Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellbibelen?


ovesb

Anbefalte innlegg

Fjellbibelen?

Egentlig er det bare to grunner til at man leser en bok, hevder Bertrand Russell; den ene er at du liker den, og den andre er at du gjerne vil kunne si at du har lest den. Tom og Julia Helgesens koloss om "dei gamle fjell i synungom" hører til den første kategorien, og ikke minst fordi mange gode bilder teller mer enn to tusen ord. Når man leser og ser, er det som om tinder og skar blir en del av den indre topografi.

Summen av tekst og bilder er et språk som tryller fram stemninger og øyeblikksbilder og gir rom for erindringer og forventninger. Ja, det er som om man kan se for seg steinene og knausene, den sylskarpe eggen og den blåfrosne breen, issoleiene, vardene i solskyene, og føle luftigheten og tyngdekraften, tørsten og trøttheten i musklene. Beskrivelsene og turskildringene, ikke minst av ryggtraversene, er nesten like sansbare som virkeligheten. Uten sammenligning forøvrig assosierer jeg dem med lesningen av "Markens grøde" for mange, mange år siden: Nemlig opplevelsen av at noen setninger gav indre fargebilder av landskap og mennesker, slik at man så å si stod midt i fortellingen. Men for Hamsun var det mulig uten fotografier...

Når jeg leser boken, yngler turplanene over alle grenser av tid og andre begrensninger. Den eneste ulempen er at man ikke kan glede seg over lesningen i hvilemodus, med mindre man er veldig godt trent. Og en mulig bivirkning, av benign art, er ergrelsen over at jeg ikke fattet større interesse for slike ekstreme fritidssysler i yngre alder. Men det er sjelden FOR sent. Og så kan man jo reaktualisere "høydepunktene" i fantasien når den tid kommer da ekvidistansen blir større, i eksistensiell forstand.

Jeg ser at noen karakteriserer boken som en fjellbibel, og sammenligningen er hverken banal eller blasfemisk. For en slik metafor vil vel også si at Bibelen er av verdi i livets landskap? Med råd og advarsler og forslag til veivalg, med primærinnsikt og sekundærfakta. Og at den sørger for sikring når man ikke mestrer tilværelsen og det svimler for sjelen. Det er trolig ikke så verst i en tid som er minst like sekularisert som "denaturert"? PS! Utsikten fra Kyrkja en solrik aprildag var nesten religiøs...

Vennlig hilsen Ove S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 uker senere...

"Fjellbibelen" er helt :lol::lol::lol: "toppers"! :D Men - hvor er det blitt av www.bergtatt.net? :cry: Den var jo så super, og i en uformell tone, så man fikk seg en god latter innimellom.

(Vel måtte jo skrive noe som nybakt medlem slik at man kan få se hvordan det hele tar seg ut. :arrow: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så herlig med det????? Det er jo bare en dårlig kopi av Thommesen bøkene.

Jeg har 4 av Thommesen bøkene, men syns "Norges Fjelltopper" giver mye mere informasjon for tinderanglere, og måten fjellet presenteres på er flottere. Det er også ett stort pluss med de mange kart, hvor mulige veier til topps er tegnet inn.

De mange flotte bildene giver stor appetitt på nye turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker til hvert sitt bruk mener jeg. Ny utgivelsene til Thommesen og Tor Harald er flotte, hendige og enkle i bruk. Egner seg også til å ha liggende i bilen eller ha med på turer. Den såkalte fjellbibelen egner seg bedre i stue og hytte. Dette er jo bøker til forskjellig bruk og de egner seg bra innenfor disse bruksområdene. Selv bruker jeg bøkene svært lite da det meste i disse bøkene ikke blir så veldig nytt for meg. Det hender jeg slår opp i Julia&Helgesen når det gjelder kinkige pasasjer der det er kjekt med litt mer detaljert info om vansklighetene. Og det hender at Thommesen&Skogheim blir lest i teltet før jeg skal sove. Men det meste av ny info får jeg av mange av dere på fjellforum, så takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg mener er at de skriver tildels for detaljert, så litt av mystikken, angsten og gleden blir borte (f.eks ved en vanskelig passasje). Thommesen og co nevner at det kan være vanskelig punkt, men skjelden i detaljer.

Helgesen boka er flott den, men fortjener ikke etter min mening noen hedersplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare har vært på en 30-40 topper er jeg rimelig fersk i gamet og synes "fjellbibelen" er helt topp. Da kan jeg sitte hjemme med kartet og tegne inn ruter fra boka og foreberede meg. Siden gjør jeg meg mine egne erfaringer og blir litt og litt mer selvstendig. Man er jo ikke ekspert allerede fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.