Gå til innhold
  • Bli medlem

Klimaendringer


Tom

Anbefalte innlegg

På TV2 nettopp var det en reportasje der de i vanlig tabloid følelsesladd propagandastil fremstilte hvordan en helskrudd "klimaforsker" trodde Norge ville bli om bare 50 år. Det var visst slutt på både aking og utepils, skulle vi tro fremstillingen, og oversvømmelser, sammenhengende regn og voldsom vind skulle ta over. Det er litt pussig, for jeg har sett andre som sier at det blir minst like mye sol og en god del varmere på blant annet øst- og sørlandet. Det liker vi.

Den "helskrudde professoren" hevdet også at det ville komme hvithai og villsvin til Norge. Det hadde ikke vært noe særlig. Men kanskje mest oppsiktsvekkende var påstanden om at Hardangervidda skal være dekket av skog om 50 år. Det har jeg ingen tro på overhodet. Men hvis det skulle skje må jeg innrømme at det er en enda større ødeleggelse for det gamle Norge enn både scootertrafikk, veier og DNT tilsammen. Tenk om reinens stolte rike og de frodige stølsvoller skal dekkes av trær. Hvis det skjer skal jeg legge meg ned på bakken og trygle miljøforskeren og en haug av andre om nåde og erkjenne mine feil.

På samme måte håper jeg venstreraddisene i Norge snart legger seg ned og trygler meg om tilgivelse for at de innførte islam og totalt kaos i Norge. De kan legge seg ned .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det heldigvis ikke opp til deg hva jeg kaller for ødeleggelse, Svein. Og du er ikke akkurat kjent for de mest fornuftige definisjoner. Mitt idealnorge er det Norge vi hadde fra cirka 1800 til 1965, og da var det ikke skog på Hardangervidda. Må for øvrig tilføye at jeg satt stor pris på 1200-tallsnorge, men er ikke sikker på om det var skog på vidda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo en god del tid for en skog å vandre så langt som vi snakker om her, så 50 år er nok ganske urealstisk, men 100, kanskje. Men det tar jo flere tiår fra en plante spirer til den er et voksent tre.

Hvor skulle disse villsvinene komme fra? De må da vandre inn fra kontinentet via nord Finnland, og der oppe vil det vel neppe blir villsvintemperaturer om 50 år. Det må da bli Øresundbroa eller Tyskland/Danskebåten eller via fly. Mulig de svømmer godt i åpent hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den dumsnille innvandringspolitikken vi har i Norge blir det vel neppe så vanskelig for et villsvin å få asyl. Men om 100 år er Norge et muslimsk land, og griser er jo ikke akkurat så populære blant dem. Så kanskje villsvina får det tøft med å komme hit alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vet ikke når det var skog, men jeg har lest en gang at det ikke skal være så "veldig lenge" siden. Det er forresten istider/isbreer som har formet/laget viddelandskapet (også), så det har vært litt av hvert også der :wink:

Skog kan vel forflytte seg relativt fort vil jeg tro, det handler vel bare om vekstvilkår. Vinden farer fort avgårde med frø, og avføring fra enkelte dyr inneholder vel også frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det er flust av villsvin i sverige, så de kan vel alltids ta følge med returnerende svenskehandlerne over grensa... og ja svein, eg er fullt klar over at svenskehandlere faktisk ikkje handler med svensker på samme måte som slavehandlerne handlet med slaver :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det er flust av villsvin i sverige, så de kan vel alltids ta følge med returnerende svenskehandlerne over grensa... og ja svein, eg er fullt klar over at svenskehandlere faktisk ikkje handler med svensker på samme måte som slavehandlerne handlet med slaver :wink:

Jeg var ikke tenkt å kommentere noe jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villsvin er det nok i Norge allerede. Med tanke på den mengden det er av dem i Sverige , er det usannsynlig at ikke noen har ruslet over streken. Forresten så vet vi jo det. For noen år siden ble det skutt ett villsvin i Norge. Lurer på om det var i østfold. Er ikke sikker. Men de er jo fredløse , frittfram å skyte dem. Jeg vet om mer enn en jeger som håper på villsvinjakt i Norske skoger. Kanskje i urskogen på Hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vet ikke når det var skog, men jeg har lest en gang at det ikke skal være så "veldig lenge" siden. Det er forresten istider/isbreer som har formet/laget viddelandskapet (også), så det har vært litt av hvert også der :wink:

Skog kan vel forflytte seg relativt fort vil jeg tro, det handler vel bare om vekstvilkår. Vinden farer fort avgårde med frø, og avføring fra enkelte dyr inneholder vel også frø.

Det var skog på Hardangervidda etter siste istid. Jeg går ut i fra at det var den kalde perioden i Jernalderen(500 f. kr.) som gjorde at skogen forsvant.

Denne var forøvrig innteressant.

http://www.ntnu.no/gemini/2006-02/kommentar.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.