Gå til innhold
  • Bli medlem

Skeptisk til mystisk sovepose


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse

Til den prisen er det sikkert et godt kjøp, men jeg ville vært skeptisk til komforttemperatur på minus 10. Men med et godt underlag, ullundertøy og eventuelt en innerpose av fleece kan det godt hende du sover godt også i kjølige høstnetter. Prøv den under forskjellige forhold og finn ut hva temeperaturgrensen din er - den varierer veldig fra person til person.
Sjekk nøye at det ikke er dunlekkasje i sømmene, det kan være et problem med dunposer av ukjent/tvilsom kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra spesifikasjonene virker den veldig billig for en slik pose. Ser fluffy ut :) Gratulerer!

- 750 gram andedun og 90/10 er bra.
- 800 fillpower??
- 10 i komforttemperatur (T-limit?) gir normalt rundt -2/3 grader i damekomfort.

Soveposen er ikke EN-testet, derfor et lite forbehold om oppgitt rating. Det oppgis 800 cuin fillpower, men jeg tror ikke det finnes høyere fillpower på andedun enn 750 cuin. Min Norrøna dunjakke har andedun med fillpower 750. De beste soveposemerkene som bruker andedun reklamerer med 700+. Mountain Equipment reklamerte med 725 før, men 700+ nå. Helsport skriver følgende:

”Hovedårsaken til å bruke gåsedun er at det ikke er mulig å få andedun i en fill power over 650."

Det er mulig å skaffe høyere fillpower andedun enn det Helsport skriver, men vanskelig å oppdrive. Vet heller ikke hva slags konstruksjon det er. Gjennomsydd er den simpleste å brukes knapt, deretter rette mellomvegger, så skrå mellomvegger osv.

Ut fra bildene og spesifikasjonene ser posen veldig bra ut for prisen på 695kr - grisebillig.

Edit: Sammenliknet med Mountain Equipment Glacier 700 https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-700-imperial-red.html?q=glacier 700 virker oppgitt komforttemperatur å holde vann på papiret.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Bare prøv den ut du.

Men dunet er kanskje plukket av 4-åringer som blir pisket om de ikke plukker fjærene fort nok fra levende ender... (satt litt på spissen).

Står ikke noe om hvor dunet kommer fra 🤷‍♂️

Den tanken slo meg også og med en kraftig bismak... er som regel veldig obs på dette, men lukket øynene når jeg betalte denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.