Gå til innhold
  • Bli medlem

Morakniv - Wit BlackBlade™ (S)


tshansen

Anbefalte innlegg

aico skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med Helle, det er egentlig bare foldeknivene som frister, men mer fordi jeg liker designet enn at jeg egt. har bruk for en.

Det blir derfor vanskelig å si noe om Helle spesifikt, men kniv er alltid kompromiss. Ref. tråden om den ultimate turkniven, så er det ingen hellig gral der ute. Hver og en må prøve og feile for å finne det beste kompromisset til sin bruk.
Primærslipen er jo ofte ett greit utgangspunkt for å filtrere ut kniver ifht. bruksområde og skandi kommer langt ned på lista hvis du er på leting etter en kokkekniv.
Noen ganger går det greit fordi bladet er tynt eller / og produsenten har valgt en lavere vinkel på eggen, men du starter fortsatt med ett handicap på (tur)kjøkkenet ifht. det meste annet.

Du har åpenbart erfaring fra mange kniver, så det er neppe mye jeg kan bidra med, men mitt universaltips (som sikkert alle her inne er møkk lei av) som jeg stadig kommer tilbake til er å vurdere to kniver hvis man har behov som ikke er lett å forene i en kniv.
Jeg har som regel en lommekniv med full flatslip eller hulslip i tillegg til en slirekniv (som ofte er full konveks, skandiveks eller vanlig skandi). En moderne lommekniv kan være utrolig lett og hendig, og absolutt verdt det lille ekstra av vekt.

Ja kan være lurt med to kniver. Synes foldeknivene fra Opinel er helt geniale. Sjekk ut Opinel Bushwacker no 8. konveks blad, utrolig god på kjøkkenet, skraper tennstål bedre enn noen annen kniv. Det eneste denne mangler er spikkeegenskaper (men kan fint lage pølsepinne). Så dette funker som en komplementærkniv. Koster under 300 kr og er laget i Frankrike. Sandvikstål. 

Er ikke 100% enig i at det ikke finnes en ultimat kniv. Grunnen til at jeg sier det er fordi vi alle er mennesker og har mange av de samme behovene. Vi trenger mat, vi trenger å bearbeide trevirke i naturen, og vi trenger varme (les: bål) når vi er på tur i norsk natur. Noen kniver vil jo være bedre enn andre til å drepe andre mennesker med, men tar ikke dette med i betraktningen siden jeg antar at de fleste ikke har behov for dette (satt på spissen). (Mora Wit ville nok vært bedre å drepe med enn de fleste kniver siden den er helt UTROLIG spiss, spissere enn synåler.) Dvs. det er visse egenskaper vi som mennesker ønsker at knivene skal ha: matlaging, flåing/sløying, spikking, gnistlaging til bål, samtidig som vekten til redskapet hensyntagen. Mora Wit er veldig god til spikking, flåing/sløying, lage gnister, samtidig som den også er god nok på kjøkkenet (det er her Helle feiler totalt). I tillegg er Wit akkurat passe stor, den er stor nok til å skjære brødskiver og den er liten og lett nok til at man ikke kjenner den er på beltet.

Så objektivt sett kan jeg si at Mora Wit er den beste kniven til turfolk. Selv om stålet ikke er «premium» (den er lett å få veldig skarp). Hadde sikkert vært enda bedre med Sleipner-stål, og da hadde den vært enda mer overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
aico skrev (3 minutter siden):

Vi får vel bare være enig om at vi er uenige om dette :)

Jeg har ingen såkalte overlevelseskniver (joda, F1 er vel egentlig laget for det, men er nok ikke av den størrelsen folk først og fremst forbinder med overlevelseskniv). En lett slirekniv rundt 4-5 tommer gjør alt jeg forventer av en slirekniv og er mye lettere og mer allsidig enn øks (til mitt bruk). Hvis jeg virkelig er fokusert på vekt, men fortsatt vil ha med en slirekniv så har jeg ofte bare en Mora Companion Spark e.l. Sag er så klart med i tillegg hvis jeg har planer om å lage bål e.l. 

Jeg skal innrømme at jeg ga opp turøksa ganske raskt, og at jeg sikkert kunne utviklet ett mer positivt inntrykk om jeg ga det mer tid og prøvde flere økser. Men mitt inntrykk ble iaf at små økser er dårlig både som øks og kniv, men veier fortsatt mer og er mer knølete å bære. Siden øksehodet fortsatt har mer masse enn de knivene jeg bruker, så føler jeg at jeg må batonere hardere for å oppnå samme resultat som med kniv.
Større øks er bedre som øks, men enda dårligere som alternativ til kniv og veier enda mer og tar mer plass. Det er bare mitt inntrykk etter litt begrenset prøving, men jeg respekterer at andre kan ha kommet til andre konklusjoner :)

Tror ikke vi er så uenige, Mora Companion er jo en genial kniv som er bedre enn noen fra Helle. Grunnen til at jeg ønsker øks er først og fremst fordi jeg vil ha muligheten til å bearbeide tre, men ikke noe jeg føler jeg MÅ ha. Derfor er det kjekt å ha en kniv som tåler litt, som f.eks Companion. F1 har jeg ikke prøvd, men er sikkert en bra kniv og virker passe stor (men veldig tykk?). Liker imidlertid ikke at de produseres i Japan…

Hvis du vil gi øks en sjanse så anbefaler jeg Gränsfors Bruks miniøks. Den veier bare 300 g og er veldig god etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (1 time siden):

 En lett kniv og en liten øks dekker et større bruksområde enn en «overlevelseskniv».

Enig.

aico skrev (44 minutter siden):

 

Men mitt inntrykk ble iaf at små økser er dårlig både som øks og kniv, men veier fortsatt mer og er mer knølete å bære.

Også enig.

Batonering medfører normalt mindre risiko for selvskading enn "øksing"/hugging. Selv de med mye erfaring kan bli sliten og følgelig uvøren/slurvete....shit happens.

Om man velger øks+kniv, eller bare kniv, eller bare øks, er vel et spørsmål erfaring og preferanser, volum og vekt .... og hva man ellers vektlegger (#punintended)...

(Men nå er vel tråden langt inn i en generell diskusjon utover fortreffeligheten til Mora Wit og brødre. :-) )

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (8 minutter siden):

Enig.

Også enig.

Batonering medfører normalt mindre risiko for selvskading enn "øksing"/hugging. Selv de med mye erfaring kan bli sliten og følgelig uvøren/slurvete....shit happens.

Om man velger øks+kniv, eller bare kniv, eller bare øks, er vel et spørsmål erfaring og preferanser, volum og vekt .... og hva man ellers vektlegger (#punintenden)...

(Men nå er vel tråden langt inn i en generell diskusjon utover fortreffeligheten til Mora Wit og brødre. :-) )

Du kan også batonere med øks som er bedre enn å batonere med kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (Akkurat nå):

Du kan også batonere med øks som er bedre enn å batonere med kniv.

At man kan batonere med øks er jeg klar over. En øvelse jeg selv gjør bruk av ved behov. Men at det er bedre enn med kniv var en noe bastant påstand da. Det kommer jo helt an på både størrelsen på veden/jkvisten og øksa, samt kroppen som skal utføre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 minutter siden):

At man kan batonere med øks er jeg klar over. En øvelse jeg selv gjør bruk av ved behov. Men at det er bedre enn med kniv var en noe bastant påstand da. Det kommer jo helt an på både størrelsen på veden/jkvisten og øksa, samt kroppen som skal utføre dette.

Det kommer kanskje an på størrelsen ja. Kniv kan være klønete når det er motstand og skaftet ikke kommer like høyt som knivbladet. Det er flere videoer på YouTube som også tester dette. Men man gjør jo bare det man liker best uansett. Så lenge man er fornøyd er jo alt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags økser dere har brukt, men kan si at Gränsfors bruks miniøks som veier 0,3 kg er generelt bedre til å spiltte treverk, både ved batonering og hugging enn noen kniv. Funker bedre enn Helle sine kniver på kjøkkenet, men ikke like bra som Mora sine kniver. MYE bedre enn noen kniv til å grovspikke ting ved lett hugging, noe som kanskje er den største fordelen til mitt bruk. Fungerer som backup til sag dersom denne feiler på tur. 
Å si at små økser ikke funker bra er feil, siden man kan batonere på dem og de er bedre til presisjonshugging enn store økser. Vurderer å ta frem vinkelsliperen for å lage 90 graders kant på den sånn at den kan lage gnister. En sånn øks er veldig fin å ha på beltet. Casström lager belteholder til øks, men tenker å lage meg en tilsvarende som passer denne lille øksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (4 timer siden):

Vet ikke hva slags økser dere har brukt, men kan si at Gränsfors bruks miniøks som veier 0,3 kg er generelt bedre til å spiltte treverk, både ved batonering og hugging enn noen kniv.

0,3 kg ja, det er lite. Jeg trudde min Hultafors Ågelsjön var liten, men selv den er 660 gram basert på usikre kilder på internett.

Som sagt, kanskje jeg ikke gikk hardt nok inn for å finne en øks som fungerer, men jeg klarer å finne mange andre kaninhull å pøse penger i så når kniv fungerer såpass bra så var ikke motivasjonen helt der.

IMG_8023_Original.thumb.jpeg.30b3d6d6d7ecc8f59e5d741295f850de.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (33 minutter siden):

0,3 kg ja, det er lite. Jeg trudde min Hultafors Ågelsjön var liten, men selv den er 660 gram basert på usikre kilder på internett.

Som sagt, kanskje jeg ikke gikk hardt nok inn for å finne en øks som fungerer, men jeg klarer å finne mange andre kaninhull å pøse penger i så når kniv fungerer såpass bra så var ikke motivasjonen helt der.

IMG_8023_Original.thumb.jpeg.30b3d6d6d7ecc8f59e5d741295f850de.jpeg

Litt av en vedovn på tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste innleggene i denne tråden er hva jeg syntes er så utrolig fascinerende med både kniver og økser. Det er utrolig små forskjeller som gjør at en kniv er god eller dårlig for mitt vedkommende, samme gjelder økser. 

Det som ofte er helt utslagsgivende er hvordan de sitter i hånden, vektfordeling og at den gjør de fleste oppgaver greit. Jeg har alltid med meg liten foldesag, denne er bedre enn øks på noe (kan også skrape tannstål) Jeg har alltid med meg liten eller middels øks (større kubber og mye ved prepping) 

Også har jeg med liten kniv, type Mora Wit, Helle Temagami, More Garberg, Casström no.10 etc. 
Disse knivene er utrolig hendig å kan brukes til de fleste gjøremål, jo tykkere blad (alt over 3mm er ubrukelig) jo verre gjør den seg på kjøkkenet. Men jo tykkere bladet er jo bedre kløyver den ved. Men dette har jeg allerede redskap til, så jeg ønsker at kniven skal være mer brukenes på kjøkkenet enn jeg ønsker at den skal være god til å kløyve ved. 

En kniv er sjeldent nok alene for mitt bruk. Siste tiden har jeg fått helt oppheng på å bruke Helle Nord. Ikke at den gjør noe så mye bedre enn det andre jeg har av utstyr, men jeg syntes det er så utrolig kult at en Norsk produsent klarer å lage en så fantastisk kniv. Siden jeg lager mye video på Youtube, prøver jeg å bruke norske produkter når jeg kan. Så jeg har gått helt bort ifra å bruke Mora, samt andre kniver… til å bare bruke Helle. Nei jeg er ikke sponset. Men jeg finner faktisk det meste bra i Helle sine kniver (som jeg nylig har kjøpt) 

Mora Wit er fortsatt en soleklar favoritt som jeg alltid har i beltet når jeg er på hytten. 

Men igjen, det finnes ingen fasit. Så søken etter the one er fortsatt gjeldene og like viktig i dag som før. Men jeg merker at bruksområdet mitt er blitt mye mer spesifisert jo mer knivsamlingen min vokser. Jeg har godt over 100 kniver i samlingen min. Veldig mange av de bruker jeg regelmessig. Fruen i hus mener jeg har en sykdom. Vel, det er ikke alle sykdommer man skal kurere 😂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (13 minutter siden):

De siste innleggene i denne tråden er hva jeg syntes er så utrolig fascinerende med både kniver og økser. Det er utrolig små forskjeller som gjør at en kniv er god eller dårlig for mitt vedkommende, samme gjelder økser. 

Det som ofte er helt utslagsgivende er hvordan de sitter i hånden, vektfordeling og at den gjør de fleste oppgaver greit. Jeg har alltid med meg liten foldesag, denne er bedre enn øks på noe (kan også skrape tannstål) Jeg har alltid med meg liten eller middels øks (større kubber og mye ved prepping) 

Også har jeg med liten kniv, type Mora Wit, Helle Temagami, More Garberg, Casström no.10 etc. 
Disse knivene er utrolig hendig å kan brukes til de fleste gjøremål, jo tykkere blad (alt over 3mm er ubrukelig) jo verre gjør den seg på kjøkkenet. Men jo tykkere bladet er jo bedre kløyver den ved. Men dette har jeg allerede redskap til, så jeg ønsker at kniven skal være mer brukenes på kjøkkenet enn jeg ønsker at den skal være god til å kløyve ved. 

En kniv er sjeldent nok alene for mitt bruk. Siste tiden har jeg fått helt oppheng på å bruke Helle Nord. Ikke at den gjør noe så mye bedre enn det andre jeg har av utstyr, men jeg syntes det er så utrolig kult at en Norsk produsent klarer å lage en så fantastisk kniv. Siden jeg lager mye video på Youtube, prøver jeg å bruke norske produkter når jeg kan. Så jeg har gått helt bort ifra å bruke Mora, samt andre kniver… til å bare bruke Helle. Nei jeg er ikke sponset. Men jeg finner faktisk det meste bra i Helle sine kniver (som jeg nylig har kjøpt) 

Mora Wit er fortsatt en soleklar favoritt som jeg alltid har i beltet når jeg er på hytten. 

Men igjen, det finnes ingen fasit. Så søken etter the one er fortsatt gjeldene og like viktig i dag som før. Men jeg merker at bruksområdet mitt er blitt mye mer spesifisert jo mer knivsamlingen min vokser. Jeg har godt over 100 kniver i samlingen min. Veldig mange av de bruker jeg regelmessig. Fruen i hus mener jeg har en sykdom. Vel, det er ikke alle sykdommer man skal kurere 😂 

Kult, skal sjekke ut YouTube-siden din! Ser at vi også har samme telt, Helsport reinsfjell 👍🏻 Virker som vi tenker likt om kniver og utstyr, men kommer til helt forskjellige konklusjoner når det gjelder kniver 😂 Mora Companion som koster 150 kr gjør alt bedre enn Temagami, tør jeg å påstå! Enig i at det er kult at det er en norsk produsent og at de bruker naturmaterialer, så derfor ble jeg så innmari skuffa da jeg fant ut hvor lite logikk som er gått inn i disse knivene (etter å ha brukt masse penger)… Mulig jeg er veldig hard nå, men virker som knivene blir utformet med bakgrunn i estetikk og ikke funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Hehe, jeg la inn bestilling på Finn 😅

Hvis man bruker en vinkelsliper så skal man enkelt få til en 90-graderskant har jeg sett på YouTube.

Vinkelsliper kan være litt voldsomt, men har du en båndsliper, eller Works Sharp får du enkelt 90 grader 👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått Finn og jeg har rukket å teste den litt.

Jeg vil si det er smak og behag om man velger å gå for Finn eller Wit. For min del holder jeg en knapp på Finn, pga. den nette størrelsen. Den går fint i jakkelomma, og når jeg har den på beltet (uten dangler) så dekker genseren over hele kniven, noe jeg liker siden jeg foretrekker diskret bæring av kniv. Det virker som Finn er litt bedre til å kutte mat med fordi knivbladet er litt tynnere, mens Wit er litt mer effektiv når det gjelder bearbeiding av trevirke (har ikke sammenlignet finarbeid/treskjæring enda). Wit føles mer kraftfull i hånden, og jeg føler jeg får mer kraft i dragene. Finn er fortsatt veldig god på spikking, og dessuten har jeg med øks til grove oppgaver. Skaftet til Finn er akkurat stort nok for meg. Gjenstår bare å lage 90-gradersrygg nå, så blir dette en perfekt bushcraft-kniv :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (7 timer siden):

Da har jeg fått Finn og jeg har rukket å teste den litt.

Jeg vil si det er smak og behag om man velger å gå for Finn eller Wit. For min del holder jeg en knapp på Finn, pga. den nette størrelsen. Den går fint i jakkelomma, og når jeg har den på beltet (uten dangler) så dekker genseren over hele kniven, noe jeg liker siden jeg foretrekker diskret bæring av kniv. Det virker som Finn er litt bedre til å kutte mat med fordi knivbladet er litt tynnere, mens Wit er litt mer effektiv når det gjelder bearbeiding av trevirke (har ikke sammenlignet finarbeid/treskjæring enda). Wit føles mer kraftfull i hånden, og jeg føler jeg får mer kraft i dragene. Finn er fortsatt veldig god på spikking, og dessuten har jeg med øks til grove oppgaver. Skaftet til Finn er akkurat stort nok for meg. Gjenstår bare å lage 90-gradersrygg nå, så blir dette en perfekt bushcraft-kniv :) 

 

Forresten, tar det tilbake. Merker egentlig ikke noen forskjell mellom Finn og Wit når det gjelder matlaging. Jeg liker slira til Wit bedre. Finn-kniven dingler for mye når man går. Synes utseendet til Wit i slira er bedre enn utseende til Finn i slira.

Liker at Wit ikkw har fingerstopper, sånn at man får bedre følelse med knivbladet.

Så Wit er fortsatt eneren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
tshansen skrev (På 24.11.2023 den 15.10):

Som de sier i Sverige.... Ingen minns en fegis 😂🤌🏻

Siden min trofaste Brusletto Hunter ikke lenger er blant oss, hvil i fred, må jeg kanskje krype til korset å bestille til fullpris. 

IMG_8179.thumb.jpeg.cba776a5bbadfbb28a1831e58264a41d.jpeg
Dagens batonering var tydeligvis for krevende for en gammel turvenn. 
 

Spørsmålet blir da: Tåler Mora Wit «litt» batonering?

(Heter det batonering?)

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (16 minutter siden):

Siden min trofaste Brusletto Hunter ikke lenger er blant oss, hvil i fred, må jeg kanskje krype til korset å bestille til fullpris. 

IMG_8179.thumb.jpeg.cba776a5bbadfbb28a1831e58264a41d.jpeg
Dagens batonering var tydeligvis for krevende for en gammel turvenn. 
 

Spørsmålet blir da: Tåler Mora Wit «litt» batonering?

(Heter det batonering?)

Normalt sett ser man at stikk tang kniver knekker der stålet blir smalere akkurat mellom håndtak og blad. Her så er det jo røket på midten. Haha… det er sykt. 

En full tang kniv, som mora er, vil være langt bedre egnet for battonering. Jeg skriver det slik, på min utaskjærsk 😂
En Wit vil klare jobben langt bedre en din Brusletto gjorde. 

Grunnen til at mange kniver ikke tåler dette er pga vibrasjonene og resonansen mellom slag og stål. Du vil få påvirkning i stålet, hvilket stål avgjør også hvor godt rustet en kniv er for denne type «arbeid» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 minutter siden):

Normalt sett ser man at stikk tang kniver knekker der stålet blir smalere akkurat mellom håndtak og blad. Her så er det jo røket på midten. Haha… det er sykt. 

En full tang kniv, som mora er, vil være langt bedre egnet for battonering. Jeg skriver det slik, på min utaskjærsk 😂
En Wit vil klare jobben langt bedre en din Brusletto gjorde. 

Grunnen til at mange kniver ikke tåler dette er pga vibrasjonene og resonansen mellom slag og stål. Du vil få påvirkning i stålet, hvilket stål avgjør også hvor godt rustet en kniv er for denne type «arbeid» 

Enig med tshansen. Wit tåler kløyving mye bedre, men vær obs på at hard kløyving fort vil gjøre eggen uskarp. Anbefaler kvistfri og korte kubber hvis du skal kløyve med Wit, spesielt siden den har rustfritt stål (øker risiko for chipping). Den har ikke det enkelte kaller «premiumstål», men jeg synes den fungerer veldig bra og er relativt lett å slipe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tshansen, har du prøvd Helle sin Mandra FG (flatslipt egg)?

Jeg ble veldig imponert. Vil påstå at det er den beste fastbladskniven Helle har produsert. Den er faktisk ikke så verst til spikking selv om den er flatslipt. Veldig bra til matlaging selvfølgelig. Utrolig lett og man merker ikke at man har den på seg. Skaftet kunne vært lengre, men man får likevel utrettet veldig mye med denne lille saken. Skal file ned ryggen sånn at den kan lage gnister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (3 timer siden):

Tshansen, har du prøvd Helle sin Mandra FG (flatslipt egg)?

Jeg ble veldig imponert. Vil påstå at det er den beste fastbladskniven Helle har produsert. Den er faktisk ikke så verst til spikking selv om den er flatslipt. Veldig bra til matlaging selvfølgelig. Utrolig lett og man merker ikke at man har den på seg. Skaftet kunne vært lengre, men man får likevel utrettet veldig mye med denne lille saken. Skal file ned ryggen sånn at den kan lage gnister.

Nei jeg har ikke prøvd denne selv enda. Jeg hadde den i hånden sist gang jeg var på Helle Fabrikker, men det ble ikke noe kjøp den gang. Jeg har veldig lyst på denne, samt Helle Dele kniven neste gang jeg er der oppe. Så får vi se hva vi lander på 🤪
En slik kniv med litt kort håndtak hvor man ofte bruker finger på ryggen syntes jeg er best å ikke ha flat rygg. Føles veldig skarpt mot tommel når den brukes. Men dette er naturligvis smak og behag. Takk for tips og påminnelse.... der var sjuken gang igjen 🙈
(sitter å ser på ny motorsag også) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.