Halkatla Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Hvordan er det med forekomst av hjortelusflue i kyst- og fjellområdene i Møre og Romsdal? Er det en dum idè å dra på tur dit på høsten? Hvor høyt opp i fjellet må man for å slippe unna? (Ja jeg lar altså insekter diktere hvor jeg drar på tur. 😅 Å ha masse kravlende småjævler på kroppen ødelegger turgleden totalt for min del - her i Østfold kan man ikke gå i fred midt på brede traktorveier en gang når disse lusene herjer som værst på høsten) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+rayun Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Halkatla skrev (2 timer siden): Hvor høyt opp i fjellet må man for å slippe unna? (Ja jeg lar altså insekter diktere hvor jeg drar på tur. 😅 Å ha masse kravlende småjævler på kroppen ødelegger turgleden totalt for min del - her i Østfold kan man ikke gå i fred midt på brede traktorveier en gang når disse lusene herjer som værst på høsten) Støttes 110% Når æljlusa "starter" sin sesong, avslutter jeg min. Ny tur i skauen blir det først etter noen netter med frost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Likse Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Her er observasjonene av arten i følge artsdatabanken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankdrebin Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 (edited) Har ikke sett mye av den her ute i Ålesundsområdet. (les: ingen) Edited August 20, 2021 by frankdrebin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halkatla Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 Lurt å sjekke Artsdatabasen! Merkelig at det ikke finnes hjoretlusflue der i det hele tatt, jeg ville nesten trodd det var minst like ille der som her med tanke på klima (og antall hjortedyr?). Fantastiske nyheter ihvertfall, tenk å gå tur i skogen om høsten igjen uten å bli dekka i insekter æ... 😍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
famjsv Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Halkatla skrev (2 timer siden): Lurt å sjekke Artsdatabasen! Merkelig at det ikke finnes hjoretlusflue der i det hele tatt, jeg ville nesten trodd det var minst like ille der som her med tanke på klima (og antall hjortedyr?). Fantastiske nyheter ihvertfall, tenk å gå tur i skogen om høsten igjen uten å bli dekka i insekter æ... 😍 De er "innvandrere" fra Sverige. Var ingen på østlandet for en 15-20 år siden... (ikke som jeg merket i hvertfall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts