Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en mammute mti 3 wide sovepose på 215 lang. Er selv 190 høy å denne posen er fin på lengden. Bestilte meg en vinterpose fra isbjørn, en jan mayen på 215 lang. Trodde da at den skulle være like lang som min mammut pose. Men det er betydelig forskjell på den i lengde. Jan mayen posen er ganske mye kortere enn mammut posen, noe som gjorde at beina presset godt mot bunnen å det ble en kald natt. Måler forskjellige produsenter posene sine så ulikt?

9081BF77-0309-4552-85B5-A2FE6282B532.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Produsentene måler innvendig lengde fra bunn av fotenden til enden av hodestykket. Noen produsenter har litt større hodestykke enn andre, noe som kan bety at effektiv innvendig lengde blir litt kortere. Rab f.eks har litt større hodestykke enn Mountain Hardware.

Har du bestilt 215 cm innvendig lengde? Var Isbjørn klar over din høyde? Dersom innvendig lengde er bestilt til 215 - hodestykke, kan den fort bli snau ja. Virker som en plausibel forklaring!!! Isbjørn på sin hjemmeside skriver at 230 cm er standard og beregnet på personlengde opptil 195 cm.

Mammut i Long/wide i (215cm) har innvendig lengde 229cm, dvs trolig lenger enn den Isbjørn-posen du har kjøpt. https://www.mammut.com/p/2410-02400-5938/kompakt-mti-3-season-wide/

Maximum body size215 cm, inner length (EN 13537:2012)229 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ut fra bildene å bedømme er ikke Isbjørn-posen lenger enn 215-220cm, forutsatt at de ligger helt likt i fotenden, og at Mammut-posen er 229cm i underdelen. Mål dem gjerne.

Hetta på Mammut-posen ser mindre ut, derfor virker det som om overdelen på posen er lenger enn på Isbjørn-posen. 

Isbjørn sier at 230cm som er standard lengde hos dem, er lang nok til en på 195cm. Kanskje du bare skulle lagt på 15-20cm på Isbjørn sin standard lengde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser nå at jeg burde lagt på en del cm på lengden. Lengden burde vært målt  til kanten på posen, å ikke i hetta. Ja hetta på isbjørn posen har plass til 4 hoder, mens mammut posen går akkurat rundt hode. Jeg sa at jeg hadde en mammut pose som var 215 cm lang, å den er mer enn lang nok. Derfor regnet jeg med at en jan mayen pose på samme lengde skulle være lang nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Daniel1987 skrev:

Isbjørn posen er 215 cm lang, fra bunnen til hetta. Mammut posen ble bestilt for leenge siden, å da gikk jeg ut i fra at posens lengde var 215 cm lang ettersom det var det som stod

Mammut Wide 215 er 229cm lang, og beregnet for personlengde 215cm. Du har bestilt 215cm lengde, dvs 15 cm kortere enn standard Isbjørn-lengde.

Her er Mammut målene for 215:

Maximum body size215 cm

Innerlenght (EN 13537:2012)229 cm

Her er Mammut målene for 195:

Maximum body size195 cm

Innerlenght (EN 13537:2012)207 cm

Mål overdelen på Mammuten også før du bestiller ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.