Jump to content
IGNORED

Telt footprint nok til å beskytte et oppblåstbart liggeunderlag?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei, jeg har nylig kjøpt meg oppblåstbart liggeunderlag (Nemo Tensor Alpine). Jeg liker å bruke footprint til telt, men pleier også ta med et tynt skumunderlag for ekstra beskyttelse. Er det egentlig nødvendig, hvor stor er sjansen for punktering med kun footprint?? Hvis jeg kan vil jeg gjerne slippe å ta med skumunderlaget hver tur. 

Edited by Sandloff

Jeg bruker et UL oppblåsbart liggeunderlag direkte på duk, uten ekstra footprint, og uten skum under (sommerstid). Det har fungert et tyve-tredvetalls overnattinger. Men det betyr ikke at det ikke kan skje (derfor følger det vanligvis med repkit). Ville ikke brukt veldig mye energi på det, et skumunderlag har jeg med uansett til bålbruk og til rast.

Jeg har ofte med et veldig tynt skumunderlag uansett, letteste og tynneste type fra Biltema. Det er delt i 2 så jeg har med halvparten. Dette brukes evt som tilleggsbeskyttelse under den tyngste halvdelen av kroppen der presset mot evt dårlig underlag er størst eller der det evt er mest risky underlag på bakken. 

Fordelen er at denne kan også benyttes til å sitte ute på ved bålet uten å måtte være engstlig for gnist osv. Funger kanon for oss og koster omternt ikke noe pr stk

Sandloff skrev (13 minutter siden):

Takk for svar, tror jeg dropper skumunderlaget neste tur. Tar heller bare med et mindre sitteunderlag :)

Jeg har ett sånn brettbart skumunderlag som er klippet i to. Praktisk til utebruk, og som «kjøkkenbord» i teltet. Kan ha brenneren og sette varm kjele oppå det.