Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Mountainfire - Fjellsport.no


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,


Jeg vil begynne med å takke for et utrolig flott forum. Jeg har lest en del og lært mye her de siste årene. Det deles mye god informasjon og det er en fin tone mellom brukerne. Beklager at det blir en lang innledning før mitt spørsmål her.


Jeg har lyst til prøve friluftslivet til sommeren etter ikke å ha vært på telttur siden jeg var barn. Jeg har vurdert nye og brukte soveposer og når Exped Mountainfire dukket opp på tilbud til 1799,- bestemte jeg meg for å slå til. Posen ser ut til å ha gode spesifikasjoner, men det var bortimot umulig å finne informasjon eller erfaringer på nettet. Jeg fant heller ikke noe på nettsiden til Exped. Via et kontaktskjema fikk jeg vite at posen er laget spesielt for Fjellsport.no og derfor ikke var å finne på deres sider.


Soveposen beskrevet på Fjellsport.no:
Exped Mountainfire er en ekte trekkingorientert soveposeserie for alle eventyr. Den har samme den baffelkonstruksjonen som finnes i Exped sine dyrere poser hvor hvert kammer har sin egen dunfylling og dimensjoner, samt 3D-footbox som  leverer varme og plass for god søvnopplevelse. Formen er mer termisk effektiv og gir komfort uten å føles stram.
    Sesong: Vår, sommmer og høst
    T-Comfort: -0°C
    T-Limit: -6°C
    T-Ekstrem: -23°C
    Max personlengde: 180cm
    Fyllvekt: 580g
    Fyllmateriale: RDS-sertifisert gåsedun, 700 cuin/oz 90/10
    Vekt: 920g

Link: https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/soveposer/exped-mountainfire-5-navy-lagoon-m

Er det noen som har erfaring med eller synspunkter på denne soveposen og, er det noe spesielt jeg som helt blank bør være oppmerksom på?
Jeg er for øvrig 1,70 høy og vaker rundt 90 kg. Jeg finner også posen beskrevet hos https://www.bergfreunde.eu/exped-mountainfire-5-down-sleeping-bag/ Der beskrives den som "Spacious", så da passer den forhåpentligvis min kropp.


Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Det var liten respons  på dette innlegget, men jeg endte opp med å kjøpe soveposen. Vil derfor skrive litt om mitt inntrykk for andre som eventuelt ønsker å vurdere denne.

Soveposen ble levert med oppbevaringstrekk i netting og vanntett pakkpose. Soveposen føles litt trang ut, men er trolig grei nok. En normalbygd kropp vil nok trives bra i posen. Omkretsen ved skuldrene er 150 cm og jeg har fått opplyst at posen har samme mål som Exped Trekkinglite. Stoffet er behagelig og posen har etter det jeg kan se god fordeling av dunet. Glidelåsen er full lengde, men går ikke under fotbladet slik at posen kan benyttes som teppe. Jeg har ikke behov for det, men nevner det da jeg har sett dette beskrevet på noen Exped soveposer. Den har også samme oppbevaringslomme som Exped beskriver på andre soveposer.

Til halv pris fremstår soveposen som et godt kjøp. Til full pris ville jeg kanskje sett på andre alternativer. Først og fremst en med litt større omkrets og høyre zip. Det er dog personlige preferanser og ikke noe negativt ved soveposen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JYK skrev (3 timer siden):

Det var liten respons  på dette innlegget, men jeg endte opp med å kjøpe soveposen. Vil derfor skrive litt om mitt inntrykk for andre som eventuelt ønsker å vurdere denne.

Soveposen ble levert med oppbevaringstrekk i netting og vanntett pakkpose. Soveposen føles litt trang ut, men er trolig grei nok. En normalbygd kropp vil nok trives bra i posen. Omkretsen ved skuldrene er 150 cm og jeg har fått opplyst at posen har samme mål som Exped Trekkinglite. Stoffet er behagelig og posen har etter det jeg kan se god fordeling av dunet. Glidelåsen er full lengde, men går ikke under fotbladet slik at posen kan benyttes som teppe. Jeg har ikke behov for det, men nevner det da jeg har sett dette beskrevet på noen Exped soveposer. Den har også samme oppbevaringslomme som Exped beskriver på andre soveposer.

Til halv pris fremstår soveposen som et godt kjøp. Til full pris ville jeg kanskje sett på andre alternativer. Først og fremst en med litt større omkrets og høyre zip. Det er dog personlige preferanser og ikke noe negativt ved soveposen.

 

Takk for at du deler

Tenker det er fint om du legger denne beskrivelsen også ut på fjellsport sin side når du får mail om å legge inn en omtale av varen. 

Ser den har null omtaler per nå:
image.png.8afc8ac3f817761f64642158e382aba0.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (5 minutter siden):

T-Comfort: -0°C, hvor lav temp har du brukt den i?

Soveposen er akkurat kjøpt så den er ikke brukt ennå. Jeg setter sammen utstyr for min første telttur siden 1984 så kan ennå ta noe tid. Tanken var å kjøpe noe som holder litt bedre enn sommeren i skogen på østlandet. Drømmer om å besøke Hardangervidda i løpet av sommeren og regner med at det går bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Walle skrev (På 27.4.2024 den 18.32):

Takk for at du deler

Tenker det er fint om du legger denne beskrivelsen også ut på fjellsport sin side når du får mail om å legge inn en omtale av varen. 

Ser den har null omtaler per nå:
image.png.8afc8ac3f817761f64642158e382aba0.png

Det tok sin tid, men i dag ble anmeldelsen til slutt publisert. Skrev anmeldelse og ventet på Fjellsport. Deretter nytt forsøk og ventet igjen. Samtidig med tredje forsøk klaget jeg til Fjellsport, som sa jeg bare måtte være tålmodig. Etter at jeg spurte hvor lenge jeg måtte regne med å vente ble anmeldelsen til slutt publisert. Samtidig svarte Fjellsport eplekjekt at anmeldelsen var publisert for to uker siden, så da er vel alt greit. Som det fremgår av bildet har Marthe ventet 9 måneder på sin anmeldelse, så det er ikke tvil om at noe har vært galt.

Beklager rant'en men her er jeg lite imponert over Fjellsport. Uansett, oppdrag utført!

Exped_Mountainfire_ Fjellsport_anm.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.