Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spole på sene på multiplikatorsnelle (isfiske)


kbruaz

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake kjøpte jeg denne: https://www.biltema.no/fritid/fiske/vinterfiske/pilkesett-nordic-ice-predator-2000035447

Men saken er den at jeg ikke vet om jeg spolte på sene på riktig måte. Dvs: Jeg har brukt stanga, og den fungerer vel kanskje, på en måte, men det er vanskelig å si hvor godt den egentlig funker, siden jeg ikke har fått fisk på den ennå. Er det noen som har erfaringer med samme fiskestang? Tips ang. påspoling av sene, og bruk av stanga? (Eller tilsvarende stang.) 

Et annet spørsmål fra en som har litt erfaring med sommerfiske, men er relativt grønn på isfiske: Er det vits i å fiske på dypt vann, eller er det bare grunt vann som gjelder? (Det er forøvrig ørret i vann på høyfjellet jeg skal fiske etter. Til dels ganske stor ørret (1kg pluss).) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre inn snøret gjennom ringene og snøreføreren på snellen og Google spoleknuten som du fester snøret rundt spolen med.

Få noen til å holde spolen for deg slik at snøre går av på toppen av spolen når den går rundt. Den går da typisk inn på toppen av spolen på snella. Da skal du kunne spole på uten tvinn. Du skal ikke holde spolen med bredsiden mot slik du gjør med en haspelsnelle. 

Det varierer hvilket vannlag fisken beiter i så forsøk både dypet og grunna. Skal man kikkefiske fisker man gjerne der det er 2 meter dypt eller grunnere. Hør gjerne med lokalkjente som vet hva som er mest effektivt på vannet du skal fiske. Der jeg fisker mye er det noen ganger klart best der det bare er en meter under isen, mens det andre ganger er klart best på 6-10 meters dyp...

 

 

Bare pass på at ikke fisken tar en snarvei forbi der du fisker...

 

2023-04-24_01-41-25.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.