Gå til innhold
  • Bli medlem

Morakniv - Wit BlackBlade™ (S)


tshansen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
Baltazarmannen skrev (30 minutter siden):

bra review!! Har sjøl kjøpt den hypa Garberg versjonen. Virker som det og er ein kjekk sak.

Garberg får mye skryt av flere grunner, men dette er også en veldig god kniv du kommer til å ha mye glede av. Vær obs på ryggen på kniven, den er faktisk så skarp at du skjærer deg på den om du bruker tommel mye til å føre kniven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kjøpte en slik og det er en fantastisk flott kniv men den ble glatt som et såpestykke under åpning og filetering av noen ørreter. Her må jeg gjøre noe da den glapp ut av hånda flere ganger. 

Ble løst med et par gummistrikk rundt skaftet. Da fikk jeg grep og friksjon. 

Tore 

Endret av torese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk for anmeldelsen din, det gjorde at jeg bestilte meg en selv, og jeg ble ikke skuffet! Jeg har også lett etter en kniv som kan brukes til det meste, inkludert å skjære grønnsaker. Denne fungerte faktisk til dette formålet! Ja, stålkvalitet kunne vært bedre, men den er lett å slipe opp. (Sleipner-stål på denne hadde vært fantastisk.) Jeg kjøpte faktisk Mora Lok i starten, men Lok håndterer ikke grønnsaker og spikking like godt (men Lok er fortsatt veldig bra på spikking). Wit er mye mer allsidig og lettere. Jeg merker ikke at jeg har Wit på beltet, som er en fin ting. Då jeg tenker å selge Lok og beholde Wit.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info, jeg har også med en liten øks – Gränsfors Bruks mini hatchet/lilla yxan, den veier bare 350 g! Den fungerer veldig bra til å grovforme f.eks en kopp på tur, så kan Mora Wit ta over for finspikkingen. Øksa jeg snakker om er bedre enn noen kniv til å kløyve med. Man slår/«batonnerer» på hodet til øksa på samme måte som man gjør med kniver, det synes jeg er den beste måten å kløyve på når man ikke har hoggestabbe på tur.

Mora Wit var forresten utrolig god til å lage gnister med tennstålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg også kjøpte dangler 10 av Mora, som er lagd til denne kniven. Må si at det er den beste dangleren jeg har prøvd på noen kniv. Kniven ender ikke opp med å klaske på låret når man går! Men vanligvis foretrekker jeg å ha kniven rett på beltet, fordi da blir den ikke like synlig, mer diskret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (1 time siden):

Takk for anmeldelsen din, det gjorde at jeg bestilte meg en selv, og jeg ble ikke skuffet! Jeg har også lett etter en kniv som kan brukes til det meste, inkludert å skjære grønnsaker. Denne fungerte faktisk til dette formålet! Ja, stålkvalitet kunne vært bedre, men den er lett å slipe opp. (Sleipner-stål på denne hadde vært fantastisk.) Jeg kjøpte faktisk Mora Lok i starten, men Lok håndterer ikke grønnsaker og spikking like godt (men Lok er fortsatt veldig bra på spikking). Wit er mye mer allsidig og lettere. Jeg merker ikke at jeg har Wit på beltet, som er en fin ting. Då jeg tenker å selge Lok og beholde Wit.

Godt å høre det er flere som er fornøyd med denne kniven. Ja, den er jo noe stivt priset, så jeg forstår at folk er reservert. Jeg har også med meg en liten øks, enten hatchet eller outdoor øksen fra Gränsfors Bruk. 
Men, det er et stort men. Jeg fikk en Helle Nord hin dagen... denne blir jeg nok å prøve å ha med meg i stedet for øksen. Liker søket etter å finne den optimale men litt primitive verktøykassen å ha med seg på tur. Har alltid en liten foldesag med meg også. 

Dangler til mora har jeg ikke prøvd da jeg hadde 3 stykk fra Casström fra før. Ser også Helle har fått sin egen, uten å ha prøvd den så må jeg si at casström sin "karabin" er flat i ene enden og rund i andre, gjør at kniven holder seg godt på plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Godt å høre det er flere som er fornøyd med denne kniven. Ja, den er jo noe stivt priset, så jeg forstår at folk er reservert. Jeg har også med meg en liten øks, enten hatchet eller outdoor øksen fra Gränsfors Bruk. 
Men, det er et stort men. Jeg fikk en Helle Nord hin dagen... denne blir jeg nok å prøve å ha med meg i stedet for øksen. Liker søket etter å finne den optimale men litt primitive verktøykassen å ha med seg på tur. Har alltid en liten foldesag med meg også. 

Dangler til mora har jeg ikke prøvd da jeg hadde 3 stykk fra Casström fra før. Ser også Helle har fått sin egen, uten å ha prøvd den så må jeg si at casström sin "karabin" er flat i ene enden og rund i andre, gjør at kniven holder seg godt på plass. 

Ja, skjønner at folk reagerer på prisen. Men fakta er at det er ingen andre knivprodusenter (såvidt jeg vet) som har klart å gjøre det Mora har fått til med Wit. Syns det er greit at de får litt ekstra for design og innovasjon, hvis man kan kalle det for det. Antar de har tenkt ganske mye på design av denne.

Jeg har også outdoor-øksen fra Gränsfors, den er utrolig bra! Men ønsket miniøksen deres pga. pakkbarhet. Ble veldig fornøyd med miniøksa altså, selv om den ikke kan gjøre like stort arbeid som Outdoor så fungerer bra til turbruk. Har også bestilt foldesag, Silky pocketboy outback og Bahco Laplander, så får jeg se hvilken av disse to som er best:)

Jeg har også Helle Nord, men kommer til å selge den da jeg ikke ser helt hva den tilfører. Den er like tung og tar like mye plass som miniøksa jeg snakket om, men er ikke i nærheten av å fungere like godt som miniøksa – som øks/machete. Det er heller ingenting annet Nord fungerer bedre på enn Wit. Og den outdoor-øksa du har ville jeg mye heller hatt i eller utenpå sekken enn Nord. Det er hvertfall  min mening:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (11 timer siden):

Ja, skjønner at folk reagerer på prisen. Men fakta er at det er ingen andre knivprodusenter (såvidt jeg vet) som har klart å gjøre det Mora har fått til med Wit. Syns det er greit at de får litt ekstra for design og innovasjon, hvis man kan kalle det for det. Antar de har tenkt ganske mye på design av denne.

Jeg har også outdoor-øksen fra Gränsfors, den er utrolig bra! Men ønsket miniøksen deres pga. pakkbarhet. Ble veldig fornøyd med miniøksa altså, selv om den ikke kan gjøre like stort arbeid som Outdoor så fungerer bra til turbruk. Har også bestilt foldesag, Silky pocketboy outback og Bahco Laplander, så får jeg se hvilken av disse to som er best:)

Jeg har også Helle Nord, men kommer til å selge den da jeg ikke ser helt hva den tilfører. Den er like tung og tar like mye plass som miniøksa jeg snakket om, men er ikke i nærheten av å fungere like godt som miniøksa – som øks/machete. Det er heller ingenting annet Nord fungerer bedre på enn Wit. Og den outdoor-øksa du har ville jeg mye heller hatt i eller utenpå sekken enn Nord. Det er hvertfall  min mening:)

ja, de har nok lagt litt tid og sjel ned i Design av denne, men de er nok også veldig bevisst på at de ønsker å være del av den miljø trenden som er i samfunnet om dagen. 
Her I norge syntes jeg ikke den er veldig gale priset (1500,-) men jeg ser jo at prisen er helt hysterisk i USA og Australia f.eks

Jeg har wildlife hatchet, outdoor axe, Lille skogsøksen, og en kløyver samt den carving øksen. Alle har sin funksjon og bruksområde for meg. Eneste jeg er litt i tvil om er hvilken jeg liker best av Wildlife Hatchet og Outdoor øksen. Men når jeg er på tur, blir det ofte mindre greiner (som jeg sager) og kan splitte med kniv, mer enn jeg bruker øksen (ikke hver gang) Her er jeg litt spent på å se om Nord kniven kan funke bedre enn øks. Ja, jeg skal være den første å innrømme at knivsjuka er det som styrer meg mot denne kniven mer enn fornuften. 
Jeg opplever at Nord fungerer veldig godt til å hakke opp grønnsaker, og kjøtt når jeg lager mat. Bladet er litt tykt, men når du bruker den som en litt stor kjøkken kniv er denne veldig god.

Jeg har alltid sagt at det er dødssynd å battonere (om det heter det på norsk) med kniv. Kniver er ikke laget for dette, uansett hva influencere på YouTube måtte mene, eller salgskampanjer vil ha oss til å tro. 
Men, med Nord kniven så kjenner jeg at fristelsen til å misbruke den litt er absolutt tilstede 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (17 minutter siden):

Der finner jeg den bare til 1995kr. 
Som er synd, for de 400kr gjør den veldig mye dyrere enn 1500kr, rent psykisk. 
 

Ja, psykisk er forskjellen ganske stor. Som tshansen sier, så er det ikke ideelt å kløyve med kniv, det er bedre å kløyve med en liten øks ved å slå på øksehodet (som man battonerer med kniv). Øksa jeg har veier bare litt over 300 gram og er super å ha i sekken eller i beltet.

Pga. dette, lurer jeg på om fulltange er nødvendig i det hele tatt. Man sparer penger og gram hvis man finner en løsning med stikktange. Jeg er veldig spent på om Mora Classic er akkurat den kniven jeg er på utkikk etter. Har bestilt både no 1 og 2 for å se hvilken som passer meg best. No 1 er smalere enn Wit og jeg tror derfor den kan være enda bedre enn Wit til matlaging. Venter spent, har trua! No 2 virker lik Wit i størrelse, som også er bra. Det er karbonstål derimot, og jeg er veldig spent på hvordan den er til f.eks sløying av saltvannsfisk, og hvor fort det kommer rust (håper det går bra bare man skyller med litt ferskvann etterpå og setter den inn med litt matolje). De lager i utgangspunktet ikke gnister med tennstål, men man skal kunne kvesse ryggen 90 grader. Slira virker ikke særlig koslig, så planen er å lære meg å lage skinnslirer og deretter lage en liten og enkel slire.

Hvis disse knivene er de optimale så er det litt vittig. Etter å ha brukt masse tid og penger på å finne den ideelle kniven, så er det kanskje den mest utbredte, klassiske kniven som finnes, som stikker av med seieren (de gamle er eldst, er det ikke det man sier). I såfall tenker jeg å selge nesten alle knivene jeg har, da jeg egentlig ikke ønsker å ha noen stor samling av kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de har skrudd opp prisene på Speidersport. Den har lagt der lenge for 1500,- og 2000,- for Lok. Nå er den oppe å matcher prisene i Sverige ser jeg. Det var jo veldig synd. 

 

KjartanE skrev (På 23.10.2023 den 21.59):

Der finner jeg den bare til 1995kr. 
Som er synd, for de 400kr gjør den veldig mye dyrere enn 1500kr, rent psykisk. 
 

Ja, til 2000,- er den noe stiv syntes jeg selv også. 1500,- var fortsatt mye, men akseptabelt. 

Harald Blåtann skrev (På 23.10.2023 den 22.36):

Ja, psykisk er forskjellen ganske stor. Som tshansen sier, så er det ikke ideelt å kløyve med kniv, det er bedre å kløyve med en liten øks ved å slå på øksehodet (som man battonerer med kniv). Øksa jeg har veier bare litt over 300 gram og er super å ha i sekken eller i beltet.

Pga. dette, lurer jeg på om fulltange er nødvendig i det hele tatt. Man sparer penger og gram hvis man finner en løsning med stikktange. Jeg er veldig spent på om Mora Classic er akkurat den kniven jeg er på utkikk etter. Har bestilt både no 1 og 2 for å se hvilken som passer meg best. No 1 er smalere enn Wit og jeg tror derfor den kan være enda bedre enn Wit til matlaging. Venter spent, har trua! No 2 virker lik Wit i størrelse, som også er bra. Det er karbonstål derimot, og jeg er veldig spent på hvordan den er til f.eks sløying av saltvannsfisk, og hvor fort det kommer rust (håper det går bra bare man skyller med litt ferskvann etterpå og setter den inn med litt matolje). De lager i utgangspunktet ikke gnister med tennstål, men man skal kunne kvesse ryggen 90 grader. Slira virker ikke særlig koslig, så planen er å lære meg å lage skinnslirer og deretter lage en liten og enkel slire.

Hvis disse knivene er de optimale så er det litt vittig. Etter å ha brukt masse tid og penger på å finne den ideelle kniven, så er det kanskje den mest utbredte, klassiske kniven som finnes, som stikker av med seieren (de gamle er eldst, er det ikke det man sier). I såfall tenker jeg å selge nesten alle knivene jeg har, da jeg egentlig ikke ønsker å ha noen stor samling av kniver.

Jeg er ikke spesielt begeistret for stikk tang kniver. De blir så utrolig ubalansert for min hånd. Framtunge kniver er ikke noe særlig å jobbe med. De aller fleste full tang knivene jeg eier er gode å bruke til nesten alt. Men smaken er som baken her også. Man må virkelig finne det som passer seg og sitt bruk best. Å det er veldig lett å finne grunner til å kjøpe seg en ny kniv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke spesielt begeistret for stikk tang kniver. De blir så utrolig ubalansert for min hånd. Framtunge kniver er ikke noe særlig å jobbe med. De aller fleste full tang knivene jeg eier er gode å bruke til nesten alt. Men smaken er som baken her også. Man må virkelig finne det som passer seg og sitt bruk best. Å det er veldig lett å finne grunner til å kjøpe seg en ny kniv 😂

Ah ok, kanskje blir jeg enig med deg om at fulltange oppleves bedre. Skal rapportere når jeg får prøvd Morakniv sin stikktange 😊Jeg har prøvd diverse stikktanger og det jeg kan komme på er at jeg likte hvor lette de var å holde og jobbe med…

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Harald Blåtann skrev (På 25.10.2023 den 16.38):

Ah ok, kanskje blir jeg enig med deg om at fulltange oppleves bedre. Skal rapportere når jeg får prøvd Morakniv sin stikktange 😊Jeg har prøvd diverse stikktanger og det jeg kan komme på er at jeg likte hvor lette de var å holde og jobbe med…

Da har jeg fått Classic-kniven fra Mora og testet dem. Jeg er helt enig med deg tshansen, den føles fremtung. Det er egentlig en lett kniv, men føles tung pga. balansen. Problemet er ikke stikktange generelt, men at bladet er for langt i forhold til skaftet. Jeg har prøvd mange stikktanger fra Helle som føles veldig balansert. Helle har imidlertid andre problemer. Mora Classic er en bedre kniv enn Helle sine, fordi Helle har helt idiotisk geometri på kniveggen spør du meg. Funker dårlig til å kutte grønnsaker med. De reduserer risiko for chipping med å gjøre knivene mindre allsidige. Ikke er de bedre på spikking, heller dårligere etter min erfaring. Tidligere har jeg holdt meg til Helle pga. patriotisme og fordi jeg ikke visste bedre. 

Noen andre her som har erfaring med Helle, bortsett fra Nord? Kanskje jeg tar feil om noe?

Mora Wit føles VELDIG bra i hånden. Skal gi Classic-knivene til Røde Kors tror jeg. Mora Wit er den ultimate kniven, men for moro har jeg bestilt andre kniver fra Mora for å se hvilke kniver som er best ift. pris, og for å se hvor mye bedre de er enn Helle sine kniver. Kan være fint å vite også mtp. å gi gaver. Har bestilt Companion, Companion HD og Eldris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (3 minutter siden):

Da har jeg fått Classic-kniven fra Mora og testet dem. Jeg er helt enig med deg tshansen, den føles fremtung. Det er egentlig en lett kniv, men føles tung pga. balansen. Problemet er ikke stikktange generelt, men at bladet er for langt i forhold til skaftet. Jeg har prøvd mange stikktanger fra Helle som føles veldig balansert. Helle har imidlertid andre problemer. Mora Classic er en bedre kniv enn Helle sine, fordi Helle har helt idiotisk geometri på kniveggen spør du meg. Funker dårlig til å kutte grønnsaker med. De reduserer risiko for chipping med å gjøre knivene mindre allsidige. Ikke er de bedre på spikking, heller dårligere etter min erfaring. Tidligere har jeg holdt meg til Helle pga. patriotisme og fordi jeg ikke visste bedre. 

Noen andre her som har erfaring med Helle, bortsett fra Nord? Kanskje jeg tar feil om noe?

Mora Wit føles VELDIG bra i hånden. Skal gi Classic-knivene til Røde Kors tror jeg. Mora Wit er den ultimate kniven, men for moro har jeg bestilt andre kniver fra Mora for å se hvilke kniver som er best ift. pris, og for å se hvor mye bedre de er enn Helle sine kniver. Kan være fint å vite også mtp. å gi gaver. Har bestilt Companion, Companion HD og Eldris.

Jeg kjøpte nylig Helle Bleja, Temagami og Nord. 

Alle disse sitter ekstremt godt i hånden min å føles veldig bra til det meste jeg har testet de på. Kutting av grønnsaker med Nord er ikke optimalt. Det knuser mer enn det kutter pga blad tykkelsen. 

Temagami kniven er det nærmeste jeg har kommet Mora Wit men med litt tykkere blad. Den er helt fantastisk å bruke og føles mer eksklusiv enn wit pga håndtaket. 
Bleja er mer en hverdags lommekniv jeg bruker til alt men også funker veldig godt på kjøkkenet, samt ute i skogen. 

Jeg vil påstå at en kniv ikke skal brukes til å kløyve ved, såkalt batoning. Men Helle Nord er helt klart laget til dette formålet og det føles veldig lekent å gjøre det. Jeg driter faktisk i det. Blir den ødelagt, kjøper jeg meg en ny 😂 Større kubber blir fortsatt øksen som tar. En annen ting jeg fant utrolig tilfredsstillende, var å kutte opp kjøtt med Helle Nord. 

Har du muligheten, prøv en Helle Temagami. Tipper du kommer til å like denne basert på hvor godt du liker Wit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (30 minutter siden):

Jeg kjøpte nylig Helle Bleja, Temagami og Nord. 

Alle disse sitter ekstremt godt i hånden min å føles veldig bra til det meste jeg har testet de på. Kutting av grønnsaker med Nord er ikke optimalt. Det knuser mer enn det kutter pga blad tykkelsen. 

Temagami kniven er det nærmeste jeg har kommet Mora Wit men med litt tykkere blad. Den er helt fantastisk å bruke og føles mer eksklusiv enn wit pga håndtaket. 
Bleja er mer en hverdags lommekniv jeg bruker til alt men også funker veldig godt på kjøkkenet, samt ute i skogen. 

Jeg vil påstå at en kniv ikke skal brukes til å kløyve ved, såkalt batoning. Men Helle Nord er helt klart laget til dette formålet og det føles veldig lekent å gjøre det. Jeg driter faktisk i det. Blir den ødelagt, kjøper jeg meg en ny 😂 Større kubber blir fortsatt øksen som tar. En annen ting jeg fant utrolig tilfredsstillende, var å kutte opp kjøtt med Helle Nord. 

Har du muligheten, prøv en Helle Temagami. Tipper du kommer til å like denne basert på hvor godt du liker Wit 

Jeg har faktisk Temagami, men har tenkt å selge den. Som andre kniver fra Helle så blir eggen brattere mot spissen, eller det ser hvertfall sånn ut og jeg har ikke noen annen forklaring på hvorfor den kutter så dårlig. Wit, som andre kniver fra Mora er bedre på kjøkkenet. Prøv å kutte en gulrot, potet eller et eple, så ser du. Enig i at Temagami er veldig god å holde i. Men syns kniven er unødvendig stor. Tyngre enn Wit selv om den ikke har 100% fulltange.

Syns Mora sine kniver er bedre å spikke med også. Tror det er noe med vinkelen på eggen.

Lommeknivene til Helle er bedre de med fast blad. Slipet starter høyere opp på lommeknivene. Har Raud M og Kletten, som jeg er fornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (26 minutter siden):

en kniv ikke skal brukes til å kløyve ved, såkalt batoning.

det er jeg ikke enig i, men det er klart at dette begrepet kan bety mye forskjellig for forskjellige brukere.
Derfor er det også lett å se hvordan dette kan gjøre det vanskelig for en produsent å ha en garanti som dekker slik bruk.

Den batoneringen jeg foretar er for opptenningsved, så det er kun snakk om å splitte ut små fliker av en større kubbe.
Jeg vil gå så langt å si at slik bruk er det ikke bare greit å bruke en kniv, den er overlegen. Lettere og tryggere enn øks, og mye mer allsidig (for vanlig turbruk iaf).
Det kan være både hard, seig og vridd ved, så selv dette kan være en utfordring noen ganger, men med en fornuftig tilnærming så bør de fleste kniver store nok for jobben tåle dette. 
Selv om knivsamlingen har lagt på seg litt av forfengelighetshensyn så er det noen gjengangere som fortsatt tar det store volumet når det kommer til batonering. F1 er som regel den som blir med på tur når jeg aner ett slikt behov, og selv om eggen i VG-10 lett drar på seg noen mikro-chipper så blir det aldri mer enn det, og jeg er aldri bekymret for at denne kniven skal komme til kort. Hjemme i vedkassen har jeg en Mora Robust som har batonert tusenvis av opptenningsfliser uten tegn til å ta skade av det. En stikktangekniv som kostet godt under hundrelappen back in the day. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

det er jeg ikke enig i, men det er klart at dette begrepet kan bety mye forskjellig for forskjellige brukere.
Derfor er det også lett å se hvordan dette kan gjøre det vanskelig for en produsent å ha en garanti som dekker slik bruk.

Den batoneringen jeg foretar er for opptenningsved, så det er kun snakk om å splitte ut små fliker av en større kubbe.
Jeg vil gå så langt å si at slik bruk er det ikke bare greit å bruke en kniv, den er overlegen. Lettere og tryggere enn øks, og mye mer allsidig (for vanlig turbruk iaf).
Det kan være både hard, seig og vridd ved, så selv dette kan være en utfordring noen ganger, men med en fornuftig tilnærming så bør de fleste kniver store nok for jobben tåle dette. 
Selv om knivsamlingen har lagt på seg litt av forfengelighetshensyn så er det noen gjengangere som fortsatt tar det store volumet når det kommer til batonering. F1 er som regel den som blir med på tur når jeg aner ett slikt behov, og selv om eggen i VG-10 lett drar på seg noen mikro-chipper så blir det aldri mer enn det, og jeg er aldri bekymret for at denne kniven skal komme til kort. Hjemme i vedkassen har jeg en Mora Robust som har batonert tusenvis av opptenningsfliser uten tegn til å ta skade av det. En stikktangekniv som kostet godt under hundrelappen back in the day. 

Du kan også batonere med øks, og det er bedre enn å batonere med kniv og like trygt. Jeg trodde først som deg, men fant ut at øksene, hvertfall ikke fra Gränsfors Bruk, ikke har noen problemer med slag på øksehodet. Dette snakket jeg om tidligere i tråden. En lett kniv og en liten øks dekker et større bruksområde enn en «overlevelseskniv». Objektivt sett mer funksjonelt med denne kombinasjonen, men noen liker tanken på å ha med én kniv til alt. Jeg har også med en liten sag. Det er morsomt å batonere med kniv, men jeg bruker helst øksa. Hvis man har med øks gir det også muligheter for å f.eks grovforme en kopp, skje, teltplugger eller hva det måtte være, på en veldig effektiv og morsom måte.
Turøksene fra Gränsfors Bruk er også veldig brukbare til å kutte grønnsaker. Mye bedre enn knivene fra Helle (er fortsatt ikke ferdig med å disse Helle ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (17 minutter siden):

Wit, som andre kniver fra Mora er bedre på kjøkkenet. Prøv å kutte en gulrot, potet eller et eple, så ser du. Enig i at Temagami er veldig god å holde i. Men syns kniven er unødvendig stor. Tyngre enn Wit selv om den ikke har 100% fulltange.

Syns Mora sine kniver er bedre å spikke med også. Tror det er noe med vinkelen på eggen.

Lommeknivene til Helle er bedre de med fast blad. Slipet starter høyere opp på lommeknivene. Har Raud M og Kletten, som jeg er fornøyd med.

Jeg har ikke erfaring med Helle, det er egentlig bare foldeknivene som frister, men mer fordi jeg liker designet enn at jeg egt. har bruk for en.

Det blir derfor vanskelig å si noe om Helle spesifikt, men kniv er alltid kompromiss. Ref. tråden om den ultimate turkniven, så er det ingen hellig gral der ute. Hver og en må prøve og feile for å finne det beste kompromisset til sin bruk.
Primærslipen er jo ofte ett greit utgangspunkt for å filtrere ut kniver ifht. bruksområde og skandi kommer langt ned på lista hvis du er på leting etter en kokkekniv.
Noen ganger går det greit fordi bladet er tynt eller / og produsenten har valgt en lavere vinkel på eggen, men du starter fortsatt med ett handicap på (tur)kjøkkenet ifht. det meste annet.

Du har åpenbart erfaring fra mange kniver, så det er neppe mye jeg kan bidra med, men mitt universaltips (som sikkert alle her inne er møkk lei av) som jeg stadig kommer tilbake til er å vurdere to kniver hvis man har behov som ikke er lett å forene i en kniv.
Jeg har som regel en lommekniv med full flatslip eller hulslip i tillegg til en slirekniv (som ofte er full konveks, skandiveks eller vanlig skandi). En moderne lommekniv kan være utrolig lett og hendig, og absolutt verdt det lille ekstra av vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helle Temagami, Alden, Utvær, Nying, Skog, Arv og Nord. Alle har den samme vinkelen på slipet virker det som, og alle er mer eller mindre like dårlige på kjøkkenet. Bestilte faktisk Wabakimi også i håp om at den var bedre, men den sendte jeg i retur. Ikke god til å spikke med og ikke god til å kutte med.

Skjønner ikke hva Helle tenker på. Det Mora klarte for 150 år siden klarer Helle ikke den dag i dag. Helt utrolig.

Se f.eks Mora Kansbol og Mora Eldris. De har ikke et brattere slip mot spissen, men derimot et spissere slip mot spissen. Mora er helt overlegen i forhold til Helle fordi de skjønner sånne ting. Koster mye mindre enn Helle også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (6 minutter siden):

Du kan også batonere med øks, og det er bedre enn å batonere med kniv og like trygt. Jeg trodde først som deg, men fant ut at øksene, hvertfall ikke fra Gränsfors Bruk, ikke har noen problemer med slag på øksehodet. Dette snakket jeg om tidligere i tråden. En lett kniv og en liten øks dekker et større bruksområde enn en «overlevelseskniv».

Vi får vel bare være enig om at vi er uenige om dette :)

Jeg har ingen såkalte overlevelseskniver (joda, F1 er vel egentlig laget for det, men er nok ikke av den størrelsen folk først og fremst forbinder med overlevelseskniv). En lett slirekniv rundt 4-5 tommer gjør alt jeg forventer av en slirekniv og er mye lettere og mer allsidig enn øks (til mitt bruk). Hvis jeg virkelig er fokusert på vekt, men fortsatt vil ha med en slirekniv så har jeg ofte bare en Mora Companion Spark e.l. Sag er så klart med i tillegg hvis jeg har planer om å lage bål e.l. 

Jeg skal innrømme at jeg ga opp turøksa ganske raskt, og at jeg sikkert kunne utviklet ett mer positivt inntrykk om jeg ga det mer tid og prøvde flere økser. Men mitt inntrykk ble iaf at små økser er dårlig både som øks og kniv, men veier fortsatt mer og er mer knølete å bære. Siden øksehodet fortsatt har mer masse enn de knivene jeg bruker, så føler jeg at jeg må batonere hardere for å oppnå samme resultat som med kniv.
Større øks er bedre som øks, men enda dårligere som alternativ til kniv og veier enda mer og tar mer plass. Det er bare mitt inntrykk etter litt begrenset prøving, men jeg respekterer at andre kan ha kommet til andre konklusjoner :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.