GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÄ er det ganske nÞyaktig 1 Är siden jeg konverterte til vokset kjede pÄ tursykkelen og tenkte derfor jeg skulle si litt om erfaringen min sÄ langt.

Bare for Ä ha sagt det, jeg har ikke rullet langt nok til Ä felle en endelig dom, men sÄ langt er jeg fornÞyd med resultatet. Det jeg ikke er like fornÞyd med er voksblandingen jeg lager for Ä ettersmÞre kjedet underveis. Etter Ä ha prÞvd flere forskjellige blandingsforhold har jeg ennÄ ikke funnet rett konsistens. Vist andelen voks skal vÊre tilstrekkelig til Ä danne en fin voksfilm fÞler jeg at den blir for tykk til Ä greie Ä trenge inn i kjedets deler. Som sagt, ikke noe vitenskap her, bare en fÞlelse jeg har. Derfor er ettersmÞring lagt pÄ hylla inntil videre

SÄ, tilbake til kjedet som nÄ har rullet 617km.

IMG_1287.thumb.JPG.599111bb40b7b650948da25c8d82b7ce.JPG

Det ble plukket opp av voksbadet og montert pÄ sykkelen og sÄ rullet det ca 250km fÞr det ble tÞrket av og revokset i voksbad.

I dag ser kjedet slik ut etter nye 367km.

IMG_1285.thumb.JPG.08ee3287abb549d3a8a8816c3276703f.JPG

Det er noe mÞkk Ä se, men det er neimen ikke mye og jeg er faktisk overrasket over at det ruller sÄ bra uten ulyd av noe slag.

IMG_1286.thumb.JPG.1a527f3bf71e63ac4599f673a9032ca4.JPG

Tannhjul pÄ kransen er ogsÄ tilnÊrmet rene etter samme antall kilometer. Det er nesten mer pollen enn mÞkk.

IMG_1279.thumb.JPG.d2faef720afcfa5cbebd6d3984d3c6cf.JPG

Kassetten ble tÞrrbÞrstet samtidig som kjedet ble revokset ved 250km og ser altsÄ slik ut etter 367km.

Utover dette har kjedet ikke fÄtt noe vedlikehold annet enn Ä bli spylt av med hageslange et par ganger + at jeg etter hver tur tÞrker av kjedet med en tÞrr fille.

Som en avslutning pÄ dagen i dag og siden det nÊrmer seg turstart ble hele drivlinjen rengjort. Kjedet fikk fÞrst 10-15min i bensinbad fÞr det fikk 10-15min i voksbad.

Krankdrev og kassett + lÞpehjul ble tÞrrbÞrstet og tilslutt spylt med hageslangen og sÄ ble nyvokset kjede montert tilbake. 

PrÞver vel egentlig Ä si at jeg er fornÞyd med voks og med tanke pÄ at drivlinja er sÄpass mye renere kommer jeg nok til Ä fortsette med voksing av sykkelkjedet.

• Liker 2
  • Takk 1
Annonse
Skrevet

Takk for oppdatering.  Om man unngÄr at for mye skitt legger seg pÄ sÄ skulle det betyr at slitasjen og blir mindre. Har du mÄlt lengdeforskjell pÄ kjedet?

• Liker 1
Skrevet

Med mindre det skjer en revolusjon pÄ omrÄdet kommer ikke jeg til Ä bruke noe annet enn RockNRoll. (Voks). MÄ pÄfÞres jevnlig men det rengjÞr ogsÄ. Les bruksanvisning, det er ikke olje og brukes ikke som oljesvineriet. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, PTG skrev:

Takk for oppdatering.  Om man unngÄr at for mye skitt legger seg pÄ sÄ skulle det betyr at slitasjen og blir mindre. Har du mÄlt lengdeforskjell pÄ kjedet?

Ja jeg opplever vel at kjedet ikke drar til seg sÄ mye skitt etter at jeg begynte Ä vokse det. MÞkka fester seg i liten grad ser det ut som.

Jeg har ikke mÄlt slitasjen i cm pÄ kjedet, noe jeg kanskje burde ha gjort. Jeg brukte derimot kjedemÄleren i gÄr og den er ikke kommet til 0,5% ennÄ og da har det rullet totalt ca 1900km. 

Er ogsÄ usikker pÄ holdbarheten pÄ dette kjedet som er et KMC x9. Har aldri hatt KMC fÞr, men sammenlignet med Shimano hadde jeg blitt skuffet vist det ikke holder lengre.

• Liker 1
  • 2 Ă„r senere...
Skrevet

Familie og venner tror nok at jeg har gitt opp, men jeg holder pĂ„ ennĂ„ jeg. 🙄

Er forÞvrig litt usikker pÄ om fÞrste tur blir Touring, eller Bikepacking, men siden vÊret var dÄrlig i dag passet det med klargjÞring av Tursykkelen.

Det nÄ er 3 Är siden jeg begynte Ä vokse kjedet pÄ Tursykkelen og hele drivlinjen inkl. kjedet har nÄ totalt rullet 5450km. Jeg har sjekket tannhjul pÄ bÄde krank og kassett og de er ok og jeg fÄr fortsatt ikke 0,5 kjedemÄleren ned, sÄ kjedet fÄr ogsÄ godkjent.

Det er fortsatt snÞ, eller i hvert fall ganske vÄtt i de omrÄdene jeg har planlagt Ärets Eventyrsykling. Derfor er det mest sannsynlig at det fÞrst blir tursykling i mer urbane strÞk.

Det manglet altsÄ bare kontroll og revoksing fÞr Tursykkelen var klar for tur. 111Žen fyres og sÄ smeltes voksen.

29817F45-AC9B-49B2-8B0E-B2E7F52B9D38_1_201_a.thumb.jpeg.75741f8da8949050c2a541962231ecfd.jpeg

NÄr voksbadet er klart fÄr kjedet et velfortjent opphold og rÞres forsiktig rundt for at voksen skal trenge inn der den skal vÊre. 

710DF782-587C-4C46-8559-244452C34043_1_201_a.thumb.jpeg.df96e9a8ed76b5a1b4382ed04f35f152.jpeg

Kjedet plukkes opp nÄr temperaturen er passe, ikke for varm, da renner for mye av. Ikke for kald, da fÄr du en tung jobb med Ä fÄ av stÞrknet voks. AltsÄ akkurat passe.

Oversytende voks tĂžrkes av og sĂ„ monteres kjedet tilbake. Klar for nye eventyr.😀

• Liker 2
Skrevet

KMC Àr lite bÀttre Àn Shimano men ej som Regina Extra pÄ 70-80 talet trots vanlig motorolja som smörjning gick den flera 1000 mil.Nuvarande ca 250 mil,Jag har Dry-Lube med Teflon pÄ Racercykeln.

Vad du har Àr vÀl vax dvs nÄgon parafinrestprodukt frÄn krackning som du vÀrmer in,jag vÀrmde in motorolja inne under flÀkten pÄ ovan nÀmd Italienska kedja,nuvarande bÀsta kedja ej nÄgon kvallites produkt.

Man kunde ha samma kedja till olika bakkransar utan att den blev sliten Àven om kransarna var olika mkt anvÀnda.

Slutsats av detta smörj med det bÀsta du hittar som ej binder och lagrar smuts.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.