Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer til fots i Hurrungane rundt påsketider?


Ragnar

Anbefalte innlegg

Har fått dette spørsmålet på mail:

"Jeg vurderer å bruke deler av påsken 2007 til å bestige noen topper i Hurrungane. Jeg har lest at flere av toppene kan bestiges med ski, men jeg er mer interessert i å bestige dem med til fots. Hvordan er mulighetene for å bestige St Ringstind, St Austbottind og St Dyrhaugsting med stegnjern og evt isøks og tau ved påsketider (mars-april)? Er det mulig eller begynner snøen å bli for bløt så seint på vinteren?"

Det er vel fortsatt godt med snø i påsken, så ein fottur er kanskje ikkje så smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den årstiden er det SKI som gjelder :)

Spesielt i april har vel sola begynt å ta godt. Solvendte hellinger som har vært utsatt for varme i et par dager, uten at det har vært nedbør, bør ha fin skare for stegjern fram til sola igjen får tak. Kan sikkert komponere sammen turer med tiiiidlig start, men jeg ville uansett brukt ski på deler av turen. Kan IKKE tenke meg at det er noe særlig å være uten ski når sola har fått begynt å virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ski eller til fots?

Svaret her er truger. Dessverre (?) går det ikke særlig fortere ned enn opp, men vil du unngå ski, så er det et meget godt alternativ. Jeg har hatt et par truger av den moderne typen (merke Tubbs) i noen vintre nå, og har kommet meg ut på dager hvor føre eller terreng ville ha gjort ski uaktuelt, og hvor vassing ikke hadde kommet på tale. Lette å gå med, med en binding som gjør at du ikke løfter hele trugen, og med en slags stegjern under som griper godt på skare og delvis på is. Når du kommer til en viss bratthet, glir du riktignok av. Da er det på med "ekte" stegjern, og trugene på ryggen. God tur!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.