Gå til innhold
  • Bli medlem

Temp rating på poser Thermarest


Anbefalte innlegg

Disse posene har en litt annen temp rating enn de fleste andre. 

Spørsmålet er om jeg skal gå for den som er 0 comfort, -6 limit og extreme -23. Eller den som har confort -10, limit -18, extreme står ikke oppgitt på nr 2.

Bestemt meg for at det bli fiber, for meg spiller det ingen rolle om den veier 1 kg mer. I alle fall ikke når dun er 2000 kr dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del er det kun komfortrating jeg bryr meg om. Ved limit fryser jeg. Extreme er ikke interessant egentlig.

Har den i tillegg lang glidelås kan den brukes som dyne når det er varmt.

Så da ville jeg valgt en pose som er litt varmere enn det du tror du trenger. For en sovepose som er masse brukt, og kanskje litt fuktig etter foregående natt, er litt kaldere enn en helt ny og tørr pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på bruksområdet ditt. Selv har jeg funnet at min pose for høst/vår med fare for noen få minusgrader bør ligge på ca -8/-10 for at jeg skal ha behagelige netter. Da slipper jeg å fryse de nettene det blir relativt kjølig og jeg må ha på sokker og ullundertøy, mens jeg kjører med åpen pose de heldige dagene der høsttemperarturen er lun...

 

(Jeg har ca 4 soveposer som brukes gjennom året. Der tynneste brukes på hytte og de med lavest temperaturgrense brukes om så utendørs ved -20 og lavere temp. Derfor spiller det en stor rolle hva du tenker bruke den aktuelle soveposen til,..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også alltid kun for "T-Comf"/Comfort-ratingen. Hvilken av posene du velger må du veie opp mot hvilke temperaturer du skal bruke den i.

Randulf Valle har en egen episode kun for EN13537 soveposestandarden som er veldig fin om du vil lære mer om den:

https://play.acast.com/s/podkasten-uteliv/soveposestandarden-en-13537-med-ystein-wiggen

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om temperaturer men tviler på om jeg kommer til å reise ut noe seinere enn oktober. Frostnetter ja, men ikke superkaldt. Se for deg en tørr og skyfri morgen i oktober. Er nok det mest "ekstreme" for min del. Såfremt det ikke begynner å snø eller regne. 

Eller at strømmen ryker i dagesvis hjemme eller vi får en apokalypse over oss. Da kan det nok bli noe verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Antonsen skrev (15 minutter siden):

Vanskelig å si om temperaturer men tviler på om jeg kommer til å reise ut noe seinere enn oktober. Frostnetter ja, men ikke superkaldt. Se for deg en tørr og skyfri morgen i oktober. Er nok det mest "ekstreme" for min del. Såfremt det ikke begynner å snø eller regne. 

Eller at strømmen ryker i dagesvis hjemme eller vi får en apokalypse over oss. Da kan det nok bli noe verre.

Da tenker jeg at en comforttemp på noen få minus sikkert er passe. Sånkan du bruke ullgenser/varmejakke og ullundertøy som forsterkning om det blir kaldt.

Når det er kaldt er det alltid godt å sove med litt klær på. Man sparer vekt på posen, og det blir ikke så kaldt å stå opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Antonsen skrev (28 minutter siden):

Vanskelig å si om temperaturer men tviler på om jeg kommer til å reise ut noe seinere enn oktober. Frostnetter ja, men ikke superkaldt. Se for deg en tørr og skyfri morgen i oktober. Er nok det mest "ekstreme" for min del. Såfremt det ikke begynner å snø eller regne. 

Eller at strømmen ryker i dagesvis hjemme eller vi får en apokalypse over oss. Da kan det nok bli noe verre.

For min del er Comfort +/- 0 grader alt for kjølig om det er antydning til frostnatt...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Antonsen skrev (6 minutter siden):

Da blir det pose med -10 på comfort. Den veier 2,4 kg men det får så være 😉

Eneste posen som passer meg er Thermarest Saros, som er fiber. Skal jeg ha samme pose i dun må jeg legge på to laken.

Jeg kjører bare fiberposer jeg også (har dunallergi). Har et par poser fra Mountain Hardware som har vært gunstig på pris og vekt på noen kampanjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekt og pakkevolum er et poeng, kan jeg anbefale denne fra Mountain Hardware: https://www.fjellsport.no/merker/mountain-hardwear/mountain-hardwear-lamina-eco-aftm-15f-9c-undyed-reg-x-lh?variantId=136-0378&gclid=EAIaIQobChMI3LL4yITM_gIVEc13Ch1vFAH5EAQYASABEgJXBfD_BwE

Den er ikke langt unna 650-dun på både vekt og pakkvolum. Er en smule trang, men varm. Funker bra innenfor temperaturratingen. Fin høstpose. Veldig god glidelås. Følger også med en romslig oppbevaringspose. Leveres kritthvit fra produsenten, men får ganske kjapt en flott gråmelert patina😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (3 timer siden):

Hvis vekt og pakkevolum er et poeng, kan jeg anbefale denne fra Mountain Hardware: https://www.fjellsport.no/merker/mountain-hardwear/mountain-hardwear-lamina-eco-aftm-15f-9c-undyed-reg-x-lh?variantId=136-0378&gclid=EAIaIQobChMI3LL4yITM_gIVEc13Ch1vFAH5EAQYASABEgJXBfD_BwE

Den er ikke langt unna 650-dun på både vekt og pakkvolum. Er en smule trang, men varm. Funker bra innenfor temperaturratingen. Fin høstpose. Veldig god glidelås. Følger også med en romslig oppbevaringspose. Leveres kritthvit fra produsenten, men får ganske kjapt en flott gråmelert patina😄

Som jeg nevnte så er ikke vekt noe tema. Jeg er ikke gramjeger og skal heller ikke ut på flerdagers viddetur. Jeg skal ha en god og romslig pose. Slik jeg har sett hittil er det Thermarest som har oppgitt omkrets mål og som er kjent for romslighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.