Jump to content
IGNORED

Ferdsel ved Finse/Hardangerjøkulen

Bård B
 Share

Recommended Posts

Planlegger en helgetur på fjellet eller marka nå i september/oktober. Området rundt Finse og Hardangerjøkulen frister, men så begynte vi å tenke på mulig jakt i området og at det kanskje ikke var den beste tiden og ferdes i dette området...? Er det lite populært og ferdes i områder på fjellet hvor det foregår jakt?

Ser at det pr nå er vinter på Finse og flere andre steder i Sør-Norge. På Finse skal det regne/snø mye i dag, og snø mandag og tirsdag (litt under 0). På Yr sitt sannsynlighetsvarsel mer nedbør mot helgen. Ser at det også er snø over Hardangervidda. Mindre på Haukeli/Ulevå.

Jeg hadde også tenkt tur en lett tur i månedsskiftet men ser an utover. Trolig best å innstille seg på tur i lavereliggende strøk. Blefjell frister mest. Imingfjell er også bart men alltid forblåst. Gaustatoppen er veldig folksom på denne tiden. Har campet langs veien og sniffet eksos, gir ikke akkurat fjellfølelse. 

Formen er ræva men kanskje jeg kan komme meg opp på Store-Ble. 

15 timer siden, Fotogubbe skrev:

Ser at det pr nå er vinter på Finse og flere andre steder i Sør-Norge. På Finse skal det regne/snø mye i dag, og snø mandag og tirsdag (litt under 0). På Yr sitt sannsynlighetsvarsel mer nedbør mot helgen. Ser at det også er snø over Hardangervidda. Mindre på Haukeli/Ulevå.

Jeg hadde også tenkt tur en lett tur i månedsskiftet men ser an utover. Trolig best å innstille seg på tur i lavereliggende strøk. Blefjell frister mest. Imingfjell er også bart men alltid forblåst. Gaustatoppen er veldig folksom på denne tiden. Har campet langs veien og sniffet eksos, gir ikke akkurat fjellfølelse. 

Formen er ræva men kanskje jeg kan komme meg opp på Store-Ble. 

Det satte en endring i planene, det er noen uker til turen, men ser ut som vi legger oss lavere i landet gitt. Sånn som været er der nå ser det hverken ut som skitur eller fottur er spesielt hyggelig. Ligger an til en sesongavslutning i marka/skogsterreng.

Ikke farlig å dra til Finse under jakta. Det er jegernes ansvar å holde deg trygg og ikke være til sjenanse.

Her er bilde fra i går, ikke så lang fra Jøkulen. Da hadde det løyet fra 25 til 15 sekundmeter, og det var mulig å få jakta litt. 

IMG_2651.thumb.JPG.69fb5981de45e64b1933dcbb9fbe81ec.JPG