Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur fra Ringebufjellet til Sjusjøen tidlig januar


mattings

Anbefalte innlegg

Jeg skal tilbringe nyttårshelga i ei hytte på Ringebufjellet (Måsåplassen) sammen med venner. Etter dette skal jeg videre til noen andre venner og ei anna hytte ved Sjusjøen. Det ser ut som en fin tur å gå på ski fra Ringebufjellet til Sjusjøen. Ser ut som en to-dagers tur. Er det noen som har erfaring / kunnskap om hvordan snøforholda / skiføret pleier å være i dette området rundt nyttår? Setter også pris på tips om hvor jeg kan legge ruta og hva som finnes av eventuelle overnattingssteder underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har gått turen ca. 3 uker seinere i januar! Snøforholdene på Ringebu varierer vel først og fremmest med året!? Ellers er Ringebufjell vel noenlunde stabilt med snø fra jul?!

Fra Måsåplassen er det enklest å følge Trollløypa mot DNT hytte Vetåbua (ca. 18 km) og DNT Djupslia (+ ca. 17 km).

Er usikker på om Trollløypa er oppkjørt til Nyttåret? Forrige året mødte vi løype-maskinen ved Goppolen i uke 3 og det var første oppkjøring.

Noe sør for Djupslia kommer du inn på "turist"løypenettet til Hafjell-Lillehammer. Så er det bare å velge løype via Pellestova - Nordseter til Sjusjøen (ca. 25 km ?) Det er også muligt å gå via Hornsjø, men lenger.

Denne delen av Trollløypa går mest gjennem småskog og over myrer, men er OK - og sikkert ikke noe folksom til nyttåret.

Om det blir 2 eller 3 dagers tur avhenger vel av dagsformen efter nyttårfeiringen, føre og været! Og hugs at dagene er VELDIG korte - og det kan blåse! Det kostet en natt i snøgrop for meg!

Mer interessant er det å gå ca. 7 km nordut fra Måsåplassen via DNT Jammerdalsbu og videre av høifjellsløypa "Staurløypa" SØ mot Vetøbua - da passerer du også fjellstyrebua "Sauebua" som er åpen til (gratis) overnatting ca. 5 km nord for Vetåbua.

Ca. 4 km sør for Jammerdalsbu er en bekkedal ofte med stor skavl, som det er mulig å kjøre ut over, da du ikke ser den oppefra - bakifra. Kjør mot hytten, Kluftbua, ved bekkedalen!

Fra Goppolen er det også en høifjellsløype mot Djupslia.

Høifjellsløypene har staker - staur, som visst står hele året. Kjøp turkart Ringebufjell og Lillehammer.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har skaffet meg kart over området nå, og det kan se ut som det blir en tre-dagers tur ja. Ser mest fristende ut å følge staurløypa framfor trolløypa, siden staurløypa stort sett er over tregrensa. Er vel fare for mer løssnø under tregrensa der trolløypa går, ihvertfall hvis den ikke er oppkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var enkelt, for jeg hadde for tilfellet Ringbukartet rett ved foran på pulten!

Var også på sykkeltur på seter- og traktorveier i området her til høsten - fin tur!

Fjell-løypa er jo mer utsatt mht vær på den årstiden!

Sjekk før jule- nyttårsfeiringen med Hafjell, Lillehammer og Sjusjøen hiemmesider vedr. status på løypekjøringen. Det er noe med at Hafjell har et animert kart, hvor du "se" løypemaskinen kjøre ute på løypa!

God tur

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om overraskende gode snøforhold på Ringebufjellet allerede. Det er mulig å gå på ski de fleste steder unttatt der det er mye steinur. Til det er det litt for lite snø enda. Noen steder er det faktisk føyka til hard fokksnø som du går oppå! Terregnet du skal gå i består ellers mye av myrer og slake partier, og det er mulig å komme seg fram der selv med lite snø. Vil anbefale å kikke litt ekstra på de åpne fjellstyrehyttene - gode og rimelige krypinn!!

Som "Elgen" nevner bør du være våken når det gjelder vind i det området - er flatt og utsatt. Måtte ta ei kummerlig januarnatt i fjellduk der for noen år siden. Men det bør ikke på noe vis skremme deg fra å velge snaufjellet framfor skogen på turen. Fjellet er rimelig lettgått, også er det jo fantastisk lys der på den tida!!

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her må en gjøre hiemmeleksen sin grundigt! Fler av fjellstyrebuene er altid åpne, noen er bare for lokale gjeterlaget og låst. Noen er helt private buer!! Og på kartet er de lik merket!

Surt (og kanskje farligt) å stå på vinterkvelden ved en låst bu en trodde var åpen! Har prøvd i annet fjelllområde!

Sjekk på fjellstyren sine hiemmesider eller ring og spør!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gjort hjemmeleksa mi og sjekka hjemmesidene til fjellstyrene i området.

Øyer fjellstyre: http://www.fjellstyrene.no/oyer/Fjellstyrets%20apne%20buer.htm

Ringebu fjellstyre: http://www.fjellstyrene.no/ringebu/

Det ser ut som det er ganske mange åpne buer i området, men de fleste ser ut til å ligge litt for langt øst til at de er aktuelle for meg å bruke. Men Saubua ligger midt i løypa og kan være aktuell. På hjemmesidene til fjellstyrene står det også hvilke av buene som er låst og hvilke som er åpne. Eneste jeg savna er et kart som viser hvor de ligger. Litt tungvint å måtte lete etter dem på kartet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, kvistingen kommer sikkert først til februar, men det pleier å være gamle kvister der og da og staurløypa over fjellet står staurne - så'n da - hele året. Det er ikke spesiellt vanskeleg å finne vei.

Fint at du sjekket ut selv, for jeg vil helst ikke ha ansvar for, at du står ved låst bu en kveld i desember! Jeg har sjekket en god del av fjellstyrehyttene ut. Sist her i høsten på en genial sykkeltur på seterveier, traktorveier (og litt gjengrodde stier). Gjeterlaget hadde aldri sett sykler ved den ene av buene før! De var nemlig en aktive med sauesanking.

Åpne bua på Sauebua er ganske stor og KALD å varme opp. Men det skremmer ingen fra Troms, tenker jeg! De fleste anndre buer ligger noe østlig for løypa til Sjusjøen.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.