Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur tidlig vinter


SirHerheim

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen fine anbefalinger på flott vinterturer før valdresflye veien og andre vinterstengte veier åpner igjen. Var på kvitningskjølene i helgen som var. Skal ha med ei som ikke er så veldig fjellvant så bør være en relativt enkel tur og toppen/e helst på 2000 meter.

Noen som har noen fine anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller du kan ta en tur fra Sjoadalen til Nautgardstind- og Stornubben-massivet.

Fra Hindseter er det ca 10 km til Stornubben (nesten 1300 meter stigning), og det er fine og slake vidder innover til den siste og brattere bakken opp til toppen. Etterpå kan dere fortsette nordover mot Hindnubbane, og plukke noen flere topper over 2000 meter på veien. Så retur til Hindseter igjen. Dermed blir det også en rundtur ut av det.

Nautgardstind er også fint tilgjengelig fra Hindseter, men kan med fordel taes med utgangspunkt noe lenger sør i dalen, f.eks ved Russlie eller der elva søre Tverråe kommer ned fra vest. Noe drøyere tur, men lettgått terreng der også. I samme slengen kan dere da gå bortom austre Nautgardstind, som har en meget slak rygg nedover mot øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du hadde en fin tur på kvitingskjølene i helga!

Vi gikk Hesthøe - Moldulhøe - Storivilen i helga og været var sjeldent godt, ihvertfall til å være i 2007. Kvitingskjølene ble besteget for 14 dager siden og da var det ikke fullt så trivelig.

Som Nils skriver i postingen over så er både Nautgardstinden og "Nubbene" fine vinterturer. Det er absolutt vinterlige forhold i området og skia kan beholdes på så å si hele veien. Ellers så vil jeg også anbefale Besshøe, som er en litt kortere tur med utgangspunkt litt lengre ned i dalen. Finfint her også. Er du 10 meter samler kan du også prøve Besshøe øst. Jeg er usikker på hvordan det ser ut der om sommeren, men da vi var der 6. januar lå det en skavel opp til et hull i toppen som det gikk an å krype igjennom for så å gå opp til toppen på den andre sida. En morsom liten sak.

God tur !

Ranglefanten

post-2426-133474450916_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tipper du hadde en fin tur på kvitingskjølene i helga!

Vi gikk Hesthøe - Moldulhøe - Storivilen i helga og været var sjeldent godt, ihvertfall til å være i 2007. Kvitingskjølene ble besteget for 14 dager siden og da var det ikke fullt så trivelig.

Som Nils skriver i postingen over så er både Nautgardstinden og "Nubbene" fine vinterturer. Det er absolutt vinterlige forhold i området og skia kan beholdes på så å si hele veien. Ellers så vil jeg også anbefale Besshøe, som er en litt kortere tur med utgangspunkt litt lengre ned i dalen. Finfint her også. Er du 10 meter samler kan du også prøve Besshøe øst. Jeg er usikker på hvordan det ser ut der om sommeren, men da vi var der 6. januar lå det en skavel opp til et hull i toppen som det gikk an å krype igjennom for så å gå opp til toppen på den andre sida. En morsom liten sak.

God tur !

Ranglefanten

Hvor er denne Besshø Øst? Er det den takken som ligger nede i siden mot Bessvatnet? Har du bilde? Husker jeg så en takk der nede for 5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.