Gå til innhold
  • Bli medlem

Brebriller? Lysinslipp/kategori på solbriller?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg skal josten på langs i slutten av Mai. Jeg lurer på om jeg bør investere i ett par nye briller, når jeg bare har vanlige kategori 3 sportsbriller fra før?

Pga. solbrenthet på nesen på vårskiturer og at jeg ikke kan trekke buffen over nesen når det blåser og er kaldt (dugg i brillene og rennende nese), tenker jeg kanskje derfor at slike briller med avtagbar nesebeskyttelse og sidebeskyttelse kan være en bra greie til bruk på skiturer uansett, og noe jeg vurderer å kjøpe. 

Spørsmål A: Er kategori 3 nok på bretur i flere dager i Mai, eller bør man ha kategori 4?

Spørsmål B: Er det anbefalt med kategori 4 på vårskiturer generelt, eller er kategori 3 nok for å bevare øynene under slike forhold? (Jeg har gått Høgruta i jotunheimen med kategori 3 uten å merke noe ubehag, men jeg skal jo ha øynene resten av livet).

Spørsmål B: Er kategori 4 litt vel mørkt å bruke på andre vanlige turer/skiturer resten av året?

———

Dersom kategori 3 er nok, virker jo brillen under som en bra sak med avtagbar nesebeskyttelse og sidebeskyttelse til bruk hele året?

Fotokromatisk kategori 1-3:

https://www.vpg.no/julbo/373031/julbo-ultimate-cover-reactiv-hc-1-3-dark-gray-blue?refSrc=373029&nosto=productpage-nosto-3

6AA7BD32-AC93-4C23-9312-31A2AC80D88E.thumb.jpeg.a8f3dd14a7124b6374e848e685fdbd9e.jpeg

 

Hvis Kategori 4 er bra saker å bruke på skiturer hele året er denne ett alternativ:

https://www.vpg.no/julbo/373029/julbo-ultimate-cover-spectron-4-brown-dark-brown?refSrc=373029&nosto=other-nosto-1
 

Alternativt, hvis jeg må ha kategori 4 på breturen og kategori 3 resten av året, så kan jeg jo kjøpe ett par billigere kategori 4 briller å bruke denne turen: 

https://www.vpg.no/julbo/309038/julbo-camino-spectron-4-black

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 0-stress å bruke cat 4 briller til "alt', det er nok en misoppfatning at de er veldig mørke og bare et nisjeprodukt. De er dyrere enn mainstream briller, men salgs volumene er mindre, og det har nok også innvirkning på prisen.

Du kan også bruke cat 4 briller til padling, skaffer du deg et par, vil du fort finne ut at de er fine til det meste.

Jeg bruker kun cat 4 briller, litt av grunnen er at jeg er følsom for lys, og jeg har forsket og nerdet meg frem til et glass som er optimalt for meg. De tar mye av det blå spekteret, men har likevel fenomenal kontrast. Glassene er Julbo Alti Arc4. Dette er mineralglass. Mineralglass har bedre klarhet enn plast-baserte (bedre Abbe-faktor). Brun grunnfarge i glassene gir best kontrast, så jeg ville gått for brune glass. Grå "rocker ikke fargene", men kontrasten når ikke opp til brune på snø. Speileffekt tar litt refleksjoner, men er mer visuelt enn veldig viktig. De jeg bruker har ikke speil.

Jeg har vært innom forskjellige typer glass og innfatninger. Julbo Shield, Explorer 2.0, Camino og Cebe Proguide. Proguide dugger minst, Explorer 2.0 mest. Shield omtrent på nivå med Proguide. Camino midt mellom. Camino innfatningen er mindre, og litt mer normalstørrelse, de andre kan fort bli litt store for noen. Camino er gode å ha på, men det er lurt å være forsiktig om sideskjoldene skal av, men de er såpass diskrete at de fint kan sitte på.

De mest optisk "korrekte" er Cebe peak mineralglass, de har "flatt" lysinnslipp altså gjevnt spectrum. Men kontrasten er ikke helt oppe i toppskiktet siden grunnfargen er grå.

Spectron 4 er gode allround, har god kontrast, tar bra det blå lyset bra. Jeg har de i Camino som jeg buker til bybruk.

Helt på toppen (for meg) er altså Alti Arc4. Fenomenal kontrast og behagelig på lange dager i strerk sol, klarheten og kontrasten gjør at de fint kan brukes i overskyet vær, og når det begynner å bli mørkt.

Et alternativ kan være Julbo Reactiv high mountain 2-4 (5-20% VLT, fotokromatisk+polariserte), de har god kontrast, skifter ganske raskt, må ha mye lys for å komme til det aller mørkeste.

Her er noen målte specrum på de:

Alti Arc4:

IMG_0281.thumb.jpg.c89082a62bd92fe04ca36d480785de6c.jpg

 

Cebe peak

IMG_0282.thumb.jpg.0591a7ce1417ab10c4a985bf64b204a1.jpg

 

Spectron4

IMG_0280.thumb.jpg.2d33bb53862c763a3d6c80a50ccbbb2d.jpg

 

Spectron 3 polarized+

 

IMG_0279.thumb.jpg.62bed304cc86ef74235ec4d3a0256273.jpg

 

Andre, ukjent brand

 

IMG_0278.thumb.jpg.a13b4b84f0595a830277942c74a2912d.jpg

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (14 minutter siden):

Det er 0-stress å bruke cat 4 briller til "alt', det er nok en misoppfatning at de er veldig mørke og bare et nisjeprodukt. De er dyrere enn mainstream briller, men salgs volumene er mindre, og det har nok også innvirkning på prisen.

Du kan også bruke cat 4 briller til padling, skaffer du deg et par, vil du fort finne ut at de er fine til det meste.

Jeg bruker kun cat 4 briller, litt av grunnen er at jeg er følsom for lys, og jeg har forsket og nerdet meg frem til et glass som er optimalt for meg. De tar mye av det blå spekteret, men har likevel fenomenal kontrast. Glassene er Julbo Alti Arc4. Dette er mineralglass. Mineralglass har bedre klarhet enn plast-baserte (bedre Abbe-faktor). Brun grunnfarge i glassene gir best kontrast, så jeg ville gått for brune glass. Grå "rocker ikke fargene", men kontrasten når ikke opp til brune på snø. Speileffekt tar litt refleksjoner, men er mer visuelt enn veldig viktig. De jeg bruker har ikke speil.

Jeg har vært innom forskjellige typer glass og innfatninger. Julbo Shield, Explorer 2.0, Camino og Cebe Proguide. Proguide dugger minst, Explorer 2.0 mest. Shield omtrent på nivå med Proguide. Camino midt mellom. Camino innfatningen er mindre, og litt mer normalstørrelse, de andre kan fort bli litt store for noen. Camino er gode å ha på, men det er lurt å være forsiktig om sideskjoldene skal av, men de er såpass diskrete at de fint kan sitte på.

De mest optisk "korrekte" er Cebe peak mineralglass, de har "flatt" lysinnslipp altså gjevnt spectrum. Men kontrasten er ikke helt oppe i toppskiktet siden grunnfargen er grå.

Spectron 4 er gode allround, har god kontrast, tar bra det blå lyset bra. Jeg har de i Camino som jeg buker til bybruk.

Helt på toppen (for meg) er altså Alti Arc4. Fenomenal kontrast og behagelig på lange dager i strerk sol, klarheten og kontrasten gjør at de fint kan brukes i overskyet vær, og når det begynner å bli mørkt.

Et alternativ kan være Julbo Reactiv high mountain 2-4 (5-20% VLT, fotokromatisk+polariserte), de har god kontrast, skifter ganske raskt, må ha mye lys for å komme til det aller mørkeste.

Her er noen målte specrum på de:

Alti Arc4:

IMG_0281.thumb.jpg.c89082a62bd92fe04ca36d480785de6c.jpg

 

Cebe peak

IMG_0282.thumb.jpg.0591a7ce1417ab10c4a985bf64b204a1.jpg

 

Spectron4

IMG_0280.thumb.jpg.2d33bb53862c763a3d6c80a50ccbbb2d.jpg

 

Spectron 3 polarized+

 

IMG_0279.thumb.jpg.62bed304cc86ef74235ec4d3a0256273.jpg

 

Andre, ukjent brand

 

IMG_0278.thumb.jpg.a13b4b84f0595a830277942c74a2912d.jpg

 

 

 

Mye god info, takk :)

Er det sånn at cat 4 beskytter øynene bedre enn cat 3, eller handler det mest om komfort?

Jeg bruker gjerne billig orange cat1 glass om vinteren når det er dårlig sikt. Særlig på toppturer blir det svært vanskelig med konturer, og disse hjelper jo litt. Hvordan vil dette bli med en fotokromatisk cat 2-4 i forhold, tror du?

Det står vel litt mellom en slik cat 2-4:

https://www.addnature.no/julbo-ultimate-cover-reactiv-2-4-solbriller-M1035773.html
48F54EE1-2829-4A21-A0EF-B88A013BF4BC.thumb.png.cf19b2ff74ebaea08bc62558c60a5052.png

 

og en av disse:

6FEA5B2D-489F-4008-8513-1B55C9F92F31.thumb.png.897b437c5de9027ea30658c579a122aa.png7DD7ACCE-11CA-4073-BC08-223788ACAF23.thumb.png.16d5a190e5b14436eecd4c6a3440fc36.png
 

de to siste er 1-3, den øverste er 2-4. viktig at de fungerer best mulig i svakt lys også.

Vet du om fargen har noe å si, eller er det kun utseende hovedsakelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere Cat, jo bedre over tid. Altså hvor sliten blir du i øynene om du er lenge ute. Det som også er saken, er skal du være ute flere dager etter hverandre, vil du risikere å bli mer sliten etter hvert som dagene går om du får for mye lys. Da ikke bare i øynene/hodet, hele kroppen mister piffen. Strengt tatt merker du det ikke før det er "for sent". Mineralglass tar også IR, som i for store doser er slitsomt.

Ville nok lagt bort litt av tanken på "1 do it all", og heller satset på den mørke enden av skalaen. Er glassene bra, vil du bli overrasket over hvor lite lys det kan være og fortsatt funke. Jeg bruker som nevnt cat4 året rundt hele tiden så lenge jeg utfører en aktivitet. Du kan også alltid ha de du har brukt før i sekken, veier ikke det helt store.

Julbo har 2 forskjellige 2-4: High mountain 5-20% (Camelon/Polarized) og 7-37% (Zebra/Performance, gullspeil). Ser du på bildet så er ikke forskjellen så stor på 20% (midten) og 37% (venstre) dette er innendørs så de er på det høyerste innslippet. De til høyre er Alti Arc4 (7%)

Fargen på speilet skal "ta" lys med samme farge som speilet, men er mest kulhetsfremmende. Polarisering tar refleksjoner fra overflater bedre enn speil.

Forskjellige innfatninger har forskjellig komfort, dugger mer/mindre og blokkerer mer eller mindre lys som ikke kommer gjennom glassene (strølys).

20230410_135855.thumb.jpg.00f8a3ebcf44a9a3535e24e1a7a6c54c.jpgl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål A: Det avhenger jo i stor grad av været/skydekket. Det betyder lite om det er bre, det er den kvite "vintersnøen" på alle kanter som er "problemet".
Hva er flere dager? 2-3 dager ingen problem 20 dager med skyfritt og sol? nja, jeg ville ikke det.
Når års-snøen er smelteomvandlet nok om blitt "matt" er ikke problemet like stort, og du kommer langt med en god Cat. 3 med god skjerming.

Spørsmål B: Nej, ikke generelt.

Spørsmål B: Ja.

Min erfaring er at jeg mistet mange nyanser i landskapet med cat. 4 brille, når ikke væreforholdene var "cat. 4". Jeg merket også en stor forskjell i fart, f.eks. ved skikjøring, hvor særlig sidesynet ble begrenset/forsinket, og i overgangen sol - skygge blir det nærmest flatlys en liten stund - ubetydelig i noen situasjoner, stor betydning i andre.
Der er jo også en grunn til at man ikke bør bruke cat 4. ved bilkjøring/i trafikken, tenker jeg.

Jeg har fortsatt briller med "cat. 4", men det er fotokromiske og polaroide linser husker ikke om det er 2-4 eler 3-4, det fungerer men fortsatt noe forsinkelse når en går fra sol til skygge. De er oftes i bruk på godværsdager i perioden fra April-August ish. Jeg har et par cat. 1-3 som bruges resten av året og mørke sommerdager.

Jeg ville ikke forbruke enda et par briller, bare for en kjapp tur over Josten, eller en håndfull dager i året på vårski. Du har gode cat. 3 så holder de nok til en Josten tur!
er er jo en god del dager i fjellet, det ikke er høy sol og påskestemning eller et tynt skydekke. Jeg har hatt flere turer over josten i tykk mørk tåke end høy sol...
Skjerming kan du fikse med sportstape om du vil, og nesen dekker du med zinksalve eller sunblock.

Skal du jobbe 90 dager fra april til juli i et snødekket høyfjellslandskap - jo da ville jeg nok hatt en dedikert brille med cat 4. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med RAS over her, kat 4 kan like godt vere for mørkt store delar av ein tur over Josten, og då endar ein som regel med å ha med to par. Det er også lite vits med kategori 4 dersom dei ikkje sitt godt nok, slik at du likevel får lysinnslepp...då er det betre med ei kategori 3 med skikkeleg tetting. Og så kjem ein til mitt poeng; eg synes nesten det viktigaste er nettopp passform, og då må dei prøvast. 

Eg er på mitt andre par med nokre gamle Bollè Travers, som sitt veldig godt på meg, men har no fleire knekte delar og den er diverre er ute av produksjon. Av erfaring har eg vondt for å finne briller som sitt godt og tettar greit (smalt ansikt og lav naserygg). Prøvar difor briller overalt der eg er. Har difor konkludert med at så lenge eg ikkje finn ei som sitt som som eit skudd, så brukar eg heller ei vanleg brille i kat. 3 og mekkar solskydd med sportstape. 

Dog ramla eg over ei brille på VPG i påska som eg ikkje har prøvd før, ei SMITH briller som satt som eit skudd og kjem med fotokromatiske linser og sideskydd. Den skal eg vurdere som arvtager til mine Bollè, nett fordi den er fotokromatisk og eg kan sleppe å dra på to par briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.