fjellfoto Skrevet 24. februar 2021 Skrevet 24. februar 2021 Er det noen som vet om det er mulig å redigere Norgeskart i Illustrator etter at man har lagd de i Qgis og eksportert kartet som PDF eller SVG? Er ikke god på Illustrator, men har prøvd meg litt fram etter nettips, uten å lykkes.
Freebird Skrevet 24. februar 2021 Skrevet 24. februar 2021 Ja. Det er mulig, men spørsmålet er jo hva du ønsker å gjøre? Det er også verdt å huske på at kartene fra Statens Kartverk har maks oppløsning på 300 dpi så vidt jeg husker, så det er litt begrenset hvor stort utbytte du har av vektor. 1
fjellfoto Skrevet 24. februar 2021 Forfatter Skrevet 24. februar 2021 Nei det var ikke så kompliserte greier jeg tenkte på, annet enn å kunne gjøre noe med stedsnavn på kartet, ta de bort eller eventuelt flytte de litt rundt.
Tessatroll Skrevet 24. februar 2021 Skrevet 24. februar 2021 fjellfoto skrev (3 timer siden): Nei det var ikke så kompliserte greier jeg tenkte på, annet enn å kunne gjøre noe med stedsnavn på kartet, ta de bort eller eventuelt flytte de litt rundt. Vil tru det er enklare å gjere noko med dette før du eksporterar det i Pdf, men det har du kanskje ikkje høve til? (sidan du spør typ) 1
Freebird Skrevet 24. februar 2021 Skrevet 24. februar 2021 Nå er det en stund siden jeg har tatt i dette selv, men du kan ikke endre tekst på bakgrunnskartet. Du kan endre tekst på lag som ligger oppå bakgrunnslaget. 2
Måssåbjønn Skrevet 25. februar 2021 Skrevet 25. februar 2021 Freebird skrev (11 timer siden): Nå er det en stund siden jeg har tatt i dette selv, men du kan ikke endre tekst på bakgrunnskartet. Du kan endre tekst på lag som ligger oppå bakgrunnslaget. Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre, Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig! Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS: 3
fjellfoto Skrevet 25. februar 2021 Forfatter Skrevet 25. februar 2021 Måssåbjønn skrev (2 timer siden): Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre, Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig! Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS: Dette hørtes ut som en løsning som kan prøves! Skal prøve meg fram og se hva jeg får til! Takk for god forklaring! 1
fjellfoto Skrevet 6. mars 2021 Forfatter Skrevet 6. mars 2021 Da har jeg fått til et kart uten noe som helst ved å ta bort alle lagene! Men det er et hvitt felt der Finland er. Er det noen måte å få inn den finske delen på samme måte som resten?
bernt Skrevet 20. mars 2021 Skrevet 20. mars 2021 On 3/6/2021 at 10:32 AM, fjellfoto said: Da har jeg fått til et kart uten noe som helst ved å ta bort alle lagene! Men det er et hvitt felt der Finland er. Er det noen måte å få inn den finske delen på samme måte som resten? Da må du nok finne en finsk kart-service eller noen andre som dekke Finland. Statens kartverk dekker bare Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå