Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport SL Reinsfjell 3. Impregnering?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei. Dette teltet er blitt brukt ca 10 gg, en av gg i skikkelig regnvær. Nå lurer jeg på om dere bruker å impregnere et slik telt etter en viss antall ganger eller venter man til man evt legger merke til lekkasje eller noe? Kan det være lurt å ompregnere uansett før en lengre tur i området med røff klima, regn, vind, snø? Hva brukes der i tilfelle? Vet at samboeren aldri i alle årene har gjort noe slik med sitt Hillebergtelt. Kanskje det ikke trengs på "skikkelige" telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt med nylonduk, slik som ditt, skal ikke impregneres. Såfremt ingen andre skader/slitasje oppstår på duken vil det være like vanntett om 10, 15 eller 20 år uten en dråpe impregneringsspray. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i påstand over, men lurer likevel litt på det samme for telt som er brukt mye og gjerne mye eksponert for sand (les: nesten sandstorm). Mitt Abisko Shape har ikke lenger den glatte følelsen i duken, men mer en tørr følelse siden det virker som om det er masse superfinkornet sand i det. Dette lar seg ikke skylles eller tørkes av. Ikke merket noe utslag på vanntettheten enda, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet og andre telt med silikonbelagt nylon, har ikke behov for impregnering. Det eneste som fester seg på silikon, er silikon 😅

om det skulle lekke fra sømmer eller noe sånt, så kan det tettes med aquasure eller annet lim beregnet for silikon. 
 

Det finnes telt med andre materialer og coating, men det får bli en annen diskusjon

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 13.6.2023 den 22.23):

Enig i påstand over, men lurer likevel litt på det samme for telt som er brukt mye og gjerne mye eksponert for sand (les: nesten sandstorm). Mitt Abisko Shape har ikke lenger den glatte følelsen i duken, men mer en tørr følelse siden det virker som om det er masse superfinkornet sand i det. Dette lar seg ikke skylles eller tørkes av. Ikke merket noe utslag på vanntettheten enda, men...

Ja, det inntrykket hadde jeg ved dette teltet ( kjøpt brukt) også. Hadde ett nytt satt opp like før og det hadde noe glattere overflate, syns jeg. Det brukte teltet hadde og en del, minimalt,  med sand på seg. Så vi får se. Det står nå i regnet i dag og skal ta godt med  vann til seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.