Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny artikkel, gammelt tema: Bresmelting


morten

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

For ikke å lage en ny tråd hver gang dette (dessverre) stadig tilbakevendende temaet dukker opp - hørte på Opplandsendingen i radioen i dag, og der var det et intervju med Vole på Galdhøpiggen sommerskisenter. Temaet var alpinsentrenes avhengighet av snøkanoner.

Vole hadde opplevd en spesielt usedvanlig nedsmelting av Vesljuvbrean i sommer med merkbare isminkinger. For å redde driften og fremtiden er planen nå å bygge opp det tapte av breen i løpet av vinteren. Han anslo oppimot 1 million i kostnad, og tanken er at snøkanonene skal stå å gå i store deler av vinteren - PÅ VESLJUVBREEN.

Synd det er så dyrt, ellers kunne han godt bygd ut breen mye for min del, så mye at den flyter ut over flya og bikker over mot Visdalen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å redde driften og fremtiden er planen nå å bygge opp det tapte av breen i løpet av vinteren. Han anslo oppimot 1 million i kostnad, og tanken er at snøkanonene skal stå å gå i store deler av vinteren - PÅ VESLJUVBREEN.

Synd det er så dyrt, ellers kunne han godt bygd ut breen mye for min del, så mye at den flyter ut over flya og bikker over mot Visdalen :D

Spennende! Bruke snøkanoner for å bremse nedsmeltingen av breer, og til og med øke breens størrelse igjen. :wink: Kanskje en innsamlingsaksjon for å redde flere breer hadde vært noe? :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke den godeste Vole tenker på breens generelle ve og vel, men primært på å begrense nedsmeltingen på DEN DELEN av breen som er viktig for skisenteret. Ligger jo mer av Vesljuvbreen litt lenger nord mot Kjelen i tillegg til selve Kjelbreen. Dette er nok ismasser som får ligge i fred for den godeste Vole, men syntes det var litt spesielt i seg selv at noen ønsker å produsere snø, ikke bare for tidlig sesongstart, men rett og slett for å motvirke sommersmelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hørte Jens uttale på TV at "klimaet er i endring". Bombe, klimaet har aldri sluttet å endre seg 8)

Her er en artikkel med oversikt over utviklingen til noen av de større breene i Jotunheimen: http://www.gd.no/nyheter/lokalt/article2420039.ece

Storgjuvbreen holder stand, i alle fall i følge tabellen. Mulig den har blitt tynnere slik trenden er vedr de fleste breene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storgjuvbreen holder stand, i alle fall i følge tabellen. Mulig den har blitt tynnere slik trenden er vedr de fleste breene?

Litt interessant det med Storjuvbreen, som skiller litt ut i forhold til de andre breene i tabellen når det gjelder vekst/tilbakegang. Alle breene har høyeste (2000-2100 moh) og laveste punkt (1400-1500 moh) stort sett i samme høyde. Eneste er Styggedalsbreen, hvor de øverste brearmene strekker seg opp til nesten 2300 moh, og bunnen ligger på ca 1300. Alle høydene er lest ut av kartet på Norgesglasset, og breenes faktiske høyde har sannsynligvis endret seg noe. De fleste har krympet en del i forhold til inntegning på kartet.

Den breen som ligger lengst vest og normalt får mest nedbør er jo Styggedalsbreen, etterfulgt av Leirbreen, Bøverbreen og Storbreen som alle ligger rund Smørstabbtindane. Storjuvbreen hakket lenger mot øst igjen og lengst nord av de nevnte, mens Heillstugubreen er den østligste.

Pussig hvorfor akkurat Storjuvbreen holder stand, og faktisk økte noen meter flere av årene tabellen gjelder, mens de andre breene gikk tilbake alle årene (med et par unntak). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja vi trenger noen effektive vintere som på slutten av 8o tallet. Men med de nye sommertemperaturene vil jeg nok tro at trenger ivertfall 3 slike vintere på rad for at det skal gå i pluss. Nytter ikke hvis vi bare har annethvert år med mye og lite nedbør på breene. Lurer på om de store snømengdene fra vinteren 04-05 rakk og omdanne seg til is i noen særlig grad, om noe av den snøen vil gi positiv effekt på f.eks Briksdalsbreen om få år, eller om 06 ødla alt overskuddet? Men denne vinteren lover godt for høyfjellet og breene, men da selvsagt ikke for lavlandet. Det virker mer og mer sannsynlig at vi får mange flere slike vintere framover, med vår i lavlandet og metervis med snø i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er håp for norske breer likevel..?

Jeg vet ikke om det er lov å være for optimistisk for det kommende året i alle fall.

I følge forskere ligger året som kommer ann til å bli det varmeste på lenge.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169168

Oppvarmingen skyldes en kombinasjon av den globale oppvarmingen og at vi går inn i en periode med klimafenomenet El Niño i Stillehavet, som påvirker klimaet på hele kloden. Forrige El Niño-sesong, i 1997-1998, var tidenes varmeste år på kloden hittil (i nyere tid).

For at breer skal kunne vokse er den viktigste forutsetningen at sommeren ikke er for varm. Det kan komme så mye snø det bare vil om vinteren, men smelter den vekk igjen om sommeren har det ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja vi trenger noen effektive vintere som på slutten av 8o tallet. Men med de nye sommertemperaturene vil jeg nok tro at trenger ivertfall 3 slike vintere på rad for at det skal gå i pluss. Nytter ikke hvis vi bare har annethvert år med mye og lite nedbør på breene. Lurer på om de store snømengdene fra vinteren 04-05 rakk og omdanne seg til is i noen særlig grad, om noe av den snøen vil gi positiv effekt på f.eks Briksdalsbreen om få år, eller om 06 ødla alt overskuddet? Men denne vinteren lover godt for høyfjellet og breene, men da selvsagt ikke for lavlandet. Det virker mer og mer sannsynlig at vi får mange flere slike vintere framover, med vår i lavlandet og metervis med snø i fjellet.

Var det mye sne vinteren 04-05? kan ikke jeg huske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje ikke det var så mye snø der du var, men det var bra med snø i Jounheimen, og da særlig vestpå. Stryn hadde det beste snøåret på 20 år http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50758 Det kom spesielt mye snø på vårparten. Det var da det svære snøraset gikk over veien ved skisenteret på Stryn, og åpninga ble utsatt på grunn av store snømengder og stor rasfare. Husker du nå eller? Det var jo et kanonbra snøår på Vestlandet.

Tror El Niño bare vil føre til mer snø på breene. De tror det er en sammenheng mellom El Niño og økt nedbør i vesteuropa. Oppe på breplatået på Jostedalsbreen vil nok det meste komme som snø selv om det kanskje ikke blir så mange kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner Vole godt jeg. Det er vel desverre ingen alpinanlegg idag som kan overleve uten et snøanlegg. Folk flest skjønner ikke hvor kostbart det er å drive et skianlegg. Så det å bygge snøanlegg gjør at man kan strekke ski sesongen med et par måneder i hver ende.

Men jeg håper han kjøper inn de gode gamle "lavtrykks vifte kanoner", og ikke dagens "høytrykkstårn" som ofte blir stående permanent i bakken og ser helt jævlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kankje ikke det var så mye snø der du var, men det var bra med snø i Jounheimen, og da særlig vestpå. Stryn hadde det beste snøåret på 20 år http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50758 Det kom spesielt mye snø på vårparten. Det var da det svære snøraset gikk over veien ved skisenteret på Stryn, og åpninga ble utsatt på grunn av store snømengder og stor rasfare. Husker du nå eller? Det var jo et kanonbra snøår på Vestlandet.

Tror El Niño bare vil føre til mer snø på breene. De tror det er en sammenheng mellom El Niño og økt nedbør i vesteuropa. Oppe på breplatået på Jostedalsbreen vil nok det meste komme som snø selv om det kanskje ikke blir så mange kuldegrader.

Jeg husker det snøraset ja. Men jeg var i vest-Jotunheimen i flere uker det året, og snømengdene der kunne ikke måle seg med de man hadde i f.eks 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert bedre i 97, men våren 05 var nok ganske bra i vest Jotunheimen. Jeg husker det var mye snø på Sognefjellet selv om det var lite nede ved Turtagrø. Var på skitur til Kalven 20.06 den sommeren, og da var det nok snø på Krossbu til å gå hele veien inn til breen med ski.

Men var nok bra i høyden i Hurrungane også. Jeg var på tur i Hurrungane sent i August 05, og breene var da enda godt dekket av snø, bildene fra den turen viser også tusnetalls store og små snøfonner som fremdeles lå solide i fjellområdene rundt, og det så langt ned som 1200 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det spørs såklart hvilke år du sammenligner med. Det var nok bedre i 05 enn flere av de siste årene i Jotunheimen.

Når jeg tenker meg om, så ble jeg kneoperert den sommeren, så jeg var ikke så veldig mye i fjellet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye sne vinteren 04-05? kan ikke jeg huske..

Ja, vinteren 2005 kjørte vi på ski til langt ut i juli, så da var det myye snø.

Kjørte siste artipeer på Trollstigen runxdt 5. juli, Trollrenna, virkelig en nytelse, og rundt 10. juli avsluttet vi på Geiranger og Stryn.

2005 var imidlertid varmt, så man så ikke så mye til denne snøen nede i byen.

Fjorsesongen derimot, var en total natukatastrofe.

I tillegg så var sommeren i år varm og veldig lang, så den snøen som ble til overs fra 2005 har nok dessverre reist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert bedre i 97, men våren 05 var nok ganske bra i vest Jotunheimen. Jeg husker det var mye snø på Sognefjellet selv om det var lite nede ved Turtagrø. Var på skitur til Kalven 20.06 den sommeren, og da var det nok snø på Krossbu til å gå hele veien inn til breen med ski.

Da var du på Kalven dagen etter oss Alek: :-)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3143&highlight=kalven

Sommeren 2005 startet utvilsomt sent vestlige fjelltrakter, ingen tvil om det. Skisesongen ble strekt langt det året, til glede for oss som også synes vårskiturer er gromt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dagen etter da vi var der var det ikke en sky, jævlig varmt, så varmt at vi ble tappet for alt av ork og krefter. Så det ble mye sol, rolig tempo og bare den ene toppen den dagen. Tidlig start og kort tur hindret råtten snø på returen. Helga etter var det spådd noe kjøligere så vi gjorde et nytt forsøk men været var ikke på godsiden, men det var fremdeles bra med snø. Helga etter det var skisessongen definitivt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.