Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke - Arcteryx sv/ar eller Haglöfs Spitz


Hel1e

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en ny skalljakke. Den må være svært allsidig,  skal brukes sommer som vinter til fots og på ski. Jeg har kommer frem til ihvertfall to som oppfyller de kravene jeg har: Arcteryx Alpha og Haglöfs Spitz. 

 

Jeg lurte derfor på to ting: er det noen som har en anbefaling av en av disse jakken fremfor Den andre og i så fall hvorfor? Og hva er egentlig forskjellen på Arcteryx Alpha SV og AR?

Hvis noen har helt andre tips tas det også gjerne i mot, men bør ha samme utforming mtp lommer, vannsøyle, trelags mm. 

På forhånd tusen takk for alle svar og aøl hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv erfaring med både alpha AR og SV. SV er beregnet for de tøffeste påkjenninger og er derav laget i et mer robust ytterstoff enn AR. SV har også en litt videre passform for å kunne ha flere lag under. Ellers har SV en ekstra nettinginnerlomme og en bicepslomme, samt ekstra justering på hetten. Hetten er også enda et hakk mer beskyttende for været.

Som jakke til bruk hele året funker begge gullegodt. SV er litt tyngre og tar mer plass, så med mindre du trenger de ekstra funksjonene til SV, ville jeg gått for AR. Ytterstoffet på AR er også meget slitesterkt. Ingen av disse jakkene er spesielt lange (de er opprinnelig designet for klatring), så hvis du ønsker ekstra lengde vil det være verdt å se på feks Beta SV. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

Jeg har selv erfaring med både alpha AR og SV. SV er beregnet for de tøffeste påkjenninger og er derav laget i et mer robust ytterstoff enn AR. SV har også en litt videre passform for å kunne ha flere lag under. Ellers har SV en ekstra nettinginnerlomme og en bicepslomme, samt ekstra justering på hetten. Hetten er også enda et hakk mer beskyttende for været.

Som jakke til bruk hele året funker begge gullegodt. SV er litt tyngre og tar mer plass, så med mindre du trenger de ekstra funksjonene til SV, ville jeg gått for AR. Ytterstoffet på AR er også meget slitesterkt. Ingen av disse jakkene er spesielt lange (de er opprinnelig designet for klatring), så hvis du ønsker ekstra lengde vil det være verdt å se på feks Beta SV. 

Slik info burde vært pinner i et kartotek… veldig bra og takk for god info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har erfaring med både Alpha AR og Beta SV. Veldig fornøyd med begge, men solgte Alpha etter noen år da den egentlig var for kort til meg. Evt var jeg for lang? 🤷‍♂️ Jeg brukte jakka til alt fra fjellturer til alpint, så når jeg ikke hadde bib-bukse, ble det litt for mye kald trekk i linningen. Til fotturer/friluftsliv var jakka veldig god. 

Byttet den ut til fordel for Beta SV for 3-4 år siden. Denne passer mitt bruk bedre mtp passform. Holdbarheten er upåklagelig. Finnes ikke en skramme tross noen meter langs asfalten da jeg tryna på scooter i høst. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.