Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Skitur med pulk 7-8 dager fra Kautokeino

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn planlegger en tur (7-8 dager) med telt og pulk på Finnmarksvidda. Har noen her tips til rutevalg? Vi tenkte i utgangspunktet en rundtur med utgangspunkt i Kautokeino, men åpen for andre forslag. Vi unngår gjerne hytter, scooterløyper osv. da vi ønsker å være mest mulig i "villmarka". Er det fint å gå feks østover mot Øvre Anarjohka nasjonalpark? Vi kommer til å ha med isbor og fiskeutstyr, så vi går gjerne forbi noen fiskevann også. Noen som er kjent i området?

Endret av Klatremusen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Elisabeth.nh
      Heisann!
      Jeg er på utkikk etter nytt telt. Har allerede et billig, tyngre et for 2 pers uten fortelt (3,1kg).
      Det jeg ser etter er et helårstelt, eller et som tåler 3 sesonger (i vindfulle deler av nordnorge) og gode forhold på vinteren. Det må være lett (jeg skal gå mye på tur alene og kan ikke fordele vekten). Teltet bør også være for 2 pers. Ønsker grei størrelse på fortelt slik at bagasje tar mindre plass i innertelt og for matlaging innendørs (unngå dårlig vær eller heftige myggangrep. 
      Jeg har funnet to telt som ser helt perfekte ut: Fjällräven abisko shape 2 og abisko lite 2. 
      Problemet er at jeg ikke vet om jeg bør gå for fjällräven... Det virker ikke som at de har særlig god service på telt, og garantien varer i 2 år. Helsport er drømmemerket med god service og garanti, men finner ikke noe passende telt fra dem...
      Noen som har noen tips å gi? Bør jeg henge meg opp i service og garanti? Noen som har erfaring mef fjällräven?

Tusen hjertelig takk for svar!

• Av JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
    • Av fjellrypa
      Jeg har en Fjellpulken pulk med stivt drag (for øvrig kjøpt av selveste Liv Arnesen for et par tiår siden), som jeg bruker på noen turer i året. I romjulen gikk jeg med noen annens pulk, nesten ny, og oppdaget at dragene har fått demping! Det gjør jo at den irriterende rykkingen forsvinner. Men, er det noen måte å få til dette på på mitt gamle drag, som er uten demping? Er det mulig å skifte deler eller gjøre noe annet? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt drag til cirka 1500 kroner?
    • Av fvangdal
      Hei, 
      Er i markedet for å kjøpe et 4-sesongs telt/vintertelt primært. Har sett og lest meg opp på Svalbard High 3 Camp som jeg vurderer fra XXL nå: 
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      .  Det kommer primært til å bli brukt på lengre turer som Hardangervidda, MASSIV og forhåpentligvis en vintervariant av Norge på langs etterhvert. Jeg trenger altså et solid telt som skal vare en stund fremover. Disse turene foregår åpenbart med pulk, men enkelte andre vinterturer vil kunne gå med sekk. I hovedsak vil teltet bli brukt på tur med to personer (og kanskje hund). 
      Det jeg da lurer på er om dette vil være et godt og sikkert valg for turene som er skissert, eller om som har enda bedre peiling og mer erfaring har noen tips/innspill som bør vurderes før jeg eventuelt kjøper dette. 
      Setter stor pris på alle svar! På forhånd takk for hjelpen  
      /Fredrik
    • Av trondka
      Jeg har forsøkt å Google, samt søk i forumet her uten hell.
      Hva er beste erfaring rundt optimalisering av glid på Pariserpulk? 
      Jeg tenker da type rubbing med fint sandpapir, tørrvoks, smelte inn glider, flytende glider, polish etc? (Ikke modifisering med ski etc)
      Jeg gikk EXA2019 med ny Pariserpulk uten noe behandling under. Hva burde jeg gjøre før neste tur, for å få best mulig glid på pulken?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.