Gå til innhold
  • Bli medlem

ilandstigning uten tørrdrakt ..... (høst - vår).


Rune

Anbefalte innlegg

Kunne vært interessant å høre hvordan andre praktiserer ilandstigning (uten tørrdrakt), når man ikke har noen brygge å gå iland på, uten å bli våt på beina .....

En løsning er selvsagt å bruke våtdrakt beregnet til padling (3 mm. neopren) med tilsvarende sokker, men denne drakten trekker til seg fuktighet. Som overdel (utenpå) kan man f.eks. bruke en padlejakke eller noe tilsvarende som egner seg, hvis været er noe kjølig.

Har man ikke en slik "long john" padledrakt (noe jeg forøvrig har selv), melder problemet seg når man skal iland og har kun joggesko på beina. Disse kan selvsagt taes av, men det kan medføre en masse styr å få av seg i kajakken, noe som lett kan føre til en velt.

Sandstrender egner seg ikke (for her må man vasse iland). Små steiner langs land kan være én løsning, men er ikke spes. enkelt uten å skubbe borti noe.

Gummistøvler burde være unødvendig å nevne, for disse blir for tunge å svømme med ved en velt!

Noen tips der ute ..... :lol::wink:

_________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillinga.

Hva har long john og våtdrakt/tørrdrak med å ikke bli våt på beina?

Jeg praktiserer noen ulike metoder. Enten padler jeg det jeg klarer rett mot land og prøver å komme så langt opp som mulig. Dette fungerer somregel bra.

Ellers så har jeg brukt 300 kroner på padlesko som det ikke gjør noe om blir litt våte da jeg er varm på beina uansett. Padle så langt inn som ønskelig. Gå ut av båten og dra den med deg på land.

Ellers så vil man jo MANGE plasser finne en mulighet for å legge seg sidelengs inntil noe slik at man kan gå ut på samme måte som ved en tradisjonell brygge.

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Jeg praktiserer noen ulike metoder. Enten padler jeg det jeg klarer rett mot land og prøver å komme så langt opp som mulig. Dette fungerer somregel bra.

Yep, dette er seff. en mulighet, men å komme tørrskodd iland uten noe å "tråkke på", kan vel være høyst variabelt på de ulike steder ..... Dessuten egner ikke alle kajakker seg til å gi full fres rett på land med! Stikker det opp noe under vannflaten (små faste steiner etc.), blir det fort stygge merker under kajakken. En glassfiberkajakk tåler jo ikke all verden .....

Jeg foretrekker en skånsom og forsiktig behandling!

Sitat: Ellers så har jeg brukt 300 kroner på padlesko som det ikke gjør noe om blir litt våte da jeg er varm på beina uansett. Padle så langt inn som ønskelig. Gå ut av båten og dra den med deg på land.

Yep, padleskoene som Fjelljo la ut link til, egner seg sikkert ypperlig til dette, hvis det ikke er for dypt. Små neoprensokker som jeg har, blir litt for korte (hvis du ikke bretter opp buksa), men i kombinasjon med en padledrakt (3 mm. neopren), er de ypperlige!

Sitat: Ellers så vil man jo MANGE plasser finne en mulighet for å legge seg sidelengs inntil noe slik at man kan gå ut på samme måte som ved en tradisjonell brygge.

Å legge seg sidelengs var jo et lurt forslag, hvis man finner et egnet sted! :wink:

NB: Grunnen til at jeg la ut spørsmålet, er at jeg ikke har noe særlig erfaring med ilandstigning på denne måten, fordi jeg enten bruker brygge beregnet til formålet eller padler med padledrakt (3mm.) inkl. neoprensokker.

__________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.