Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøheimveien stenges


Gaupe04

Anbefalte innlegg

Dere som vil bevare veien får hive dere med her 8)

http://www.gd.no/nyheter/article2645238.ece

He he. Blir det aksjon på hjerkinn så skal jeg dit. Får håpe Bjørnøy kommer så ho får se at norge virkelig har fjell. Ho kommer til å bli overrsaket over å se at det ikke er høyhus i fjellet. " se se, der går det så rare fugler sier Bjørnøy....... Det er rein sier Dovringen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 477
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så lenge vi har SV i regjerning vil de aldri få gjennomslag for sine synspunkter. Det er for mye prestisje i det til det.

Men en ting fra artikkelen, Sitat Hvis det kan dokumenteres at vegen har negative konsekvenser, vil alle bøye seg for det, sier Thore Jan Skrede i «Aksjon Bevar Snøheimveien» Er slike utsagn verdt noe? Vil "alle" bøye seg for det? 8)

Det er uakseptabelt å diskutere at det er negativt å beholde veien. Det er så mye som er negativt ved å fjerne veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dovringene og folldøler som har rettigheter i områdene der.

Er helt håpløst å søke gjennom inatur, får aldri noe der.

Du kan jo prøve å få kontakt med noen grunneiere i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Blir det aksjon på hjerkinn så skal jeg dit. Får håpe Bjørnøy kommer så ho får se at norge virkelig har fjell. Ho kommer til å bli overrsaket over å se at det ikke er høyhus i fjellet. " se se, der går det så rare fugler sier Bjørnøy....... Det er rein sier Dovringen"

Helen Bjørnøy er fra Ålesund, og har vært kapellan i Tromsø i to år. Hun vet dermed utmerket godt hva fjell er. Kanskje det er du som skal komme deg litt rundt i landet og se.....?

Det er helt greit å være uenig med Bjørnøy, men du burde bruke argumenter, ikke idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helen Bjørnøy er fra Ålesund, og har vært kapellan i Tromsø i to år. Hun vet dermed utmerket godt hva fjell er. Kanskje det er du som skal komme deg litt rundt i landet og se.....?

Det er helt greit å være uenig med Bjørnøy, men du burde bruke argumenter, ikke idioti.

Bjørnøy må jo bare se i bakken når ho er ute 8) Neida, ho har sikkert vært mye i fjellet, men det er veldig tydelig at ho ikke sitter med riktig fakta når det gjelder villreinen. Jeg vet det er mange som har kommet med godt dokumenterte fakta til tinget, men sånt komer jo aldri frem.

Har vært mye i Ålesund også jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helen Bjørnøy er fra Ålesund, og har vært kapellan i Tromsø i to år. Hun vet dermed utmerket godt hva fjell er. Kanskje det er du som skal komme deg litt rundt i landet og se.....?

Det er helt greit å være uenig med Bjørnøy, men du burde bruke argumenter, ikke idioti.

Også må du forstå at det er litt ironi i noen innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du forstå at det er litt ironi i noen innlegg.

Jeg har forsøkt det en stund. Problemet er at det er veldig mange som tror at alle dem som har adresse Oslo aldri er utenfor Sinsenkrysset.

Det er også dem som tror at de som har en "miljøbyråkratjobb" aldri er ute, eller ikke har peiling på hva dem driver med.

I noen tilfeller er dette helt sikkert riktig, men jeg ville ikke brukt det som noe argument i en debatt.

Du er tydligvis ikke en av dem som tror dette, så da lar jeg dette ligge inntil videre :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt det en stund. Problemet er at det er veldig mange som tror at alle dem som har adresse Oslo aldri er utenfor Sinsenkrysset.

Det er også dem som tror at de som har en "miljøbyråkratjobb" aldri er ute, eller ikke har peiling på hva dem driver med.

I noen tilfeller er dette helt sikkert riktig, men jeg ville ikke brukt det som noe argument i en debatt.

Du er tydligvis ikke en av dem som tror dette, så da lar jeg dette ligge inntil videre :roll: .

Jeg kjenner mange som bor i byn og har inntrykk av at folk i byen er mere aktiv enn folk som bor på landet. Det er veldig mye oslo folk her jeg bor også som nesten bare er i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Blir det aksjon på hjerkinn så skal jeg dit. Får håpe Bjørnøy kommer så ho får se at norge virkelig har fjell. Ho kommer til å bli overrsaket over å se at det ikke er høyhus i fjellet. " se se, der går det så rare fugler sier Bjørnøy....... Det er rein sier Dovringen"

Jeg skal servere henne kaffe :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste beregningene jeg har gjort er at folk på dagstur er i området kanskje i snitt 6-7 timer, muligens litt mer - samt at med stengt vei må en regne 7-8 timer gange t/r Snøheim + overnatting + evt turen en gjør i tillegg i samme område. Disse beregningene er rett og er de eneste jeg har gjort, hver person som besøker Snøhettaområdet vil i snitt være der vesentlig lenger enn hva som er tilfellet med intakt vei. Hva som er usikkert er antallet personer som kommer til å bruke området. Med fjerning av skytefeltet og et makelig nyrestaurert og utvidet Snøheim blir området attraktivt. Konsekvensen kan du selv regne ut.

Et nokså opplagt og enkelt regnestykke vil jeg si. Er redd man ender opp med å bite seg selv i halen her mtp forstyrrelse for reinen. Kanskje noe færre folk på toppen av Snøhetta og omkringliggende tinder, men summen av timer mennesker befinner seg i området den samme (eller større?). Og altså spredd over et større område… :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nokså opplagt og enkelt regnestykke vil jeg si. Er redd man ender opp med å bite seg selv i halen her mtp forstyrrelse for reinen. Kanskje noe færre folk på toppen av Snøhetta og omkringliggende tinder, men summen av timer mennesker befinner seg i området den samme (eller større?). Og altså spredd over et større område… :roll:

Ja og noen har vel aldri sett en rein på toppen av snøhetta. Det hender de går oppi siden. ofte de står oppi siden mot vesttoppen. Det er i området rundt rein går. Der folk kommer til å oppholde seg for det meste. Spesielt når veien blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som ikke har kommet skikkelig fram i denne debatten, og det er at det etter planen skal ta 13 år før veien er helt borte.

Så langt jeg kan se så starter de med fjerning i 2008 til 2010 med de innerste 4 km og deretter tar det enda 10 år før de har tatt resten - i 2020.

Selv om jeg er for fjerning av veien, så synes jeg dette er alt for lang tid. Unødvendig forstyrrende for miljøet.

Jeg har ikke fått med meg hvorfor det tar så lang tid. Skyldes det at det tar så lang tid å fjerne alle spor etter forsvaret der oppe, og at alt tas i sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos reinsdyr og fjelltopper...ofte når jeg går på fjelltopper, også de steinete totusenmeterne, finner jeg knokler og gevirstumper i fryktelig steinete og goldt terreng lang oppe i fjellsiden, gjerne nær toppen. Går reinsdyrene så høyt til fjells selv? I så fall, hvorfor? Komme unna varmen nede i dalene på varme, insektrike sommerdager? Ellers så er det vel kanskje en mulighet for at åtseletere som ravn tar med seg biter av reinsdyrkadavre opp i høyden hvor de sitter og spiser det i ro og mak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Kjiver. Var det opp til meg hadde de bare latt hele veien være, stengt den for trafikk og latt den gro igjen på egen hånd. Så kunne de brukt ressursene på å fjerne størsteparten av alt metallskrapet som ligger strødd utover hele skytefeltet. Fra Maribu og innover f.eks er det metallsplinter overalt. En gang fant jeg til og med en hel (!) bombekastergranat inni der. Den var rusten og fæl, men de kan kanskje fortsatt være farlige likevel?

Tidligere i tråden spurte jeg om hytta på Snøhetta, kan ikke se jeg fikk noe svar. Brukes den til noe lenger? Hvis nei, få den vekk! Den er da mye styggere og mer skjemmende enn en gammel vei som ligger og gror igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg har et bilde fra Gravdalen i Jotunheimen tatt i sommer. Her ser vi at gress og vierkratt begynner å "spise opp" veien fra sidene og fra "midtstripen". Er det noen som vet hvor mange år det er siden man sluttet å bruke og restaurere denne veien?

Høyden over havet har vel også litt å si for naturens gjenerobring av gammelt territorium. Dette bildet er vel tatt i en 11-1200 meters høyde hvor tilveksten sikkert er litt raskere enn høyere oppe.

post-436-133474454169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Kjiver. Var det opp til meg hadde de bare latt hele veien være, stengt den for trafikk og latt den gro igjen på egen hånd.
Et kompromiss kunne jo vært at man i stedet for å fjerne de innerste 4 km med vei, hadde fjernet de ytterste 4 km med vei...Så hadde man sluppet den fristelsen veien er.

Da hadde man sluppet ALL ferdsel, og veien hadde fått gro igjen i stillhet.

Om man bare stenger med bom viser all erfaring at veien blir brukt. Og de som kjemper for denne veien vil jo selvsagt også bruke den.. Det er derfor de vil ha den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som ikke har kommet skikkelig fram i denne debatten, og det er at det etter planen skal ta 13 år før veien er helt borte.

Så langt jeg kan se så starter de med fjerning i 2008 til 2010 med de innerste 4 km og deretter tar det enda 10 år før de har tatt resten - i 2020.

Selv om jeg er for fjerning av veien, så synes jeg dette er alt for lang tid. Unødvendig forstyrrende for miljøet.

Jeg har ikke fått med meg hvorfor det tar så lang tid. Skyldes det at det tar så lang tid å fjerne alle spor etter forsvaret der oppe, og at alt tas i sammenheng?

Det er så mange som skal tjene penger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos reinsdyr og fjelltopper...ofte når jeg går på fjelltopper, også de steinete totusenmeterne, finner jeg knokler og gevirstumper i fryktelig steinete og goldt terreng lang oppe i fjellsiden, gjerne nær toppen. Går reinsdyrene så høyt til fjells selv? I så fall, hvorfor? Komme unna varmen nede i dalene på varme, insektrike sommerdager? Ellers så er det vel kanskje en mulighet for at åtseletere som ravn tar med seg biter av reinsdyrkadavre opp i høyden hvor de sitter og spiser det i ro og mak?
Reinsdyrene står veldig mye på toppene på varme sommerdager, for å slippe unna varmen og innsekter.

Reine har også bra oversikt når den ligger slik.

Grunnen til at du finner knokler fra rein på div. topper rundt omkring er neppe for at reinen oppholder seg der på varme sommerdager.

Grunnen er vel så enkel som at div rovdyr har dratt med seg konkoler fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos reinsdyr og fjelltopper...ofte når jeg går på fjelltopper, også de steinete totusenmeterne, finner jeg knokler og gevirstumper i fryktelig steinete og goldt terreng lang oppe i fjellsiden, gjerne nær toppen. Går reinsdyrene så høyt til fjells selv? I så fall, hvorfor? Komme unna varmen nede i dalene på varme, insektrike sommerdager? Ellers så er det vel kanskje en mulighet for at åtseletere som ravn tar med seg biter av reinsdyrkadavre opp i høyden hvor de sitter og spiser det i ro og mak?

Jerv er en som spiser mye rein, men den graver ned kadaveret i bekker og myer og i steinurer. På de fleste topper går rein og det er for det meste storbukkene. På dag tid holder de seg på toppene for å ungå farer, de har oversikt og lukt får de fra alle kanter. På topper er det kjøligere og noen plasser ligger det igjen snø som rein går på for å holde insekter borte. På kveldstid kan bukkene gå ned i dalen for å beite, da føler de seg tryggere. Klima er varmerer å snøen blir nesten helt borte på toppene, det betyr mye insekter som plager reinen enormt, mange rein dør av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Kjiver. Var det opp til meg hadde de bare latt hele veien være, stengt den for trafikk og latt den gro igjen på egen hånd. Så kunne de brukt ressursene på å fjerne størsteparten av alt metallskrapet som ligger strødd utover hele skytefeltet. Fra Maribu og innover f.eks er det metallsplinter overalt. En gang fant jeg til og med en hel (!) bombekastergranat inni der. Den var rusten og fæl, men de kan kanskje fortsatt være farlige likevel?

Tidligere i tråden spurte jeg om hytta på Snøhetta, kan ikke se jeg fikk noe svar. Brukes den til noe lenger? Hvis nei, få den vekk! Den er da mye styggere og mer skjemmende enn en gammel vei som ligger og gror igjen.

Det ligger igjen mye blindjengere i skytefeltet som er livsfarlig. Du må aldri røre sånt, si heller ifra så de får sprengt den.

Hytta på toppen av snøhetta er forsvaret som bruker. Det som er i den hytta er TOPPHEMMELIG. Bare de som er der vet hva det er, men det har sikkert noe med samband å gjøre også. Jeg hørte av en som mente forsvaret har sprengt ut store rom inne i Fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos reinsdyr og fjelltopper...ofte når jeg går på fjelltopper, også de steinete totusenmeterne, finner jeg knokler og gevirstumper i fryktelig steinete og goldt terreng lang oppe i fjellsiden, gjerne nær toppen. Går reinsdyrene så høyt til fjells selv? I så fall, hvorfor? Komme unna varmen nede i dalene på varme, insektrike sommerdager? Ellers så er det vel kanskje en mulighet for at åtseletere som ravn tar med seg biter av reinsdyrkadavre opp i høyden hvor de sitter og spiser det i ro og mak?
Og ørn tar med seg kadaver rester å setter seg på sine topper da. Men ligger nok igjen rester av skadeskutte dyr på toppene også. Rein flykter til topper for å komme seg unna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg har et bilde fra Gravdalen i Jotunheimen tatt i sommer. Her ser vi at gress og vierkratt begynner å "spise opp" veien fra sidene og fra "midtstripen".

Se der ja, utvilsomt beste måten istedet for å ha det så jævlig travelt at en må rippe opp store områder med anleggmaskiner og massevis av anleggsarbeid. Den klart mest miljøvennlige måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg har et bilde fra Gravdalen i Jotunheimen tatt i sommer. Her ser vi at gress og vierkratt begynner å "spise opp" veien fra sidene og fra "midtstripen". Er det noen som vet hvor mange år det er siden man sluttet å bruke og restaurere denne veien?

Høyden over havet har vel også litt å si for naturens gjenerobring av gammelt territorium. Dette bildet er vel tatt i en 11-1200 meters høyde hvor tilveksten sikkert er litt raskere enn høyere oppe.

Gravdalen er jo en naturperle, der naturen har fått lov til å ordne opp selv. Den veien skjemmer ingen, samtidig som den kommer til nytte for folk som ikke kan/vil gå i terrenget. Ypperlig å sykle på også. Og hvis det blir behov for vedlikehold på kraftanlegget nederst kan veien fortsatt benyttes av litt robuste kjøretøyer, uten at dette vil gi nevneverdige skader på vegetasjonen. Et godt eksempel for andre slike veier rundt i landet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.