Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye og tarp, "nybegynner-kit", og genereill starthjelp


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

Du sov jo bra første natta jo, så da burde det være mulig å finne tilbake til dit. Ofte skyldes dårlig komfort at man strammer køya alt for mye. Det skal være god slakk i køya. Du bør prøve forskjellige strammingsgrader, også så slakk at du ser sikker på at dette er for slakt. Så får du litt erfaring. Du skal jo ligge på skrå i disse køyene, og da er det viktig å ligge på skrå riktige veien. Det er 4 måter man kan ligge på skrå (hodet ene veien og hodet andre veien, hodet til høyre i køya med bena mot venstre og hodet til venstre med bena mot høyre. To av disse er feil og to er riktig. Køya er asymetrisk. Hvis du ser hvor bardunene ut ti siden er festet ser du at de ikke er festet midt på, men mot den ene enden, motsatt ende på hver side av køya. Hvis du trekker en linje mellom disse to bardunfestene, så peker den linja i den retningen kroppen skal ligge. Du skal ikke  nødvendigvis ligge oppå linja, men i samme retning. Hvis du ligger i køya og ser opp mot himmelen blir det med hodet til venstre i køya og beina over mot høyre, uansett hvilken ende av køya hodet er mot. Gjør du feil vil liggestillingen bli veldig dårlig.

Dette fikser du. Jeg har også hatt dårlige netter i køya, både for varmt (bruk da soveposen som teppe i stedet for å krype oppi) og for kaldt (trenger isolasjon under køya). Men aldri kjedelig, og det er det viktigste.

;-)

Takk for gode tips! Eg er ganske viss på at eg ligg i rett retning, som du seier så er det ganske klart kva retning ein skal ligge i når ein ser på dei bardunane. Men eg skal prøve meg fram med litt slakkere køye. Skal ut i morgon natt, og då skal eg bruke litt meir tid på å ordne. Eg skjøner no at dei fleste har styra litt meir enn det eg har gjort til no, så eg får vere flinkare til å ta meg tid til å eksperimentere litt. 

Igjen: takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
RoyN skrev (18 timer siden):

Hvilken Hennessy kjøpte du? Expedition duger for folk med lengde opptil 175 opplever jeg, mens Explorer passer for lengre folk også. Safari er vel enda lengre. Prøv å ligge mest mulig på skrå med køya hengende ca i 30 graders vinkel fra mønesnora. Litt banan blir det jo, men opplever å ligge temmelig flatt i min Explorer. Ulogisk nok muligens så kan gjerne den delen hvor overkroppen er være ørlitt lavere enn der beina er. Da blir det enklere å ligge diagonalt gjerne. 

Litt tilvenning husker jeg det var, men sover gjerne bedre i køye etter hvert enn innendørs eller i telt. Bruker ofte øreplugger og noe som dekker øynene for ikke å våkne for tidlig. Varmen justerer man ved å åpne sovepose litt feks. Lykke til!

 

Var det spørsmål til meg? Eg har Explorer, trur eg. Men altså, eg er 160cm og 53kg, så eg trur ikkje køya har skulda for dette. Eg skal ut att i morgon, og då blir det med høgare fotende og høg slakk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har Hennessy. Totalt misfornøyd. Lite luft, liten tarp, ikke dobbel bunn, åpning på en side... tarpen har falmet... uggh. 

Men så har jeg DD Hammocks.  Den e fantastisk. I tillegg kan den brukes som et lite telt. Kan settes opp på bakken.

Sover ute året rundt så begge e utprøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.