Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Kniv til matlaging i naturen (hvis du ikke er f.eks. storviltjeger), kan fort bli sveitserkniv i fremtiden. 

Det går an å lage mat i naturen uten å bruke såpe. Men en del som lager mat i naturen bruker oppvaskmiddel. Etter hvert som presset på naturen øker, tror jeg det vil gå med dette som det har gått i en del andre land. 

• Forvirret 2
Skrevet
Nils Einar Ljosland skrev (42 minutter siden):

Kniv til matlaging i naturen (hvis du ikke er f.eks. storviltjeger), kan fort bli sveitserkniv i fremtiden. 

Det går an å lage mat i naturen uten å bruke såpe. Men en del som lager mat i naturen bruker oppvaskmiddel. Etter hvert som presset på naturen øker, tror jeg det vil gå med dette som det har gått i en del andre land. 

Hva mener du? Jeg skjønte ingenting av denne posten?

Såpe?

Oppvaskmiddel?

Skrevet

Har du noen referanser til konkrete planer om å forby matlaging i naturen pga. bruk/utslipp av såpe? 

Jeg erkjenner at det kommer overaskende reguleringer på friluftsliv, men dette har jeg aldri hørt om før. Interessant.  

Skrevet
Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

@GrendelRaptor8 I en del andre vestlige land, er det såpeforbud i utsatte naturområder. Tror det i stor grad kan bli forbudt å ta med kniv til matlaging i naturen, da det å kokkelere ute i naturen fort kan bli sett på som en uting. 

Tror ikke dette kommer til å skje i Norge i min eller mine barns levetid.

At nordmenn ikke skal få lov til å ta med kniv og lage mat i naturen?

Her tror jeg du bommer stort.

• Liker 1
Skrevet
Nils Einar Ljosland skrev (8 timer siden):

Tror det i stor grad kan bli forbudt å ta med kniv til matlaging i naturen, da det å kokkelere ute i naturen fort kan bli sett på som en uting. 

Kommer aldri til å skje. I ett absurd langsiktig tidsperspektiv så kanskje noen kjemikalier relatert til matlaging kan bli regulert i noen områder, men mat kan lages uten bruk av såpe eller annet utslipp, så det gir ingen mening med ett generelt matlagingsforbud i naturen. Mat og utstyr til matlaging/vannbehandling er også sikkerhetsutstyr, som det vil være nærmest uforsvarlig å ikke ha med på enkelte turer. 

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor uforståelige, ulogiske, inkonsekvente og uforholdsmessige lover og forskrifter vi av og til klarer å hoste opp her på berget, men dette ligger godt utenfor rekkevidde av selv de svært lave forventningene jeg har til våre folkevalgte.

Skrevet
erikskon skrev (11 timer siden):

Spyderco Delica med Wharncliffe blad har vist seg å være en meget god kjøkkenkniv for tur - og til veldig mye annet. Åpenbart er dette ikke en slaktekniv, men det er vel heller ikke Hele Dele. 

Jeg er også stor tilhenger av foldekniv til tur og matlaging, og også stor tilhenger av wharncliffe knivblad, men ikke til samme bruk. Så denne preferansen var litt overraskende. Men det finnes ikke noe rett og galt, bare personlige preferanser :) 

Til matlaging vil jeg helst ha en kniv med litt "mage" og aller helst ett grep som sitter høyt ifht. eggen så jeg får god kontakt med så mye av eggen som mulig mot underlaget. Med en Delica wharncliffe må alle kutt mot en skjærefjøl avsluttes med selve knivtuppen, som er lite effektivt og gir høy slitasje på tuppen.

Med litt mage på bladet får du mer kontakt med underlaget for enklere og mer effektive kutt, og du kan enklere følge overganger mellom ulike lag, f.eks. gjøre opp fisk/vilt, skrape av skinn eller smøre på en brødskive.

Til arbeid er det derimot wharncliffe, nesten hver eneste dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.