Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: Snøplugger av veistikke


Walle

Anbefalte innlegg

På tur ned fra Storglomvatnet etter en tur på Svartisen i Mai i fjor la jeg og Brorsan merke til at det lå strødd her og der med knekte veistikker etter siste brøyting, så jeg tok med noen av disse bitene.

De har en god del større diameter enn de vanlige veistikkene og litt tykkere vegg.

Etter kjapp måling kom jeg frem til 27 cm lengde for å få ett jevnt antall snøplugger av den delen av veistikkene som ikke har bøyd og knekt. (Kjekt at Brorsan har bordsag)

Nå har de fått ligget å modne i snart ett år, så da jeg plutselig fikk øye på de i turboden tenkte jeg at det var på tide å ferdigstille de.

Funderte litt på om jeg skulle ha enkelt feste med knute på hver side av hullet eller to hull og gjennomgående tråd. Valgte det siste da det er en mye mere robust løsning.

Usikker på om jeg setter på karabinkrok eller bare trer løkka på bardunen inn i løkka på tråden på pluggen, over pluggen og tilbake på løkka der det den blir låst. Kommer vel til å bli ett flokehelvete å la de sitte på hele tiden og rulle de sammen med teltet. Men tror jeg skal prøve det. 

Jeg har tidligere lagd kopier av Piranha Swiss snøanker. Selv i 20-30 minus og pudder snø så opplever jeg at disse sitter som bom fast etter å å tråkket snøen rundt og over ankrene. De sitter faktisk så mye at når jeg har gravd de ut så har jeg skadet en del av de (skadene skjedde i 30 minus, tror temperaturen var veldig medvirkende da de virket veldig sprø/skjør) slik at jeg måtte enten lage flere, lage noe annet eller bruke alusnøpluggene (som knapt er brukt etter jeg lagde lettere alternativer )

 

Lar bildene tale for resultatet 

IMG_3387.thumb.jpeg.a9b60b7a70bb05ff97e5d9923620a01a.jpeg

IMG_3392.thumb.jpeg.408bcdd66b45ab5f9bc0a587cc8c04fc.jpeg

IMG_3394.thumb.jpeg.ebd2e8c1df5e9e45074334bdbeb0cce2.jpeg

IMG_3395.thumb.jpeg.bd275a62ad2e44044a78d737dba2e319.jpeg

IMG_3396.thumb.jpeg.d77220ccade950e2209a92653babbfc7.jpeg

IMG_3393.thumb.jpeg.055972cb07e7fb2a586a6f0db578ff30.jpeg

IMG_3401.thumb.jpeg.676b5f981877eea91d76f898c07eaa0f.jpeg

IMG_3400.thumb.jpeg.4b71730c3e1a2881527dcf15be461df0.jpeg

 

 

Endret av Walle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walle endret tittelen til DIY: Snøplugger av veistikke
Annonse
jaknudsen skrev (1 time siden):

Kult. Hva er diameteren på disse rørene? Og hva er karbonkrok?

Usikker på diameteren.

Vi stoppet på kystriksveien og sammenlignet med de som står langs veien. Jeg kunne nesten tre den biten jeg hadde med, over veistikken som sto langs veien.

Karbonkrok = karabinkrok 😅

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.