GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger litt hjelp fra noen erfarne fjellfolk.

Jeg planlegger en tur til hardangervidda i lÞpet av en uke eller to. Jeg er helt uten erfaring og har verken kart eller kompass. Heller ikke erfaring/kunnskap om dette. Jeg planlegger derfor en tur hvor jeg kan fÞle meg helt trygg pÄ at jeg ikke gÄr meg vill.

Har lest litt her pÄ forumet og sett litt pÄ kart(google maps og norgeskart).

Turen jeg har planlagt ser omtrent slik ut:

KjÞre RV7 over hardangervidda til Dyranut og ta av inn pÄ tinnhÞlvegen. For meg ser det ut som at jeg kan kjÞre pÄ tinnhÞlvegen helt inn til Tinnhylen og parkere i nordenden av vannet. Er det noen som kan bekrefte dette? Kan jeg risikere at jeg ikke fÄr parkert her fordi det er fullt? Er det bomveg? Tar de kort eller mÄ jeg ha kontanter?

Det ser ut som at det gÄr en traktorvei videre vestover mot Langavatnet. Iflg google maps er det ca 5 km Ä gÄ til Langavatnet. Planen min er Ä fÞlge veien til fots til Langavatnet og ta av fra veien og gÄ ett stykke oppover pÄ vestsiden av vannet og slÄ opp leir pÄ ett passende sted. Planlegger 2 overnattinger pÄ turen.

Er dette en fin og trygg tur for en uerfaren fjellvandrer? Har sovet i telt fÞr og har turutstyr av god kvalitet ogsÄ om det skulle bli litt ruskevÊr.

Er noen som kjenner terrenget i omrÄdet? Tungt Ä gÄ i? Mange hÞydemeter?

Noen som kan si noe om fiske i Langavatnet? Fiskekort for omrÄdet?

Noen som vet om jeg langs denne ruten vil finne noen bekker jeg kan drikke vann fra? Eller mÄ jeg ha med vann? HÄper Ä slippe det.

Kom gjerne med andre forslag i omrÄdet dersom dere vet om noen som er bedre:-)

Ble mange spÞrsmÄl. Takk for all hjelp:-)

Skjermbilde 2018-06-29 kl. 00.04.19.png

Annonse
Skrevet

Kart og kompass skal en alltid ha med pÄ en sÄnn tur. Det burde vÊre like selvfÞlgelig som en sekk.

NÄr det er sagt gÄr det fint ann Ä kjÞre inn til tinnhylen. Det er bomvei og du kan betale med kort om jeg husker riktig. Om du har tenkt deg og opp samtidig som Lars Monsen er i omrÄdet med kameracrewet sitt sÄ tror jeg det er sannsynlig at parkeringen kan vÊre full. Om ikke du skal opp nÄr han er i omrÄdet sÄ tror jeg at parkering ble gÄ fint, aldri hÞrt om problemer med parkering der fÞr.

Ruta du har tenkt Ă„ ta til langavatnet er enkel og grei Ă„ fĂžlge. Selve fiske i det omrĂ„det kjenner jeg lite til da jeg ikke har fisket der selv. Strekninga er ikke spesielt tung da terrenget er ganske sĂ„ flatt. Det er alltid vĂŠrtkker og vann en kan drikke fra pĂ„ Hardangervidda, sĂ„ ta med deg en god halvliter med vann ogsĂ„ bare fyller du pĂ„ igjen nĂ„r du ser en rennende bekk 😊

• Liker 1
Skrevet

Som @tklami sier bÞr man alltid ha med kart og kompass pÄ fjellet. NÄr det er sagt er turen du har lagt opp til en veldig enkel og fin start pÄ turlivet i fjellet.
Fra TinnhÞlen til Langavatnet gÄr det som du sier en gammel traktorvei som er svÊrt enkel Ä fÞlge. Det gÄr ogsÄ en annen merket sti som er litt mer interessant Ä gÄ, men denne er ogsÄ enkel. Det er tilnÊrmet flatt sÄ det er en enkel tur inn.
Fiske i Langavatnet er helt gjennomsnittlig med god bestand steikefisk. Det ligger noen hytter ved nordÞstsiden av vannet. Om du gÄr litt langs vannet pÄ nordsiden finner du fine teltplasser :-)

KjÞr pÄ sier jeg. Ypperlig tur for Ä gjÞre seg litt kjent med fjellivets gleder :-)

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar og gode innspill. KjĂžper kart og kompass som jeg tar med pĂ„ turen. Men jeg er tryggere nĂ„r jeg har en vei Ă„ fĂžlge. Tar meg en tur noen dager fĂžr minutt for minutt-sirkuset begynner😊

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.