsbu. Fire lettgått timer i pent terreng. Stedet nord for galdebergstjernet du har markert husker jeg som ur, tror du må lenger ned dalen før du får trivelig teltplass. 
Fiskeforhold kjenner jeg ikke. 

Tenkte å ta båten fra eidsbugarden til torfinnsbu, for den ruta tok jeg som barn flere ganger når jeg bodde på hytte på tyin mange sommre, og har bare bilen stående der var tanken 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bokstavlig talt helle litt kaldt vann på ideen.. Du må huske at vannene er rundt 1500 meter, og du sier tidlig Juli.

Her er området 24-6-23.

image.thumb.png.7a0ab38786769d4dd2d4207f4571e6bf.png

Som du ser, mye is og snø, lite fiskemuligheter.

 

Mens dette bildet er fra 9-7-23. Full isløsning

image.png.1de3a3a5cef904d11ba2793f0792fc60.png

 

Men fisket er normalt sett dårlig under isløsing og rett etter, det må gå ca 2 uker etter at isen går før ørreten våkner skikkelig. Det vil si at godt fiske først dukket opp i slutten av Juli 2023.

 

Hvis du vil ha en fin tur i begynnelsen av Juli så bør du holde deg lavere. 1200 meter vil være et tryggere valg.

Dette er området rundt Tyin 24-6-23.

 

image.thumb.png.95e2dd9e13a0fe12e64b1e5eae10c015.png

 

Som du kan se har snøsmeltingen rundt Tyin kommet lengre, det samme gjelder Steinbusjøen som du kan se til høyre i bildet, og Øyangen. Men selv der så er ikke isløsingen helt ferdig. Du kan feks fremdeles se is på vannet. Men jeg ville fremdeles ha anbefalt dette området over det du har valgt deg ut fordi det er lavere. Du kan feks parkere ved Tyin og gå til Steinbusjøen og rundt, kanskje videre opp i fjellene, det er et fint og ganske så urørt område. Og hvis du er skikkelig heldig så er vannstanden i Steinbusjøen og Øyangen lav, og du kan fiske i de små kulpene som ligger i mellom. Det kan gi et heeelt fantastisk fiske siden fisken trekker mot områder med varmt vann.

I begynnelsen av Juli vil dette være et mye tryggere valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er veldig tidlig å fiske så høyt som 1500 meter, men det området som foreslås over her mellom Steinbusjøen og Øyangen er et månelandskap, og lite trivelig å gå i. 
Ville prøvd meg i Høystakktjern og vannet innenfor. Det er fin ørret å få der om man er heldig med vær og forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lompa said:

Er enig i at det er veldig tidlig å fiske så høyt som 1500 meter, men det området som foreslås over her mellom Steinbusjøen og Øyangen er et månelandskap, og lite trivelig å gå i. 
Ville prøvd meg i Høystakktjern og vannet innenfor. Det er fin ørret å få der om man er heldig med vær og forhold. 

Det var mest for å anbefale et sted i samme område som faktisk har muligheter for godt fiske i starten av Juli. :) Men som du sier, det bærer jo preg av månelandskap, spesielt mellom Steinbusjøen og Øyangen som er to separate vann ved lav vannstand men kombineres til et enkelt stort vann når vannstanden er høy. Samt at det er mange andre spennende vann i samme område.

Og mens jeg er enig i at Høystakktjern er en grei anbefaling, så er dette faktisk en 5 dagers tur. Og man risikerer da at man bærer fiskeutstyr i 5 dager men kun kan fiske den en av dagene. Det er rett og slett for høyt.

Så jeg skal ikke påstå at min anbefaling er perfekt, men det er et av få områder rundt Tyin & Bygdin hvor man faktisk kan ha gode fiskemuligheter alle 5 dager i strekk.

Kan forøvrig nevne at som en person som bor i området så fisker jeg lite så tidlig i sesongen, og hvis jeg gjør det velger jeg vann rundt 1050-1100 meters høyde. Mens vann på 1300 meters høyde først blir populære rundt midten av Juli, og vann rundt 1500 meters er det få som gidder å prøve seg på før tidlig August.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe god info! :) Jeg ser jo at det er noe variasjon de forskjellige årene iforhold til når snøen smelter, men burde nok se på ett par alternativer i lavere terreng da, og ha disse klare, og heller blir positivt overrasket hvis snøen slipper tidlig i år. Også skjønner jeg at å vente så lenge jeg kan i Juli kan være smart, men det begrenser seg noe da fruen jobber turnus yrke og er ferdig med ferien sin siste uka i juli og er ikke lysten på å ha med en 4 åring på samme turen :) Så får prøve å skyve på det til siste halvdel av Juli da ser det ut til.

Igjen takk for gode tilbakemeldinger, og gode inspill @Gabs88 og @Lompa.

Endret av Wisur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Wisur said:

Tusen takk for kjempe god info! :) Jeg ser jo at det er noe variasjon de forskjellige årene iforhold til når snøen smelter, men burde nok se på ett par alternativer i lavere terreng da, og ha disse klare, og heller blir positivt overrasket hvis snøen slipper tidlig i år. Også skjønner jeg at å vente så lenge jeg kan i Juli kan være smart, men det begrenser seg noe da fruen jobber turnus yrke og er ferdig med ferien sin siste uka i juli og er ikke lyste på å ha med en 4 åring på samme turen :) Så får prøve å skyve på det til siste halvdel av Juli da ser det ut til.

Igjen takk for gode tilbakemeldinger, og gode inspill @Gabs88 og @Lompa.

Stølsheimen eller Hardangervidda er mine umiddelbare tanker. :) Men også feks Østre Slidre, altså østsiden av Beitostølen og området rundt Vinstre.

Bør heller ikke undervurdere muligheten for kanoturer, de var høydepunkter fra min oppvekst og gir veldig mye mening for far og sønn kombinasjoner. Ettersom guttungen kan sitte fremme og padle jevnt mens far kan sitte bak og styre, samt at det er mye plass til bagasje. Da kan man sette opp camp ved vannet og gå turer derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.