Jump to content
IGNORED

Hjortelusflue i Møre og Romsdal

Halkatla

Recommended Posts

Hvordan er det med forekomst av hjortelusflue i kyst- og fjellområdene i Møre og Romsdal? Er det en dum idè å dra på tur dit på høsten? Hvor høyt opp i fjellet må man for å slippe unna?

(Ja jeg lar altså insekter diktere hvor jeg drar på tur. 😅 Å ha masse kravlende småjævler på kroppen ødelegger turgleden totalt for min del - her i Østfold kan man ikke gå i fred midt på brede traktorveier en gang når disse lusene herjer som værst på høsten) 

• Like 1

Annonse
Halkatla skrev (2 timer siden):

Hvor høyt opp i fjellet må man for å slippe unna?

(Ja jeg lar altså insekter diktere hvor jeg drar på tur. 😅 Å ha masse kravlende småjævler på kroppen ødelegger turgleden totalt for min del - her i Østfold kan man ikke gå i fred midt på brede traktorveier en gang når disse lusene herjer som værst på høsten) 

Støttes 110% 

Når æljlusa "starter" sin sesong, avslutter jeg min. Ny tur i skauen blir det først etter noen netter med frost. 

• Like 2

Lurt å sjekke Artsdatabasen! Merkelig at det ikke finnes hjoretlusflue der i det hele tatt, jeg ville nesten trodd det var minst like ille der som her med tanke på klima (og antall hjortedyr?). Fantastiske nyheter ihvertfall, tenk å gå tur i skogen om høsten igjen uten å bli dekka i insekter æ... 😍

• Haha 1

Annonse
Halkatla skrev (2 timer siden):

Lurt å sjekke Artsdatabasen! Merkelig at det ikke finnes hjoretlusflue der i det hele tatt, jeg ville nesten trodd det var minst like ille der som her med tanke på klima (og antall hjortedyr?). Fantastiske nyheter ihvertfall, tenk å gå tur i skogen om høsten igjen uten å bli dekka i insekter æ... 😍

De er "innvandrere" fra Sverige. Var ingen på østlandet for en 15-20 år siden... (ikke som jeg merket i hvertfall)