Gå til innhold
  • Bli medlem

Lampe/lykt som kan brukes på bensin/parafin etc?


Diger Jotne

Anbefalte innlegg

Finnes det en lampe/lykt løsning som jeg kunne ha brukt/kobblet på pumpe/flaske fra en multifuel? 

Man har jo disse optimus (og andre) trykksatte lamper, men hadde vært intressant om jeg fant en "løs" lampe del som kunne kobbles opp.

Noen som har sett eller hørt om noe slit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (1 time siden):

Finnes det en lampe/lykt løsning som jeg kunne ha brukt/kobblet på pumpe/flaske fra en multifuel? 

Man har jo disse optimus (og andre) trykksatte lamper, men hadde vært intressant om jeg fant en "løs" lampe del som kunne kobbles opp.

Noen som har sett eller hørt om noe slit?

Jeg har ikke sett noe slikt. En ting du bør vurdere før du eventuelt velger en trykklampe (også for gass) på tur er at de har et glødenett som blir veldig skjørt, omtrent like skjørt som aske av papir straks det er tatt i bruk. Det er ikke uvanlig at dette ryker under transport eller håndtering. Det kan selvsagt veldig enkelt byttes, men kan bli litt krøkkete om det er så kaldt at man mister førligheten i fingrene, og de koster en del. Lamper der glødenettet knytes fast i begge ender tåler håndtering bedre.

Petromax har noen lamper (for eksempel HK500 som jeg har) der du kan åpne toppen og sette ned i en slags kjelestøtte og sette en kjele oppå. Jeg har ikke prøvd dette da det er lite aktuelt å dra med seg den svære lampa på tur. Den lyser imidlertid veldig bra. I bakhagen hos oss blir det veldig mørkt om vinteren., og vi har pleid å henge den opp der ute på solsnu-natta (21. desember). Da er det omtrent dagslys der ute i hagen midt på natta, spesielt hvis det er snø. Petromaxen bråker imidlertid ganske mye, og den avgir veldig mye varme, så det er ikke noe jeg ville ha tatt inn i et telt, ei heller inn i ei hytte annet enn for kort tid. Men på en leirplass ute vil den lyse veldig opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (16 minutter siden):

@Skogens Stønn Er det slik at de glødenetta er veldig ømtilige selv etter dem har blitt kalde igjen?

Ja, etter at de er brent inn er de veldig skjøre. Men jeg skal ikke overdrive dette. Det er fult mulig å ta med ei slik lykt på tur. Jeg har gjort det flere ganger, og det er jo nesten like mye kos som et bål (men bare nesten). Man må bare tenke på at den er der slik at man ikke slenger sekken av ryggen og i bakken og lignende. Av og til vil glødenettet ryke, men det er som sagt veldig enkelt å sette på et nytt hvis man ikke er altfor valen på fingrene (men man må ha tatt med ett i reserve, eller to). Det dreier seg om å knyte fast nettet til brennerhodet med ei lita, tynn snor som henger på nettet. Og så er det slik at jo mindre nettet er, jo mer skal til for å riste det i stykker (små nett lyser dog mindre, men antakelig bra i forhold til mye annet "campinglys"). Og nett som bindes fast i hver ende framfor bare ene enden tåler også mer støt. Når jeg sier støt mener jeg støt på lykta. Støt direkte på nettet, selv en liten dytt med fingeren vil få nettet til å oppløse seg uavhengig av størrelse og om det er bundet fast i en eller begge ender (etter at det er brent inn altså).

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengern skrev (38 minutter siden):

Her har du en løsning for gass uten glødehette, noe slikt for bensin er vel det du er ute etter…

NOK 142.27  Lights Tent Lighting Equipment BRS-55
https://a.aliexpress.com/_mOS6ukS

 

Har ikke sett noe tilsvarende for bensin, men dette lyser vel tilsvarende ei lita oljelampe eller et stearinlys. Man trenger ikke trykklampe for å få til så lite lys. Vanskelig å bedømme lysstyrke fra bildene/videoen, men ei standard oljelykt med veke som Feuerhand-lyktene vil vel gi minst like mye, antakelig en god del mer lys enn denne.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Coleman også har en, men den er heller ikke til å kombinere med multifuelbrenner.

https://www.coleman.com/lighting/lanterns/kerosene-lantern/SAP_3000004258.html

Ellers finnes det også løsninger for gass med mer futt uten glødenett:

NOK 134.32 | Camping Gas Lamp BL300-F1/F2
https://a.aliexpress.com/_mtDQEwe

Har ikke prøvd noen av dem…

Endret av Hengern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (13 timer siden):

@Skogens Stønn Er det slik at de glødenetta er veldig ømtilige selv etter dem har blitt kalde igjen?

Hei, ja glødenettet er skjørt når det har vært i bruk, ville ikke satser på gasslys på fjell og skogsturer, det er for skjørt.  Lyset bråker endel også når det brenner. Var i boden nå og fant frem mitt gass lys, og her tror jeg det blir feil å si at ett bilde sier mer en tusen ord… men legger ut noen bilder allikevel. 

 

latitude

FCD2C26E-B165-4364-93AA-CC1224BB83AD.jpeg

1E1DBB58-B1A1-4BBB-AA8D-1545DDDBD587.jpeg

3A31F71B-CD09-47FE-8A4A-FC71A8E816C3.jpeg

230C61FC-900D-421B-87D6-DBFFCC5B3FEE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengern skrev (5 timer siden):

Det ser ut som Coleman også har en, men den er heller ikke til å kombinere med multifuelbrenner.

https://www.coleman.com/lighting/lanterns/kerosene-lantern/SAP_3000004258.html

Ellers finnes det også løsninger for gass med mer futt uten glødenett:

NOK 134.32 | Camping Gas Lamp BL300-F1/F2
https://a.aliexpress.com/_mtDQEwe

Har ikke prøvd noen av dem…

Så vidt jeg kan finne ut er det glødenett på BL300 (F1 er med glasskjerm, F2 med stålskjerm med huller).

Jeg har ei Coleman-lampe på omtrent samme størrelse som den du viser, men en annen modell som går på bensin. Min må pumpes veldig ofte for å holde trykket. Om det gjelder for den Coleman-lampa du lenker som går på parafin aner jeg ikke. Jeg er usikker på om de lager den lenger, men man får vel tak i den på e-bay tenker jeg, kanskje finn også.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.