Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggeunderlag som ikke går i stykker?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt oppblåsbart liggeunderlag tidligere og et par ganger har de gått lekk. Da er jo turen nesten ødelagt. De siste årene har jeg brukt Xped FlexMat plus og er egentlig fornøyd med det, men komforten er et par hakk lavere enn med luft synes jeg.

Jeg vurderer å bruke et superlett vanlig liggeunderlag på ca 200 gram med et oppblåsbart liggeunderlag på toppen slik at det ikke går hull. Alternativet er oppblåsbart av såpass god kvalitet at jeg kan droppe ekstra underlag under.

Min erfaring er at i hvert fall på fjellet er det vanskelig å gardere seg mot skarpe steiner osv.

Samtidig ser jeg verdien i at mange oppblåsbare underlag veier ned mot 400 gram, altså 100 gram spart i tillegg til en del pakkvolum spart. Forøvrig kan jo FlexMat'en lett festes på utsiden av sekken og er også fin å sitte på når man tar pauser.

Jeg har også et par ganger brukt opblåsbart liggeunderlag med tilhørende "stropper" for å lage en komfortabel stol. Dette fungerte veldig godt men førte en gang til at underlaget punkterte i "bretten". Veldig dumt da konseptet med å lage seg en komfortabel stol med ryggstøtte egentlig er veldig godt.

Skal jeg gi oppblåsbart en ny sjanse eller bare fortsette med FlexMat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker stort sett bare oppblåsbare til hele familien og har gjort det i mange år. Jeg har hatt ett uhell med punktering som var veldig selvforkyldt i disse årene, En brukket glidelås på en sovepose ble ligget rett inn i underlaget. Noe som ga søvnpause på ca 1 time mens det ble lappet med tilhørende lappesaker. 

Vi har en rekke slike underlag: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/liggeunderlag/liggeunderlag-180-x-50-x-08-cm-2000034691 og noen slike: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/liggeunderlag/liggeunderlag-190-x-60-x-1-cm-2000035528 Mange av de er klippet i 2. Så har alle ett halvt et hver til å ha som beskyttelse under det oppblåsbaree under den tyngste delen av kroppen. I tillegg er de fine å sitte på ved båle og ute ellers eller ha som underlag for et oppblåsbart. Det har fungert veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg selvoppblåsbare, de føles tryggere og ventilen kan åpnes på dagtid så slipper man unger eller varmen tar knekken på de mens de fremdeles isolerer en del. Må lagres oppblåst med åpen ventil om man ønsker å se noe til den selvoppblåsbare effekten på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med FlexMat. Brukte selv oppblåsbart tidligere, men det var bare "tungt" og irriterende å bruke tid på å blåse opp/pakke sammen. Sover like godt på skumunderlag, samt sparer masse tid, vekt og bekymringer. Bruker et kuttet ned Zlite på 8 ledd (194g). Kan sikkert klare deg fint med 5-6 ledd også avhenging av kroppslengde/komfort. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.