Gå til innhold
  • Bli medlem

Langfelle til åsnes Ingstad


Anbefalte innlegg

Heia, skal kjøpe langfeller til åsnes Ingstad for bruk under trekking av pulk. Hvilken bredde har dere? Blir 45mm for smal, da skiene er 62mm bred på midten? 
 

Ser det selges bredere feller i 58 og 60mm, men er en annen type innfesting av fellen på disse. Tenkte litt på mohair mix 60mm bred fra colltex, men der er det samme problem med at også her er det ikke den «normale» innfestningen. 
 

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om fellebredde og innfestning så takker jeg for råd😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 60mm syntetiske feller fra Åsnes med combifix som jeg brukte på Ingstad og som Rabb nå har adoptert, synes de funker bra, kjekt med feste i bakkant. På langfeller synes jeg det er fornuftig å kjøpe de så brede som mulig. Er det disse du tenker på som normlal innfesting?

Mohair mix er jo kjekt, har det på kortfeller, men litt av gleden med de er litt bedre glid, det trenger man kanskje ikke på langfeller?  Rene synt skal vel være litt mer slitesterke

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (22 minutter siden):

Jeg har 60mm syntetiske feller fra Åsnes med combifix som jeg brukte på Ingstad og som Rabb nå har adoptert, synes de funker bra, kjekt med feste i bakkant. På langfeller synes jeg det er fornuftig å kjøpe de så brede som mulig. Er det disse du tenker på som normlal innfesting?

Mohair mix er jo kjekt, har det på kortfeller, men litt av gleden med de er litt bedre glid, det trenger man kanskje ikke på langfeller?  Rene synt skal vel være litt mer slitesterke

image.png

2FE42E6E-94A2-447D-8231-ECCF05B840A6.thumb.webp.f8aaa4938fb8be7b587a04be4d19f34b.webp
Tenke dette var normal innfestning, men passer/fungerer innfestningen foran bra? 
 

Det er vel slike feller du har:

https://www.fjellsport.no/colltex-skifeller-synt-210m-cf-orange-60.html?channable=01384b6964003130352d39373636be&gclid=EAIaIQobChMI_tv7gpXY9gIVuUiRBR1HMgl7EAQYBiABEgJSJfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har silvretta mohairmix langfell som har både meget god glid og har tålt mange, mange km framfor pulken. Kanskje det paret med fellar eg har som har vore mest slitesterke med unnatak av gamle Montana syntetfeller. 

Eg og @graham er sjeldan samde om feste på tur, ei heller no 😂 (til TS må eg seie at vi er gode og venner og har vore mykje på tur saman så dette er godmodig erting).

Eg tenkjer det er eit poeng med så smale fellar som ein kan tole utan å miste feste. Eg opplever at det ved lange dagar framfor pulken er mykje krutt å spare i beina ved å til ei kvar tid velje det alternativet som gir best gli utan å miste feste.

Men kanskje er det viktigare for meg  fordi eg er dame og og ikkje like sterk som dykk. Er viktig for meg generelt å "spare energi" der eg kan, og enno viktigare på tur der eg skal henge med menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (6 timer siden):

Hei, 

Smale feller kan være vanskelig når man kanter skiene. Spesielt i motbakke når man skal krysse på vei opp. Dvs gå i sikksakk. Da mister man grepet og det blir ganske tungt. 

Tore

Eg har ikkje hatt denne erfaringa men det ser eg føre meg er tungt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (10 timer siden):

Hei, 

Smale feller kan være vanskelig når man kanter skiene. Spesielt i motbakke når man skal krysse på vei opp. Dvs gå i sikksakk. Da mister man grepet og det blir ganske tungt. 

Tore

Særlig på hardt føre ja, det blir slitsomt.

Skifeller i full bredde, med så god glid som mulig (mohair) er min favoritt. Når føret tillater det, er kortfeller i mohair fint å gå med.

Syntetfeller har jeg ikke brukt på mange år, jeg har ikke klart å slite ut feller enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.