Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fiskestang til jul.


REs

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål nå før jul.

Min kone hadde en liten runde på julepresanger til barna, og da ble de som vanlig spurt om det var noe de trengte.

Vi kjøper helst ikke ting vi ikke trenger og da pleier vi å stille spørsmålene:

Har jeg lyst på det, og trenger jeg det?

Hvis svaret er ja på begge så er det greit, men hvis svaret er nei på et av spørsmålene så blir det ikke kjøpt.

Begge mine barn er voksne og har nylig "flydd ut av redet". Eldstemann som både er glad i, og flink til å lage mat ønsket seg en spesiell kokkekniv og det var jo greit. Ordinær pris ca. 1500,- og da var lita lagt for prisen.

Yngstemann jobber i forsvaret og liker å dra på tur med jerven duk og ellers minst mulig utstyr. Han kunne godt tenke seg en fiskestang til å ta med i sekken når han var på tur, og da burde jeg være på hjemmebane.

Selv har jeg bare ca. 20 forskjellige komplette sett med forskjellige typer fiskestenger og sneller, pluss en brukbar samling antikke stenger og sneller så dette burde gå greit.

Problemet er gare at jeg alltid går for "high end" utstyr med god kvalitet og da sprenges lett et budsjett på ca. 1500,-

Stangen skal nok primært brukes til innlandsfiske , vann og bekker/elver i områder med utgangspunkt Lillehammer.

Selv om jeg stort sett styrer unna teleskopstenger så tenkte jeg at dette kanskje kunne passe til en som ikke har noe videre erfaring med fiske, og mine øyne falt på en "Shimano STC Mini Tele Travel", https://www.tradeinn.com/.../shimano.../136991551/p... ,men den må også ha en snelle. helst en haspelsnelle. Selv liker jeg godt Mitchell Avocet og sneller fra Shimano, men det trenger ikke å være en snelle av denne typen.

Det er kanskje lurt å gå for noe som tåler litt tøff behandling og derfor ville det være interessant å høre hvilke erfaringer og meninger andre enn meg sitter med, både når det gjelder stang og snelle.

Ps. Jeg hater å se Lars Monsen på tur, gjennom busker og kratt, med ryggsekk og montert fiskestang i hånda eller som en antenne på ryggsekken. Lurer på hvor mange stenger han har ødelagt på denne måten.

fly_fishing_championships.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Linken din virker ikke, så jeg ser ikke hvilken du henviser til, men fant modellen et annet sted. Man skal ikke slå handen av teleskopstenger idag. Ei heller stenger med mange ledd. Men jeg kjenner ikke den stangen. Vet du noe om aksjonen?

 

Angående en rimelig snelle, så er jeg meget fornøyd i forhold til prisen, en STX10 eller 20. Synes de gjør en god jobb, men som mamge andre sneller så støyer den noe med fireline sen. Mono så er den meget stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (På 3.12.2022 den 10.26):

Det er kanskje lurt å gå for noe som tåler litt tøff behandling og derfor ville det være interessant å høre hvilke erfaringer og meninger andre enn meg sitter med, både når det gjelder stang og snelle.

Jeg vil ikke kalle den Shimanostanga du har lenket til for solid. Nå har jeg den som er litt mindre/kortere ( https://www.skittfiske.no/shimano/207497/shimano-stc-minitele-teleskop ) Der er ytterste stangleddet 1 mm tykt og krever at man håndterer stanga med forsiktighet, spesielt når man skal slå den sammen da det kan hende man må ta i litt for å få skjøvet inn leddene igjen. Jeg hadde ei anna i samme serie tidligere som knakk, husker desverre ikke helt hvilken. Jeg vet også om en fiskeutstyrsbutikk (selger bare fiskeutstyr) som sluttet å selge dem, angivelig fordi de brakk alt for lett. De anbefalte den ikke.

Når det er sagt, så synes jeg det er ei god stang til lett spinnfiske, ikke yndlingsstanga, men brukes ofte fordi den er så lett å ta med. Den er jo særlig attraktiv som stang man bare har med i tilfelle man får lyst til å prøve å fiske. Den er lett og tar liten plass, og jeg får plass til en liten boks for sluk og spinner sammen med snella og stanga i det etuiet stanga kommer i. Alt er da ferdig montert, så det er bare å slå ut stanga, hekte på en sluk eller spinner og begynne å kaste. Jeg har ei Shimano Exage 1000 FC snelle på stanga mi. Den er lita og nett og helt grei til denne stanga. Vet dog ikke om du får tak i den lenger. Kanskje bør det ogs¨å være hakket større snelle på den stanga du har lenket til siden den er beregnet for litt høyere slukvekter. Men altså: Stanga krever at man er forsiktig. Når den ligger i etuiet er den dog relativt godt beskyttet da det er avstivet med noe jeg antar er et plastrør (stivt i hvert fall), så det går fint å ha den slengende i sekken eller sidelomma uten å måtte være veldig forsiktig.

Jeg ville kanskje tatt en tur i en butikk for å se på stanga og gjøre meg opp en mening om den passer i forhold til tiltenkt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at fiskeutstyrsbutikken jeg nevnte selger disse stengene igjen, så det har kanskje skjedd noe de siste 6-7 årene med stanga, for det var vel så pass mange år siden jeg var der for å se etter stanga tenker jeg. De har i hvert fall tydeligvis skiftet mening om å selge stanga (jeg visste jo hva jeg skulle ha, så jeg kjøpte den på Internett når de sa at de ikke hadde den): https://gero.no/produkt/shimano-stc-mini-tele/ Ser ut som samme stanga jeg har da (den som er 180 lang).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.