Jump to content
Rompetroll

Sykkeltur - sykkelvesker og bagasjebrett V.S sykkelvogn

Recommended Posts

I forbindelse med en lengre sykkeltur om et par uker, tok jeg meg en overnattingstur for å teste utstyret, finne ut hva jeg trenger og hva som egentlig ikke er nødvendig. Jeg fant fort ut at sykkelvognen med alt utstyret ble ganske tungt å sykle med, spesielt i brattere bakker. Dagen etterpå da jeg skulle sykle tilbake igjen, merket jeg at det var litt lettere å sykle (kanskje jeg ble vant med vekten bakpå), men fremdeles ganske tungt i bakkene. La også merke til at han jeg syklet med raste ifra meg i nedoverbakkene (det skal sies at han har både lettere utstyr og muligens en sykkel som triller bedre).

Jeg sitter derfor og vurderer om jeg skal prøve å plassere alt utstyret i sykkelvesker og på bagasjebrett. Vil anta at et par sykkelvesker og ett (kanskje to?) bagasjebrett ikke veier all verden, derfor kan jeg spare mange kilo ved å droppe sykkelvognen. Teltet er desidert det tyngste og største av utstyret (utenom sykkelvognen selvfølgelig). Det er ikke optimalt (lav takhøyde, tungt og stort), men jeg fikk det gratis! Vet ikke helt om jeg kan rettferdiggjøre innkjøp av nytt telt til 3-6.000 for å spare 1-2kg og mindre pakkestørrelse. Tanken er å plassere teltet i en vanntett pose bakpå sykkelen oppå et bagasjebrett, som da vil antagelig stikke ut 15-20cm bak. Soveposen tar også litt plass. Hvis denne ikke passer i en sykkelveske blir alternativet å plassere denne frampå på et bagasjebrett i en vanntett pose.

Høres dette ut som en løsning som kan fungere med tanke på stablitet når jeg sykler? Jeg har sett litt på lettere sykkelvogner, men disse koster en del. Utstyret mitt er ikke 100% egnet for "bikepacking", men jeg kan heller sykle med litt tyngre bagasje enn å måtte kjøpe utstyr for flere tusen for å spare et par kilo. 

 

Utstyret mitt i dag er som følger:

  • Hybridsykkel (White SC Comp FF 20 fra XXL)
  • Eldre sykkelvogn fra Biltema (har ikke veid denne, men antar at den veier oppmot 13-15kg). Er ganske lik denne: 27-1889_xl_1.jpg
  • Helsport Turtagrø 3 camp (ca. 3.5kg, usikker på målene sammenpakket, men er rundt 20x60cm).
  • Enkelt stormkjøkken:
  • images?q=tbn:ANd9GcT91jTMNYOB0yOjmz_-2NV
  • Hagløfs sovepose 190cm. Fant ikke fram modell og pakkestørrelse i farten, men ser akkurat slik ut som på dette bildet: ccdf715e60f1484c23550f2390b709ee.jpeg?im
  • Planlegger å kjøpe nytt liggunderlag, men har ikke bestemt for hvilken type ennå. Derfor har jeg inkludert denne i utstyrslisten.
  • Diverse annet (klær, mat osv).

 

Alle tips settes pris på!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Støtter deg helt i å droppe vogna. En ting er at den veier noen kilo, men det er i tillegg 2 hjul til som genererer rullemotstand. Turen blir garantert lettere uten vogna.

Du bør greie deg med bagasjebrett bak med veske på hver side og telt/sovepose oppå brettet. Syns du det stikker ut for mye bak kan du legge dette på tvers av brettet. Da ligger det an mot ikke bare brettet, men også veskene på hver side og blir veldig stabilt. 

Har syklet mange turer i mange år med et slikt oppsett og plusser du på med en styrebag for kamera/lommebok/verdisaker er du godt skodd for langtur.  

Nå har jeg i senere tid også anskaffet bagger og lowrider for gaffel foran (for tursykkelen) uten at det har resultert i annet enn mer vekt.

Visst du ikke allerede har stormkjøkkenet så fins lettere og mindre plasskrevende alternativer som du kan vurdere. Men, selvfølgelig litt avhengig av hva du tenker å tilberede og hva som er praktisk i forhold til kjøkkenet du satser på.

Jeg har en Youtube-kanal (saktetur) og der kan du se eksempel på både gammelt og nytt oppsett på mine sykkelturer. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
rayun skrev (19 timer siden):

Støtter deg helt i å droppe vogna. En ting er at den veier noen kilo, men det er i tillegg 2 hjul til som genererer rullemotstand. Turen blir garantert lettere uten vogna.

Du bør greie deg med bagasjebrett bak med veske på hver side og telt/sovepose oppå brettet. Syns du det stikker ut for mye bak kan du legge dette på tvers av brettet. Da ligger det an mot ikke bare brettet, men også veskene på hver side og blir veldig stabilt. 

Har syklet mange turer i mange år med et slikt oppsett og plusser du på med en styrebag for kamera/lommebok/verdisaker er du godt skodd for langtur.  

Nå har jeg i senere tid også anskaffet bagger og lowrider for gaffel foran (for tursykkelen) uten at det har resultert i annet enn mer vekt.

Visst du ikke allerede har stormkjøkkenet så fins lettere og mindre plasskrevende alternativer som du kan vurdere. Men, selvfølgelig litt avhengig av hva du tenker å tilberede og hva som er praktisk i forhold til kjøkkenet du satser på.

Jeg har en Youtube-kanal (saktetur) og der kan du se eksempel på både gammelt og nytt oppsett på mine sykkelturer. 

 

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran? 

Har vurdert å bytte til en mindre og enklere gassbrenner, men den jeg allerede har er relativt liten og lett så har ikke noe stort problem med denne. 

Prøver dessuten å gjøre denne turen ganske billig; er ikke sikkert at jeg kommer til å dra på så mange sykleturer i nær fremtid. Turen er heller for å teste det ut og vil derfor ikke bruke så mye penger på utstyr hvis det ikke er noe for meg. 

Det leder meg videre til sykkelveskene. Er sykkelveskene fra jula eller biltema noe verdt å kjøpe? Jeg er ganske avhengig av at de er vanntette hvis det kommer en skur hvis jeg ikke vil ligge i våte klær og sovepose. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Rompetroll said:

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran?

Husk at tung last over hjulet øker riskoen for brudd/skade på eiker, og også større sjans for punktering. Hjul og dekk varierer mye i kvalitet, og White er så vidt jeg har skjønt ganske rimelige sykler.
Jeg skjønner at du ikke vil drasse på ei så tung sykkelvogn. Det ideélle har kanskje vært ei etthjuls vogn av typen Topeak, men det høres ut som du har vurdert det og funnet det for dyrt. Skjønner det, hvis ikke lange sykkelturer er noe du kommer til å satse på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bare testet sykle med vesker et par ganger. Det blir jo mer vekt bak, og det spørs hvor mye du drar med def. Min steilet veldig lett, jeg er ganske tung også. Får litt følelse at forhjul flyter litt oppå terrenget. Det jeg gjorde en gang var å stroppe fast teltet i styret, det hjalp en del. Skaffet en styreveske etter der. Men ikke godt å ha for mye vekt der heller. Siste gangen jeg brukte sykkel hadde en liten sekk på ryggen for å fordele vekt litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rompetroll skrev (2 timer siden):

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran? 

Har vurdert å bytte til en mindre og enklere gassbrenner, men den jeg allerede har er relativt liten og lett så har ikke noe stort problem med denne. 

Prøver dessuten å gjøre denne turen ganske billig; er ikke sikkert at jeg kommer til å dra på så mange sykleturer i nær fremtid. Turen er heller for å teste det ut og vil derfor ikke bruke så mye penger på utstyr hvis det ikke er noe for meg. 

Det leder meg videre til sykkelveskene. Er sykkelveskene fra jula eller biltema noe verdt å kjøpe? Jeg er ganske avhengig av at de er vanntette hvis det kommer en skur hvis jeg ikke vil ligge i våte klær og sovepose. 

Mye vekt over bakhjulet stresser eikene og kan resultere i brudd om du er uheldig. Hjulet på din sykkel har 32 eiker, noe som bør gå bra om vekta ikke blir for høy. 

Her ser du min gamle terrengsykkel med styreveske + 2 vesker bak + telt, sovepose og pressenning på brettet. Sykkelen veier 16,5 kilo + bagasje 21,5 kg + meg på ca 80 kg.

26" x 2" hjul med 36 eiker.

1445342508_Skjermbilde2020-07-20kl_20_27_29.thumb.png.fc3bf0ebcda90219ebc964722e717ed9.png

Samme oppsett, men annen sykkel. Denne sykkelen veier 13,4 og bagasje veier 21,6 + meg på ca 80kg.

Hjul 700 x 32c med 36 eiker.

1329148515_Skjermbilde2020-07-20kl_20_29_46.thumb.png.74c612c5b24c6d35e2e5a367fbb9cfe4.png

Veskene du ser her er fra BikePack og koster ca 300,- pr stk. De er ikke tette, men har innsydd regntrekk skjult bak glidelås i bunnen. Gjelder også styreveska. Ved regn trenger fuktighet likevel inn fra baksiden som vender inn mot dekket. Med disse bagene tredde jeg en søppelsekk ned i veska og pakket bagasjen forsiktig nedi. Gikk greit helt til det ble hull i søppelsekken. Veska er imidlertid ikke større enn at en litt stor bære/plastpose gjør samme nytten. Jeg liker disse veskene bedre enn Ortliebveskene som jeg også har, og har derfor impregnert de med hjemmelaget guffe og nå er de tette.

Og ja, sykkelen blir litt baktung med alt over bakhjulet, men det merkes mest i bratte grusbakker hvor du går og dytter sykkelen. Forhjulet sklir da litt fra deg i grusen om du ikke dytter bevist framover. På asfalt merkes det ikke.

Liten gassbrenner er greit.( Bildet ditt viste et Stormkjøkken som er ganske stort og tungt)

Sykkelveskene fra Biltema er bra. Ikke samme kvalitet som Ortlieb, men adskillig billigere og helt vanntette. Husk at det er høyre og venstre vesker. Koster 339,- pr stk. Styreveska derfra er ikke vanntett, men har regntrekk. Husk at du får festebrakett til veska som passer diameteren på styret ditt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med sykkelvesker. Er på tur nå og har vesker både foran og bak. Langt liggeunderlag, telt og sovepose har jeg i en vanntett sekk på bagasjebrettet. Det stikker litt ut bak, men ikke mye. Mat, alt for omfattende kokeutstyr og reparasjonssaker går foran, klær og diverse unødvendige luksusartikler (som lenestol, bøker, ol) går bak. Styreveska er genial for kameraer, mobil, lommebøker, sjokolade og alt annet som er greit å ha lett tilgjengelig eller som du vil ta med deg når du forlater sykkelen. Jeg sykler 60-100 km om dagen og koser meg på tur selv om jeg egentlig ikke er noen stor syklist. Tipper totalvekt på bagasjen er rundt 20 kg inkl veskene.

20200708_130301.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk tak i 2stk billige og store sykkelvesker fra biltema på finn.

27-189_xl_2.jpg

Disse er 23L, altså 46L til sammen. Ryggsekken jeg vanligvis bruker på andre turer er 46L derfor tror jeg det blir god plass med disse. De blir hengende bak på et bagasjebrett. Jeg må teste ut med bagasjen bakpå, men tror kanskje at jeg må skaffe meg et bagasjebrett eller sykkelvesker foran for å balansere vekten. Mulig jeg må skaffe meg en styreveske også etter flere anbefalinger. Har derimot litt problemer med å finne bagasjebrett som passer til min sykkel. Hvordan fester dere sykkelvesker foran?

Ble også innkjøp av bedre og mer kompakt liggeunderlag som jeg fikk billig fra outnorth . Jeg fant også ut at etter flere timer sykling er det utrolig godt å sitte seg ned i en god stol, derfor kjøpte jeg også en Helinox Chair One som blir med på turen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en Tubus Tara Lowrider som jeg kjøpte på hektapaatur.no for veskene foran. Den fungerer meget godt og veskene får et lavt tyngdepunkt. Jeg synes sykkelen har en fin balanse med vesker både foran og bak, men jeg har ikke egentlig testet det med bare vesker bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordele vekt er viktig! Vil anbefale deg en handlebar/styreveske som du klipser til styre å har enten telt eller sovepose i denne(den som veier mest av de) for å kompansere vekt. Bruk f.eks Sea to Summit ultra sil pack bag til sovepose eventuelt. På toppen av bagasje brettet har du da telt/sovepose, da har du 46L til disp i sideveskene, holder ikke det har du for mye unødvendig med deg rett å slett. 46L plus volum av telt og sovepose tilsvarer fort en 70L+ sekk noe som burde holde lenge. Husk det er mulig å få vasket tøy vis du tar ei natt på en campingplass i ny å ned. En rammebag på en 5-6L til å de tyngste småtinga som powerbank å andre duppeditter, lommebok,pumpe,,vind/regnjakke og tilgang til ting du trenger kjapt er også å anbefale! 
God tur 👍

Her er min sykkel rigget for tur, har ca 40L til disp å det holder for meg, ja jeg kjører minimalistisk og lettvektsutstyr med en basisvekt på 7 kilo plus mat.vekt fremme er ca 1,6 kilo på telt og sovepose. Helt fremme i den sorte bagen har jeg en 4 pose med real turmat.

 

FA9A41B0-65BE-43AE-A05B-E08BBFD45EC8.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Lars Stenseth skrev (4 timer siden):

Fordele vekt er viktig! Vil anbefale deg en handlebar/styreveske som du klipser til styre å har enten telt eller sovepose i denne(den som veier mest av de) for å kompansere vekt. Bruk f.eks Sea to Summit ultra sil pack bag til sovepose eventuelt. På toppen av bagasje brettet har du da telt/sovepose, da har du 46L til disp i sideveskene, holder ikke det har du for mye unødvendig med deg rett å slett. 46L plus volum av telt og sovepose tilsvarer fort en 70L+ sekk noe som burde holde lenge. Husk det er mulig å få vasket tøy vis du tar ei natt på en campingplass i ny å ned. En rammebag på en 5-6L til å de tyngste småtinga som powerbank å andre duppeditter, lommebok,pumpe,,vind/regnjakke og tilgang til ting du trenger kjapt er også å anbefale! 
God tur 👍

Her er min sykkel rigget for tur, har ca 40L til disp å det holder for meg, ja jeg kjører minimalistisk og lettvektsutstyr med en basisvekt på 7 kilo plus mat.vekt fremme er ca 1,6 kilo på telt og sovepose. Helt fremme i den sorte bagen har jeg en 4 pose med real turmat.

 

FA9A41B0-65BE-43AE-A05B-E08BBFD45EC8.jpeg

Takk for tipset! Hadde jeg hatt litt mer penger å svi av hadde det nok blitt litt lettere og mer kompalt utstyr, og dermed mindre vesker. Jeg får nok god plass som du sier 😁

Tenker å plassere yttertelt og innertelt i mindre pakkposer slik at jeg kanskje får plass til dette i en 10L styreveske, i tillegg til kamera, snacks og diverse. 

Må nesten bare vente til sykkelveskene kommer i posten også får jeg prøve å pakke alt jeg skal ha med meg. Har ikke veid alt, men tror jeg blir å lande på 11-13kg. Det blir uansett en stor vektreduksjon å bli kvitt sykkelvogna, som veier sikkert like mye som all bagasjen. 

Har du bare stroppet fast teltet og soveposen i styret? Hvordan er det å sykle med dette? Det blir ikke ustabilt eller løst underveis? 

Edited by Rompetroll

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rompetroll skrev (1 time siden):

Takk for tipset! Hadde jeg hatt litt mer penger å svi av hadde det nok blitt litt lettere og mer kompalt utstyr, og dermed mindre vesker. Jeg får nok god plass som du sier 😁

Tenker å plassere yttertelt og innertelt i mindre pakkposer slik at jeg kanskje får plass til dette i en 10L styreveske, i tillegg til kamera, snacks og diverse. 

Må nesten bare vente til sykkelveskene kommer i posten også får jeg prøve å pakke alt jeg skal ha med meg. Har ikke veid alt, men tror jeg blir å lande på 11-13kg. Det blir uansett en stor vektreduksjon å bli kvitt sykkelvogna, som veier sikkert like mye som all bagasjen. 

Har du bare stroppet fast teltet og soveposen i styret? Hvordan er det å sykle med dette? Det blir ikke ustabilt eller løst underveis? 

Det er en styreveske du kobler til styre som bygger litt ut så du ikke får bremseveiere i klem. Styreveska rulles så rundt telt/sovepose. Nei, telt sovepose veier så lite at det ikke er noen problemer for meg, men jeg sykler stort sett på asfalt å gode grusveier å da kortest mulig distanse på grus av den grunn av at ramma tar maks 30mm dekk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By rayun
      Ny tur med sykkel og lett pakning. Ikke med tekst og dårlige bilder som jeg pleier, nei denne gang i form av video av ditto kvalitet.
      Av praktiske grunner blir det 4 korte snutter i stedet for 1 lang video. Om noen har spørsmål om turen, sykkel, bagger eller utstyr, svarer jeg mer enn gjerne.
      Her er første del:
       
    • By rayun
      Popcorn time! ....
        Nei det er ikke piratstrømming jeg snakker om.
      Her kommer del 1 av min aller første bikepackingtur.
      Ja jeg vet, den kunne vært kortere, men,,,,,,,
    • By rayun
      Jeg både leser og ser på nyhetene at alle vil på tur i disse koronatider. Folk går i kø, alt for mange på sykkel og vanskelig å finne teltplass da det meste er opptatt. I det hele tatt, folk over alt. 
      En helt ukjent problemstilling en snau time øst for hovedstaden.
      Strava viser at jeg på 2 dager har syklet drøye 80 km. og på denne tiden «så» jeg 4 personer. (Ikke medregnet de som satt i biler før og etter grus/sti starter) Resten av turen og timene var jeg dønn aleine.
      Dag 1
      25 mai og sykkelen er pakket. Jeg skal prøve Bikepacking for første gang. Opplegget er å bruke en sykkel jeg allerede har + å kjøpe noen rimelige vesker. Jeg vil finne ut om man kan komme seg på tur på denne måten uten at det koster skjorta. Liker jeg denne formen for sykkeltur er planen en lengre tur litt senere.
      Jeg svinger meg på sykkelen kl 10 denne mandag formiddag og setter kursen sydover på Linna.

      Etter at Tertitten hadde sin siste tur her i 1960 er banen gjort om til gang og sykkelvei her i kommunen.
      Linna fører meg i landlige omgivelser til Skullerud. Dette var endestasjon for toget den gang Urskog-Hølandsbanen ennå var i drift. Fra Skulerud stasjon måtte gods og personer over i båt for ferden videre nedover Haldenvassdraget.

      En kar (person 1) holder på med plenklipping og jeg svinger bortom for en prat. Stedet holdes ryddig og pent og her passer det å ta pause. Jeg spør om stedet har et tilbud for dagens turister, og i dag spesielt oss syklister. Å ja da, sier han, her er det vannkraner å finne på flere av bygningene. Toalett (og dusj etter avtale) og masse grønt gress å hvile på. Litt lengre bort langs veien er det også en fin badeplass med sandstrand, bord og benk. Jeg takker for praten og setter kurs for badeplassen og en 5 minutter på benken der.

      Nå må jeg ut på asfalt og følger Fv125 med lite trafikk og etter noen kilometer svinger jeg av mot Opsal. Grusveien leder meg til bommen ved Krokselva. Jeg skal ikke ut på asfalt igjen før i morgen og er fornøyd med det.. Nå begynner turen for alvor.

      Krokselva pludrer og klukker og fuglene kappes om den beste sangen. Våren er i sannhet en deilig tid. I nordenden av Vegatjern skal jeg følge den gamle Presteveien.

      2 tømmerstokker leder over elva, men viser seg å bli for smal for meg og sykkelen. Jeg tar rett og slik ikke sjangsen. Det blir å fortsette og via en omvei er planen å komme inn igjen på Presteveien fra nord. Det blir en strevsom tur i bratt terreng med mye vindfall.

      Ved demningen i sydenden av Damvann er jeg igjen inne på Presteveien, som ikke er en vei, men snarere en sti. Her sammenfaller den også med en av Flyktningerutene mot øst og den gang den var i bruk, friheten for de som trengte det.
      Litt grus, men mest sti som delvis trilles, delvis sykles før jeg omsider kommer ut på ny grusvei og tar til venstre ved Engemåsakoia. Nå bærer det rett nord i mange kilometer på fin grusvei med stø kurs for vannet Vortungen.
      Vortungen er et stort vann med viker, odder og øyer. Jeg passer på å fylle flaskene før stien starter bratt opp mot Branntårnet. Dette er egentlig en skikkelig omvei, men jeg har ikke vært her før og vil opp å se. Her og der kan det sykles, men for det meste dytter jeg sykkelen. Det gamle Branntårnet er i dag DNT hytte og heter Haukenestårnet. Jeg hadde ventet å møte folk her på en så fin dag, men det er bare meg og fuglene som har funnet veien hit i kveld.

      Flaskene er på ny tomme men kan heldigvis fylles fra en gammel håndpumpe. Etter adskillige «pump» kommer endelig vannet, krystallklart og iskaldt. At vann kan smake så godt!
      Jeg er skikkelig sulten og bestemmer meg for Storfegryte og kaffe her på verandaen. Greit å få det unna mens jeg har lett tilgang på godt rent vann.

      Jeg skulle gjerne blitt her i natt, men finner ikke plass til teltet. Det drar seg mot kveld og jeg vil sette camp før det blir mørkt så jeg må videre.
      Det går radig unna ned fra Haukenesfjellet på sti, kjerrevei og grusvei. I et kryss ser jeg tilfeldigvis et skilt som peker mot «Hotellet» og slår inn på den. Ned en ny bratt skråning hvor stien skjules under tørrkvist fra et gammelt hogstfelt.  Jeg ser en grusvei i bunnen av feltet og bakser meg frem i kvisten. Godt det går nedover.
      Kommer ut til Vortungen igjen, lengre nord enn jeg var tidligere i dag. Finner en perfekt plass i vannkanten og bestemmer meg tvert.

      Rigger camp og tørker tøy. Fyrer opp primusen og det blir "rett i koppen" og kaffe mens jeg ser sola dale ned over åsen i vest.

      Det er helt vindstille og kvelden og natta bringer med seg mange lyder. Svarttrosten er den siste jeg hører av småfuglene. Med Tranens fjerne trumpetlyd og Storlomens kveldsang kommer både mørket og villmarksfølelsen snikende. Et måkepar ute på øya holder det gående på måkers vis nå og da gjennom hele natten.
      Dag 2
      Opp med glidelåsen og frisk sval vind klarner tankene. Det er tidlig og jeg fyrer primusen fra posen og tar første kaffekopp mens jeg kikker ut døra. Drøyer lenge, men så er det tid for frokost og kaffe ute. Trekker den friske lufta dypt inn mens blikket hviler på en kruset vannflate.

      Setter sykkelen i bevegelse klokka 10 i dag også, og kke lenge etter kommer jeg til «Hotellet» som skiltene viste vei til i går. Vakkert beliggende på Vortungens østre bredd ligger Rømskog Spa & Resort. Det står et par biler her, men om det er åpent i disse koronatider vet jeg ikke. Den eneste jeg ser, kjører en gressklipper (person 2) på plenen utenfor. Under andre omstendigheter kunne det sikkert vært en bra plass for en stiv syklist, men jeg får ha det tilgode.
      Etter en liten høyde triller jeg ned til Sagtjenn og tar skarpt til venstre. Løfter sykkelen over bommen og begir meg mot Bottdalen der en ny bom må forseres.
      Vel oppe på flatene er det tid for vann og en Anton Berg. Har pause ved ei gammal stue og tar bilder av den når en bil plutselig ankommer. Litt overraskende egentlig, men det passer i grunnen bra. Jeg trenger tipps for veien videre og regner med han er kjent siden han har passert minimum 2 låste bommer. Han er nok litt skeptisk til hva jeg har fore, men svarer hyggelig når jeg spør om han er kjent i området.
      Han (person 3) er godt kjent her kan han fortelle; Jeg er født i den stua der, og peker mot stua jeg nettopp tok bilde av; men da var den bare halvparten så stor og av tømmer.

      Vi finner tonen og har en lang hyggelig prat om livet før og i dag, vilt og rovvilt og skogen som rekreasjon og virke.
      Som skogeier her vet han hvor det er best å komme seg fram med sykkel på slep. Han rister på hodet, men gir meg gode anvisninger for strekket som må forseres etter at kjerreveien er slutt. Det er ikke mange hundre meter, men ganske ulendt og med tett skog. Stien er heller ikke mye i bruk i nyere tid og kan være vanskelig å se.
      Det blir mange detaljer og jeg trodde jeg husket det meste. Men etter et hogstfelt mellom to koller finner jeg ikke stien han nevnte og roter skikkelig rundt.
      Kjenner knærne protestere og beslutter ny pause og kartsjekk. Det er da jeg oppdager at kartet er borte. Ingen stor krise, men verre er det at kameraet også mangler. Jeg må gå sporet tilbake, men hvordan finner jeg det lille svarte kameraet i all denne skauen. Jeg vet når det sist ble brukt, men det har vært mye kryss og tvers etter det. Jeg lar sykkelen stå og begynner på baksporet.
      Noen ganger skal man ha flaks og det har jeg i dag. Etter rundt 20 minutter finner jeg kameraet, men kartet ser jeg ikke. Dropper videre kartsøk og setter raskeste kurs tilbake til sykkelen og en velfortjent pause

      Etter vann og Snickers er det på´n igjen. Havner opp på Grevlingkulknatten som viser seg å være for bratt i den retningen jeg skal og finner ingen vei videre.

      Legger fra meg sykkelen og bruker beina på kryss og tvers i håp om finne en farbar vei videre. Endelig ser jeg noe som kan minne om en sti, eller nærmest et tråkk.
      Min kamp mot elementene ved Grevlingkulknatten er over etter nesten 2 timer og så er villnisset forsert og jeg er ute på et nytt veisystem.
      Ned fra åsen går det unna på fin grus og snart er jeg nede i nordenden av Gåsefjorden og en helt nødvendig pause på den deilige sandstranda.

      Hadde vannet vært varmere hadde jeg dyppet kroppen, men jeg nøyer meg med en kattevask. Entrer sykkelen og etter et par kilometer befinner jeg meg på Kjersundveien og har asfalt under hjulene. Ved Kjersund bru stopper jeg for et bilde og en kar (person 4) på landeveisykkel kommer susende.

      Han har skikkelig dårlig tid, eller så bare glemte han å hilse tilbake tenker jeg der jeg ser det blinkende røde baklyset bli borte rundt neste sving.
      Jeg passerer Halsnes friluftssenter hvor det forøvrig også er fint å ta en pause. En liten perle ved Mjermens bredd, med grønn gressmatte, gapahuk , badebrygge og badeplass samt toaletter.
      Men i dag sykler jeg forbi og snart etter forlater jeg asfalten til fordel for nok en grusvei. Når bommen er passert er det ikke lange biten til søndre Lambergtjenn til venstre og straks etter, nordre til høyre. I enden av nordre stiger grusveien bratt før det roer seg noe innover Trundalen.

      Ved Vesle Auretjenn kommer jeg igjen inn på Flyktningeruta og følger denne på småkupert grus mot Amundtjenna. Knærne har fått nok nå og jeg må av å trille i selv den minste bakke.
      Det blir sjokoladepause i skyggen av et tre på vei opp mot Vardehøgda. Drikker den siste skvetten med vann før utforkjøringen starter. Det går grådig fort nedover og snart etter står jeg ved bommen før Nyveien mellom Bjørkelangen og Hemnes.

      Krysser denne og på grusvei mellom gårdene tråkker jeg rolig det siste kvarteret hjem.
      Min første Bikepackingtur er gjennomført og det var så gøy at ny allerede er under planlegging.
       
       
       
       
       
       
    • By rayun
      2019 går mot sin slutt og har av forskjellige grunner vært et turfattig år for undertegnede. 
      Følgelig har jeg ikke noe nytt å skrive om, men jeg har noe gammelt. 
      Har du noe fornuftig å gjøre, så gjør det. I motsatt fall skal jeg med glede ta deg 10 år tilbake i tid.
      Dette er året da det skal vise seg at over 900.000 mennesker her i Norge smittes av Svineinfluensa og 29 av disse dør. Det er også året Alexander Rybak vinner Melodi Grand Prix med låten Fairytale. Ellers preges nyhetene av finanskrise og arbeidsledighet og trøbbel i NAV. 
       
      Men det er også året jeg skal legge ut på min første lengre sykkeltur på mange år.
      Fortellingen er et utdrag fra dette årets turdagbok og den lyder så her og starter nå: 

      Det hender jeg går rundt i det daglige og tenker; «Om jeg bare hadde fri, frihet til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil» ja da kunne jeg ha dratt på fjellet, eller skauen, eller sykkeltur, ja jeg kunne reist både hit og både dit.
      Ja det er akkurat slik det er. Noen ganger så går det slik man "håpet" det skulle gå.
       
      Til Røros på sykkel.
      Fredag 29/5-09 Forberedelse. 
      Forberedelsene til denne sykkelturen startet ved en tilfeldighet for 2 dager siden. Jeg sier tilfeldighet, for riktignok hadde jeg i lengre tid gått og syslet med tanken om en litt lengre sykkeltur, men det var altså mest i tankene.
 Men så klaffet altså alt, eller nesten alt. 
      Kona jobbet og guttungen hadde sin skole, men jeg hadde fri, så det måtte bli en tur alene.

      Nå måtte ting skje fort for jeg hadde sjekket været og ville utnytte finværet som var varslet for Pinsen.
       
      Jeg hadde for et par uker siden foretatt full service inklusive bytte av hele drivlinja. Sykkelen var perfekt og kjentes nesten ny ut.

      Etter flere år med familieorientert fokus og lite tid for egne prioriteringer manglet det meste av helt elementært sykkelutstyr for langtur. Siste sykkeltur med litt lengde var for over 25 år siden og mye måtte nå oppdateres og dette måtte rett og slett på plass før avreise.
       
      Så jeg gikk til innkjøp av bagasjebrett og sykkelvesker på onsdag. 
      Dette ble behørig montert og testet på torsdag. 

      Maten ble kjøpt inn på fredag, altså nå i dag. 
      Nå utover kvelden finner jeg fram alt jeg vil ha med. 
      Formiddagen i morgen skal jeg bruke til å pakke det jeg må ha med. 
      Jeg må tenke nøye gjennom hva som trengs på turen. For eksempel er det jo kjempevarmt i dag, men for bare 2 dager siden var det iskaldt.
      Været skifter fort så tidlig på sommeren og det gjelder å være forberedt samtidig som lav vekt må prioriteres. Det er ganske utrolig hvor mye du kan få med deg på en sykkel og det er helt utrolig hvor tungt det blir i bakkene. 
      Forberedelsene går sin gang og jeg har tenkt litt på forskjellige alternativer. Det har gått på å ta tog, buss eller fly til et startsted for så og sykle hjem. Men etter litt fram og tilbake er dette forkastet og valget har falt på avreise hjemmefra. 
      Først og fremst har det sammenheng med en litt irriterende kneplage. Skulle dette bli et problem er returen enklere om avstanden er kort.
      Man bør jo også ha et mål med turen og med tiden har Røros utpekt seg som et fornuftig sted å besøke. 
      Klokka har nå passert midnatt og det er allerede blitt lørdag. Jeg burde vært i seng, men jeg er oppspilt og mange tanker surrer rundt. Legger meg likevel, natti-natti. 
       
      Lørdag 30/5-09 Dag 1. 
      Løken – Oppakermoen 
      Km.: 63,5/ 63,5 totalt 
      Effektiv sykkeltid: 3.52 t. 
      Snitthastighet: 16,65 km/t. 
      Var oppe veldig tidlig i morges etter en kort og dårlig natt.
 Jobber nå på spreng med utvelgelse av det jeg må ha med på turen. 
I all hovedsak dreier det seg om mat og klær da ting som telt, sovepose, underlag og stormkjøkken er helt nødvendige basiselementer. Jeg foretar kontrollveiing underveis og gjør nye valg ut fra det. 
      Endelig er sykkelen pakket og jeg er drivende våt av svette. Jeg tar en rask dusj og så triller jeg ut av tunet kl.12:30. Kona og guttungen vinket jeg av sted for et par timer siden da de skulle til Nebbursvollen i Lillestrøm for å bade. 

      Jeg dreier nordover, ut fra Løken og følger Linna som en gang var traseen til den smalsporede jernbanen Tertitten. I dag er dette gang og sykkelvei mot Bjørkelangen.
 Været er skikkelig sommer med vindstille og 25 – 27’C. Fra Bjørkelangen og videre mot Aursmoen velger jeg hovedveien rv170 og tar første stopp ved Binderssteinen på Lierfoss.
      Binders steinen.
      Binderssteinen på Lierfoss kan friste med mer enn en stein. Her er i tillegg en fin plass å ta en rast, eller kanskje som overnattingsplass om kvelden er i anmars.
      Det er selvfølgelig også litt historie knyttet til steinen....


      Johan Vaaler søker i 1899 patent i Tyskland på ei papirklemme han hadde utviklet, og patentet blir da også godkjent 2 år senere. 
      I 1920 årene er en norsk ingeniør på besøk i et Tysk patentarkiv og han finner tegningene til Vaaler. Han ser ikke spesielt nøye på ”Binders”-tegningene, men gledes over at det er en nordmann som står bak oppfinnelsen.
       
      Misforståelsen er dermed opprettet og lever så videre i beste velgående.
      Imidlertid er det engelske firmaet Gem Manufacturing Company opphavet til bindersen slik vi kjenner den idag. Deres produksjon hadde allerede vært igang noen år på den tiden da Vaaler søkte sitt patent.
       
      Binders-steinen på Lierfoss viser et innriss av den originale papirklemmen til Vaaler og prøver således ikke å utgi seg for å være noe som helst annet enn nettopp det Vaaler fikk patent på.
       
      Ved Aursmoen tar jeg til høyre og følger rv171 til Snippen. Der tar jeg til høyre igjen og i landlige omgivelser fører rv175 meg til Årnes.
       
      Neste delmål er Skarnes og helst ville jeg holdt meg på denne siden av Glomma, men mangelen på campingplasser tvinger meg over elva mot Vormsund og trafikkerte rv2.
 Jeg tar inn på rv177 og sykler over brua og ser folk bade fra noen flytebrygger og båtplasser. Det ser kaldt ut, men samtidig også deilig tenker jeg, der jeg svetter meg fram. 
      Framfor meg, i bakkene etter brua ser jeg en syklist som går og triller sykkelen. Av oppakningen ser jeg at vedkommende er ute i samme ærend som meg selv. I det jeg nærmer meg har han stoppet og står å lener seg mot sykkelen. 
      Jeg triller sakte opp på siden og ser at han antakelig er noen år eldre enn meg. Jeg spør om alt er vel; Jo da, alt er bra sier han og forklarer at han startet fra Ekeberg camping i Oslo i dag tidlig og at han følger kroppens tempo. Jeg sier meg enig i viktigheten av å lytte til kroppens signaler og forteller videre at min tur startet hjemmefra. Günther ankom med Kielferga i går og er fra Tyskland. Nå er han på vei nordover og har akkurat så mye tid på seg som det tar å nå målet. Vi ønsker hverandre god tur videre og så setter jeg sykkelen i bevegelse igjen. 
      På rv2 er trafikken gjerne tett, men i dag er det ikke så ille. Det første stykket sykler jeg også på gang og sykkelvei før den tar slutt. Etter 5–6 km får jeg se skilt til Frognerstranda camping og finner ut at dette er langt nok i dag. Det er lurt å ta det litt med ro de første dagene så jeg svinger av og følger grusveien nedover mot elva og campingen.
       
      De tar vel imot meg og jeg betaler kr.110,- for en teltplass og da er dusj inkludert. Det er mye folk på plassen og det skyldes vel Pinsehelg og godt vær. Jeg finner meg en plass mot elva mellom bobiler og vogner og slår opp teltet. Litt senere i bakken ned mot campingen får jeg se det kommer en syklist og jeg gjenkjenner Günther. Vel, om han heter Günther vet jeg ikke, men jeg kaller ham det for meg selv. 
      Tror han også synes det er hyggelig å se meg igjen og han reiser teltet sitt rett i nærheten, så da er vi i hvert fall 2 teltere her. 
      Rundt om på plassen sitter folk i skyggen, noen soler seg og andre bader. Selv tar jeg en dusj og så er det middag. Litt senere kommer vi i prat igjen Günther og jeg, og han forteller at hans mål er Trondheim og kanskje helt til Bodø om kroppen holder. Jeg forteller om mitt mål, men passer samtidig på å tipse ham om rv17, Kystriksveien, om han velger å fortsette mot Bodø. Strekket har mange ferger som gir et koselige avbrekk, vakker natur og relativt liten trafikk , i hvertfall sammenlignet med E6. 

      Pinseaften og klokka er blitt 21:00 og det begynner å bli mange lystige sjeler her denne varme og gode kvelden.
Jeg trekker meg tilbake i teltet og legger meg oppå soveposen. Skjenker opp en kaffe og studerer kartet og morgendagens etappe. 
      Det er jo sånn at jeg i grove trekk har sett meg ut campingplasser og provianteringsmuligheter, mens traseene har vært mer løselig planlagt. Det gir meg mulighet til å velge veien mellom delmålene ut fra dagsform, vær og vind. 
      I dag var jo egentlig målet å overnatte på Sognnabben camping ved Storsjøen i Odalen.
Siden jeg startet så sent på dagen viste det seg fort at det var et urealistisk mål. Så i stedet for å fortsette på rv175 fra Årnes mot Skarnes ble det i stedet rv2 og overnatting her. Jeg liker å ha et mål, men elsker fleksibiliteten i et ikke alt for stramt opplegg. Er jeg heldig med vinden i morgen håper jeg å kunne ta inn litt av dagens tapte distanse. 
      Nei, nå får jeg ta kvelden og håper sannelig det blir stille på plassen etter hvert. 
       
      Fortsettelse følger….
       
       
    • By rayun
      Det er ikke tvingende nødvendig å planlegge mye for å sykle en tur til Bergen. Men for egen del har jeg stor glede av både planlegging og forberedelser i forkant av turene jeg tar. Det spiller ingen rolle om turen går på beina, eller som her, på sykkel. Forberedelsene kan gå på utstyr, mat, reiserute og kanskje er det greit med litt trening også, før man legger i vei. 
      Jeg koser meg og bruker relativt mye tid på dette og når ting ikke går som planlagt setter det noen følelser i sving. Det er ingen skam å snu, heter det, men det er neimen ikke artig å gi seg heller. Det er selvfølgelig en lettelse når et problem kan løses, men likevel føler jeg på litt av den nederlagsfølelsen ved å ikke komme i mål. 
      Det er mye lettere å dele sine vellykkede turer med andre, men innimellom har vel de fleste av oss opplevd at det kan butte i mot noen ganger. 
      Etter en del fram og tilbake har jeg kommet til at jeg skal dele mine forsøk på å nå Bergen. Det er tross alt en del av turopplevelsen, om enn ikke den hyggeligste. 
      Så her kommer nok en sakte film fra meg.
       
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy