Gå til innhold
  • Bli medlem

Kyrkja frågor


fredrikgbg

Anbefalte innlegg

Hejsan,

Var i joutenheimen i Juni för första gången med några kompisar och var uppe på galdhöpiggen och stora mermurtind, helt underbart och vi längtar tillbaka!!! Vi såg kyrkja på avstånd och bestämde oss ganska fort att vi skall tillbaka och ta den också och nu till helgen åker vi :roll:

Hur är förhållande på den? är det mycket snö? När vi var där i juni tog vi topparna utan stegjärn o isyxa går det med Kyrkja också, den är väl mycket brantare, går det att bara vandra upp? Några speciella leder?

Om ni har annan information som kan vara nyttigt så skriv på bara, det uppskattas.

Tack på förhand,

mvh

Fredrik i Göteborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der for et par uker siden.

Det er et par llitt luftige partier, men de er ikke særlig skumle selv om det sikkert er lurt å konsentrere seg litt. Et sted (muligens to) er det noen litt ekle sva ut mot venstre. De kan omgås.

Hvis det ligger snø på Kyrkja bør man nok være litt forsiktig med å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at det er Kyrkja du har sett. Det er bare litt av toppen du kan se fra Galdhøpiggen. Det er heller ikke mye du ser av den fra Store Memurutind heller. Det er mulig at du har sett Visbretind.

Men uansett er Kyrkja en fin topp å bestige. Den er ikke vanskelig heller. Det har jeg også sagt til samboeren min uten at hun tror meg. Vi har to ganger prøvd uten at hun har kommet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrkja er en rask og "litt" bratt tur, men ikke brattere enn at min sønn på 6 raste opp, men likevel så bratt at mor satt nedi lia. Er du i slaget så tar du Visbretind(som du muligens har sett) på samme turen. Begge toppene er nesten obligatoriske hvis du er i området.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrkja skal delvis være holdt for å være en "familietopp", men mange velger å snu like før toppen pga et par nokså bratte partier som må klyves. Ved tørt vær er det temmelig kurant, men ved vått fjell sannsynligvis mer ubehagelig.

Toppen er flott, men enda luftigere er en "utstikker" like nedenfor toppen hvor en ørliten rygg fører til et punkt som virkelig gir en svimmel høydefølelse. Så vidt jeg husker måtte man ta av til venstre like før toppunktet for å komme dit

I fjor på denne tiden gikk jeg direkte rett opp den storsteinete ura via vestsiden av Leirvatnet og opp til "bandet" sør for ryggen som fører til toppen. (Sannsynligvis bekvemere å gå om Høgvaglen)

Brukte 2 timer opp, altså ingen langtur. Jeg mener ruta opp ryggen mot toppen i noe grad var merket med varder.

Jeg snakket med flere som tok Kyrkja på morgenen og Stetind (Også en relativ rask tur) på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan,

Tack för alla svar, det verkar ju fullt genomförbart bara det inte blir för blött, om det "bara" tar 4-6 timmar upp o ner kasnke vi hinner med Visbretind också, jag har ingen aning om var den ligger men vi skall köpa en fjällkarta innan vi sticker upp. Hur lång tid tar den toppen ungefär och ligger den nära Kyrkja?

Jag är nog ganska säker på att det var Kyrkja jag såg när jag gick nere i dalen på väg mot stora memur, jag skickar med en bild jag tog på vägen.

Det blir en snabbvisit i Jotunheimen, så här ser planen ut ungefär.

Lördag: göteborg-spiterstulen, vandra fram till Kyrkja, 1 mil ungefär. Eller kanske ta bilen till en närmare plats

Söndag: Upp på morgonen och ta Kyrkja, resten av tiden fiska kanske?, det ligger väl en sjö i närheten av Kyrkja, finns det fisk där? Eller så kanske vi tar Visbretind också om vi hinner/orkar...

måndag: Hemåt till göteborg

post-1889-133474435249_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för alla svar, det verkar ju fullt genomförbart bara det inte blir för blött, om det "bara" tar 4-6 timmar upp o ner kasnke vi hinner med Visbretind också, jag har ingen aning om var den ligger men vi skall köpa en fjällkarta innan vi sticker upp. Hur lång tid tar den toppen ungefär och ligger den nära Kyrkja?

Eg tippar at du bruker 7-8 timar viss du går Leirvassbu-Kyrkja-Visbretind-Leirvassbu. I forhold til Kyrkja ligg Visbretind litt lengre mot aust. Skal ein på ein av desse toppane frå Leirvassbu, går ein vanlegvis same vegen, slik at du greitt kan nå begge toppane på same tur - anbefalt!

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale nordryggen på Visbretind og retur via Kyrkja. Dere får også med Langvasshøi som en bonustopp på turen.

Ta med hodelykt da dagene har blitt kortere i det siste. Jeg vet ikke om det har lagt seg snø på toppene enda. men snøen pleier å komme på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan, tack för alla svar vi hade en jättefin toppdag i söndags :wink:

Planen var att först ta kyrkja och sen visbretiden, vi försovde oss på morgonen och gav oss iväg lite försenade. Upp på kyrkja med fint väder, soligt men ibland kom dimma fort, vi käkade lunch där uppe uppe och njöt av utsikten någon timme.

Sen iväg mot visbretinden, vi gick lite fel på berget innan visbretinden och försökte gå upp på höger sida, det var ganska brant och tiden gick och jag gav upp. kompisen klättrade upp på den toppen i alla fall men visbretiden får vi spara till nästa gång :!:

Istället för att gå tillbaka samma väg gick vi ner dalen och gick förbi de 3 sjöarna, väldigt fin vandring här komemr lite foto :D

post-1889-133474436279_thumb.jpg

post-1889-133474436289_thumb.jpg

post-1889-133474436306_thumb.jpg

post-1889-133474436317_thumb.jpg

post-1889-133474436327_thumb.jpg

post-1889-133474436337_thumb.jpg

post-1889-133474436347_thumb.jpg

post-1889-133474436356_thumb.jpg

post-1889-133474436366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.