Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av stang, Shimano STC serie


Bendikb

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, tubbs skrev:

Så tar du av spolen, setter på den tomme og så kjører du det over på den. Da har du Fireline ytterst på spolen
du skal bruke :)

Er spoler universale? Tenker deg kan være greit å ha et par, kanskje med forskjellige typer sener til forskjellig bruk. 

 

40 minutter siden, Kjelby1 skrev:

@tubbs seier det meste :) Ein annan ting med Fireline(multifilament) er at det er eit veldig glatt snøre, og ved å spole det direkte på snella kan du risikere at det glir på spolen. Da er det beste å enten bruke mono i bunn (for å fylle opp spolen), eller å tape noen runder i bunn med elektriker/sportstape.

Da ser jeg om jeg får med 2 spoler eller ikke, om ikke blir det sportsteip :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Brukte den gule Møreungen Nordlys selv her om dagen på Shimano STC-stanga og tok 3 ørret på 3 kast etterhverandre, så det må jo bare være en perfekt kombinasjon ;):D  

Nå gir du meg høye forventninger! :D  hehe.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bendikb skrev:

Er spoler universale? Tenker deg kan være greit å ha et par, kanskje med forskjellige typer sener til forskjellig bruk. 

:)

Nei, man må ha spole som er til den snellemodellen/størrelsen og det merke snelle man har :)
Men på endel sneller så følger det med 2 spoler.
Jeg har 1 spole med multifilament og 1 med monofilament på snellene jeg har 2 spoler til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er stanga I hus! :D Da medfølger det selvfølgelig en hel rekke med nye spørsmål 🙄 😅 

Har funnet frem det jeg har av sluk og sortert disse etter vekt og type (tror jeg). 

Skje slukene er en 12g sølvkroken kobber/rød, og 3 nye 7g nordlys. 

Det andre greiene er noe som er bestilt igjennom tiden, men aldri brukt.

Wobblere tror jeg? Noen med ledd, andre ikke. De fleste er på 10 og 8 gram, de to store er 23 og 20 gram og de minste er 5 gram. Er dette noe som er bra? 

Har også noen gamle spinnere, disse trengs kanskje å byttes ut? 

Stanga virker utrolig fin ihvertfall, den var litt lenger en det jeg hadde sett for meg. Men håper ikke det blir noe problem. Jeg tror jeg tar turen bort til Xxl for å kjøpe fireline og få hjelp til å skjøte denne med mono til base og fortom. 

Skulle kanskje blitt et eget i innlegg dette, men men. Her kommer det noen bilder :)

LRM_EXPORT_726760707380236_20190605_205017480.thumb.jpeg.ee0002bb1e0a759f91afd0b842c52f0c.jpegLRM_EXPORT_726786001150544_20190605_205042774.thumb.jpeg.e202629e0750b70664e65eca70021c1c.jpegLRM_EXPORT_726834043075016_20190605_205130816.thumb.jpeg.21e10d734920a9455bbf62e1c43be70f.jpegLRM_EXPORT_726861287511470_20190605_205158060.thumb.jpeg.4170090a130998e79c302d491ae99bee.jpegLRM_EXPORT_726902111014589_20190605_205238883.thumb.jpeg.f5686e5320e99928c688da019c7bd3db.jpegLRM_EXPORT_726942688604166_20190605_205319461.thumb.jpeg.fd6e36e192f9c7c5c3d847f147b29717.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulera med nytt utstyr, ingenting å sei på det der 👍

Med de slukene og spinnerene du har kommer du langt. Eg ville prøvd meg litt frem med de du har, og evt. supplert på etterhvert. Kanskje evt, noen blanke i tillegg, f.eks Møresilda.  Wobblere er det nok andre her inne som har meir peiling på. Har sjølv kun brukt Rapala Countdown til ørretfiske, og med godt resultat.

Ellers er det bare å sei lykke til, og skitt fiske. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjelby1 skrev:

Gratulera med nytt utstyr, ingenting å sei på det der 👍

Med de slukene og spinnerene du har kommer du langt. Eg ville prøvd meg litt frem med de du har, og evt. supplert på etterhvert. Kanskje evt, noen blanke i tillegg, f.eks Møresilda.  Wobblere er det nok andre her inne som har meir peiling på. Har sjølv kun brukt Rapala Countdown til ørretfiske, og med godt resultat.

Ellers er det bare å sei lykke til, og skitt fiske. :D

Takk takk :) 

Skal dra ut på lørdag til et lite vann som heter Oppsjø (sarp/skjeberg), skal vist være god bestand med abbor og ørret der, og fritt fiske. 
Får også testet den nye sekken min (Osprey Xenith 105) og får en natt i køya. 

Den Rapala Countdown lignet jo litt på noen av de jeg har, så kanskje de vil fungere bra :) 

Har bestilt litt nye sluk som vil dukka opp etterhvert, også epoxy øyne, som jeg har lest man kan med fordel lime på noen av slukene? 
Noen her med erfaring om det? 

Jeg vurderer også å bytte ut kroene til en singel krok, da de ikke setter seg så godt fast i bånn osv som trippelkrok. 
(Kan være en fordel for en nybegynner som meg) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av de nye slukene jeg har bestilt, meget gjennomtenkt valgt utifra hva jeg synes så bra ut.. 
Har ingen ide om de er bra eller ei :p 
 

Disse er 5 CM / 10 G

spacer.pngspacer.pngspacer.png

spacer.png

 

Noen Spinnere:
spacer.pngspacer.png

 

15 G: 

spacer.png

 

Noen på 7.5 CM / 10 G

spacer.pngspacer.png

 

Og noen på 11 CM / 14G

spacer.pngspacer.pngspacer.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel som mange flink til å ta med for mange sluker o.l. Wobblere synes jeg kaster dårlig og er uforholdsmessig dyre om msn skal ha de som er bra. Jigger fisker ofte like bra.  Her er noen av de jef har i boksen. Slukene har jeg i litt forskjellige størrelser 🙂IMG_20190606_115505.thumb.jpg.84ba916148713c8ef52436d7d79c45de.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tubbs skrev:

Jeg er vel som mange flink til å ta med for mange sluker o.l. Wobblere synes jeg kaster dårlig og er uforholdsmessig dyre om msn skal ha de som er bra. Jigger fisker ofte like bra.  Her er noen av de jef har i boksen. Slukene har jeg i litt forskjellige størrelser 🙂IMG_20190606_115505.thumb.jpg.84ba916148713c8ef52436d7d79c45de.jpg

Ser også du har limt på øyne på slukene! Fungerer vanlig limpistol eller må det noe hardere til? 

Er det noen spesiell grunn til at du ikke har bytta til singelkrok på skjeslukene også? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bendikb skrev:

Ser også du har limt på øyne på slukene! Fungerer vanlig limpistol eller må det noe hardere til? 

Er det noen spesiell grunn til at du ikke har bytta til singelkrok på skjeslukene også? 

 

Bruker lynlim i gel konsistens :)
Nei, shappa jeg handler hos er tomme for Owner S-61 enkelkrok så bytter på alle etterhvert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tubbs skrev:

Bruker lynlim i gel konsistens :)
Nei, shappa jeg handler hos er tomme for Owner S-61 enkelkrok så bytter på alle etterhvert

ok :) Er det noe spesielt med de krokene, eller fungerer disse også? 

https://www.xxl.no/mustad-big-gun-black-nickel-10829-np-bn-str-1-svart/p/1125345_1_style

 

Og hvilken størrelse bør man gå for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bendikb skrev:

ok :) Er det noe spesielt med de krokene, eller fungerer disse også? 

https://www.xxl.no/mustad-big-gun-black-nickel-10829-np-bn-str-1-svart/p/1125345_1_style

 

Og hvilken størrelse bør man gå for? 

Owner S-61 er lagd til formålet og er semi-circle (nesten selvkrokende) så greit å bruke de synes jeg.
Jeg bruker str.2 på Møresilda 10 gram men går nok for 1/0 på 10-12 gram på Sølvkroken Spesial og Aura Flake
pga at de er bredere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tubbs skrev:

Owner S-61 er lagd til formålet og er semi-circle (nesten selvkrokende) så greit å bruke de synes jeg.
Jeg bruker str.2 på Møresilda 10 gram men går nok for 1/0 på 10-12 gram på Sølvkroken Spesial og Aura Flake
pga at de er bredere :)

Takk igjen for svar! Er helt nytt for meg dette, så prøver å suge til meg all informasjon jeg kan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter akkurat i disse dager å river meg i den tynne hyssingen jeg har igjen på hodet. Slukskrinet må slankes før sommerturene. Et årlig dilemma jeg må igjennom. Hva skal med og hva må legges igjen? Det er ørret og røye jeg vil jakte i sommer. Da er disse her med i allefall:

spacer.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekroker med pålimt øye og enkeltkrok er en gjenganger virker det ut som :) Det blir ihvertfall morsomt å teste ut på lørdag hva som fungerer for meg, der å da. Jeg plukket med to nye sluk i stad mens jeg var på xxl og fikk veldig god hjelp med skjøting av mono > multi sene og sene snella osv.  Møresilden og en annen jeg ikke husker navnet på. LRM_EXPORT_759362325102342_20190606_193806443.thumb.jpeg.8570a73d64bf98cb66d4f78b7b3c668f.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge med et kjapt bilde av det jeg bruker, med hovedfokus på at det er ørret jeg fisker etter. Slukene her er på 7gr, men når innkjøpsstoppen oppheves, så blir det nok 12gr., så man har begge deler. Prøver å holde boksen til slukene så liten som mulig, så man ikke får med seg så særlig mye mer. Har og med ekstra kroker, lodd og dupper tilfelle man skulle finne på å ha tålmodighet til den type fiske.

Aura flake og Lillauren er nok favorittslukene.
Sluker.jpg.07cc8b814f8bb7eca47a310047b4a6be.jpg

Kanskje vi skulle hatt "Den store fiskesluk-tråden" :P 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Kanskje vi skulle hatt "Den store fiskesluk-tråden" :P 

Det høyres ut som eit bra forslag! :D

Ellers ser det ut som du har det du trenger nå @Bendikb , satser på at du legger ut bilde av evt. resultat når du får testet utstyret 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.