Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for vår/sommer tidlig høst? Rab Ascent 300 eller 700?


Szid

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er jo jul og kunne tenke meg å "ønske" meg en sovepose til jul der jeg sponser en del av gaven selv for å komme innenfor budsjettet. Har i dag Carinthia Defence 4 fra HV som jeg har brukt både sommer og tidlig høst. Problemet er bare at denne posen er alt for varm til vår/sommer i tillegg til at den har åpning i midten som gjør at lufting ikke blir helt optimal i mine øyne. I tillegg tar den veldig mye plass i sekken. Kunne derfor tenke meg en egen sovepose forbeholdt resten av året. Ser at det selges Rab Ascent 300 og 700, begge koster 2600 - 3000 kr på "tilbud" hos 

Outdoorexperten og fjellsport:

300:

https://www.outdoorexperten.no/no/articles/1.905.100270/rab-ascent-300

700:

https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-ascent-700-ink

Spørsmålet blir vel egentlig om det er bedre å velge 700 enn 300 siden du dekker kanskje fra vår til høst mens 300 kanskje blir for kald på sensommer/høst? Planen blir å bruke Carinthia posen til netter med lave plussgrader og under 0 mens Rab'en brukes til de varmere nettene i året. Samtidig har jeg ikke lyst til å "svette" for mye om sommeren, så da er kanskje 700 for varm? Er det folk her som har 3 soveposer? 2-sesong, 3 og 4 eller nøyer man seg f.eks med 3-sesong og vinterpose?

Bruksområdet mitt blir kanskje en sjelden gang nede i -10, men som regel i plussgrader..

Hilsen nybegynner..

 

Endret av Szid
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Szid endret tittelen til Sovepose for vår/sommer tidlig høst? Rab Ascent 300 eller 700?
Annonse

Hei,

Ser og at man selger Rab 500 på "tilbud" hos Milrab, kanskje er denne den "perfekte" balansen mellom 300 og 700? Riktignok glidelås på venstre side, men ser ingen problem med det?

https://www.milrab.no/utstyr/soveposer/3-sesongsposer/rab-ascent-500-left-zip-ink-1/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=prisjakt

 

 

Endret av Szid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Fiskepadde sier ville jeg også gått for 700 av disse, særlig om du skal strekke sesongen litt. Her jeg ferdes er det sjelden særlig mer enn 10 °C på nattestid om sommeren etter solnedgang. I tillegg er ikke kroppen akklimatisert for kulde på samme måte som om vinteren, og jeg fryser litt lettere. Så kommer litt an på hvordan nattetemperaturene der du er pleier å være. Og hvis posen kun skal brukes om sommeren kan man alltids ha med et sett ullundertøy i tillegg hvis det skulle bli litt kjølig. Men om du skal bruke posen ned til -10 °C blir disse muligens litt kalde, 700 har T-lim på -9 °C. Det hadde blitt for kaldt for meg, er ikke en «varm nok» sover til at jeg strekker ned til T-lim.

Men husk at temperaturgrensene er satt ut fra en forutsetning om at liggeunderlaget ditt har R-verdi på ca. 5. Hvis liggeunderlaget har lavere R-verdi vil temperaturgrensene på soveposen forskyves noe oppover. Jeg bruker en gammel Bergans Senja Zero med T-comf på 7 °C om sommeren, da sammen med liggeunderlag med R-verdi 4+, og det funker for meg. Carinthia Defence 4 (jeg har 2 stk) er noe varmere.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (12 minutter siden):

Som @Fiskepadde sier ville jeg også gått for 700 av disse, alternativt 500 litt avhengig av om du er en «varm sover» eller ikke. Her jeg ferdes er det sjelden særlig mer enn 10 °C på nattestid om sommeren etter solnedgang. I tillegg er ikke kroppen akklimatisert for kulde på samme måte som om vinteren, og jeg fryser litt lettere. Så kommer litt an på hvordan nattetemperaturene der du er pleier å være. Og hvis posen kun skal brukes om sommeren kan man alltids ha med et sett ullundertøy i tillegg hvis det skulle bli litt kjølig. Men om du skal bruke posen ned til -10 °C blir disse muligens litt kalde, 700 har T-lim på -9 °C. Det hadde blitt for kaldt for meg, er ikke en «varm nok» sover til at jeg strekker ned til T-lim.

Men husk at temperaturgrensene er satt ut fra en forutsetning om at liggeunderlaget ditt har R-verdi på ca. 5. Hvis liggeunderlaget har lavere R-verdi vil temperaturgrensene på soveposen forskyves noe oppover. Jeg bruker en gammel Bergans Senja Zero med T-comf på 7 °C om sommeren, da sammen med liggeunderlag med R-verdi 4+, og det funker for meg. Carinthia Defence 4 (jeg har 2 stk) er noe varmere.

Hei, takk for svar!

Fraa 0 til -10 tenker jeg å bruke Defence. Men for varmere vær med noen plussgrader til typisk sommernatt er tiltenkt en annen pose som Rab 500 eller 700. Jeg har et isolert liggeunderlag ja. Om vinteren tenker jeg å bruke 2 stk. Et billig et og et med luft for god isolasjon fra bakken.

Jeg vil mest sannsynlig oppholde meg mest ute på vestlandet. :)

Endret av Szid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Szid skrev (1 minutt siden):

Hei, helt ned fra 0 til -10 tenker jeg å bruke Defence. Men for varmere vær med noen plussgrader til typisk sommernatt er tiltenkt en annen pose som Rab 500 eller 700. Jeg har et isolert liggeunderlag ja. Om vinteren tenker jeg å bruke 2 stk. Et billig et og et med luft for god isolasjon fra bakken.

Da vil jeg tro at 500 kan være tilstrekkelig ja.

Det finnes mange ulike isolerte liggeunderlag med ulik R-verdi, så jeg ville sjekka opp hvilken R-verdi ditt har. En tommelfingerregel er at total R-verdi på liggeunderlagene for vinterbruk bør være minimum 5, gjerne 7 (labtestene som bestemmer temperaturgrensene på soveposene gjøres med liggeunderlag med R = ca. 4,8). Jo kaldere du skal bruke det, jo større R-verdi bør det ha. Mange bruker et celleskumunderlag (f.eks. Bamse) + et oppblåsbart liggeunderlag på vinteren, da ender man gjerne opp med 5+. På varme sommernetter kan 2 være nok, men personlig bruker jeg aldri mindre enn 4–5. Hjelper ikke med godt isolerende sovepose om liggeunderlaget ikke isolerer godt nok, da er i alle fall ikke oppgitte temperaturgrenser så mye å se til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (12 minutter siden):

Da vil jeg tro at 500 kan være tilstrekkelig ja.

Det finnes mange ulike isolerte liggeunderlag med ulik R-verdi, så jeg ville sjekka opp hvilken R-verdi ditt har. En tommelfingerregel er at total R-verdi på liggeunderlagene for vinterbruk bør være minimum 5, gjerne 7 (labtestene som bestemmer temperaturgrensene på soveposene gjøres med liggeunderlag med R = ca. 4,8). Jo kaldere du skal bruke det, jo større R-verdi bør det ha. Mange bruker et celleskumunderlag (f.eks. Bamse) + et oppblåsbart liggeunderlag på vinteren, da ender man gjerne opp med 5+. På varme sommernetter kan 2 være nok, men personlig bruker jeg aldri mindre enn 4–5. Hjelper ikke med godt isolerende sovepose om liggeunderlaget ikke isolerer godt nok, da er i alle fall ikke oppgitte temperaturgrenser så mye å se til.

Hei, min ser ut til å ha r-verdi 4.2, så da blir det ekstra liggeunderlag ved lave temperaturer.. Når det gjelder Rab'en så ser jeg at det kanskje er greit med litt "lavere" comfort-nivå likevel. Når jeg først har investert i en slik pose så kan det være greit å kunne bruke den så lenge som mulig før jeg må ta i bruk Defence. Defence tar mye plass synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.