Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en vintersovepose-tråd. Noen tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

1 time siden, tshansen skrev:

Her på Vestlandet som jeg i aller største grad blir å ferdes er det ytterst sjeldent det er kaldere enn 10 minus. Å med tanke på bruk, plass, størrelse og ikke minst pris er det sjukt fristende å bare gå for billigste alternativ. Helsport sin rago winter for egen del, men skal gå inn å lese litt på den du driver å kikker på. Det er jo nesten samme pris. 

Du får også den jeg ser på med mindre dun, og derfor litt høyere t-comfort om du ikke trenger den så varm.

Helsport Rago er jo dyrere, om du sammenligner samme t-comfort.

Jeg skal også bruke den på vestlandet. Sist jeg sov på kvamskogen ble det -15, og bergsdalen er kaldt. Når det er nedbør/snø/skyet er det ikke mange minus. Men med èn gang det klarner opp og blir vindstille så kommer kulden i fjellet. Det er klart at gulljfellet og arna ikke blir så kaldt, men kvamskogen og bergsdalen kan bli kaldt. Det kaldeste jeg har sett på kvamskogen i bilen i år er -18,5 og sist jeg gikk til kiellandbu (ett par pr siden) var det -22 grader på parkeringen ved hodnaberg eller hva den plassen heter. Tveitakvitingen og andre plasser som ligger høyt blir også relativ kalde i finvær.

Spørs hvor du camper.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har vel «vannavvisende» stoff, eller så bruker du litt spray.

Skal du bestille fra polen, husk å trekk fra 23% polsk mva. Cumulus gjør det selv om du legger den i handlekurven og velger fraktmetode før bestillingen bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mareng skrev:

Du får også den jeg ser på med mindre dun, og derfor litt høyere t-comfort om du ikke trenger den så varm.

Helsport Rago er jo dyrere, om du sammenligner samme t-comfort.

Jeg skal også bruke den på vestlandet. Sist jeg sov på kvamskogen ble det -15, og bergsdalen er kaldt. Når det er nedbør/snø/skyet er det ikke mange minus. Men med èn gang det klarner opp og blir vindstille så kommer kulden i fjellet. Det er klart at gulljfellet og arna ikke blir så kaldt, men kvamskogen og bergsdalen kan bli kaldt. Det kaldeste jeg har sett på kvamskogen i bilen i år er -18,5 og sist jeg gikk til kiellandbu (ett par pr siden) var det -22 grader på parkeringen ved hodnaberg eller hva den plassen heter. Tveitakvitingen og andre plasser som ligger høyt blir også relativ kalde i finvær.

Spørs hvor du camper.

Dæven ta deg.... nå gjorde du det enda verre for meg igjen :-D Jeg er bare "redd" for å ta for stor og "god" pose for bruken min. Den skal jo tross alt bæres med i ryggsekken. Å jeg sover jo ofte med full ullbekledning, balaclava og kan ha varmeflaske i posen. Å da tenker jeg at en slik pose er "grei" nok, siden det sjeldent blir ned mot minus 20...... ARGH :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3-sesongs veier 1,1 kg, warmapcae viking 600, så jeg tenker at en på 1,7 er helt innafor i ryggsekk. For meg ihvertfall :)

Det viktigste er god søvn, til en akseptabel vekt, for meg ;) 

Varmeflaske, ullklær og lue bruker jeg alltid når det er kaldt, uansett.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylon 30D Ripstop 
Tettvevd og slitesterkt ytterstoff for dunposer. Vannavvisende og pustende. 


Står det på Helsport sine hjemmesider. Hvor vannavvisende snakker vi her? Å den sprayen du snakker om? Hvilken er det? Jeg er jo fortsatt litt usikker på hvor mange døgn det blir i telt på vinteren, da jeg har sett på det som mest 3 sesongers bruk. Kanskje man bare burde legge opp til hytte til hytte turer på vinteren? Men jeg har vært på mange turer der det har lagt på mellom 0 til 5 grader å hatt det relativt kjipt i soveposen på vår/høst.

Også er det naturligvis det med plass.... Jeg vil ha en pose som pakker minst mulig. Når man legger sammen telt, liggeunderlag (9lm fra exped) sovepose. Så utgjør det en stor del av 85 liter sekken min :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Nylon 30D Ripstop 
Tettvevd og slitesterkt ytterstoff for dunposer. Vannavvisende og pustende. 


Står det på Helsport sine hjemmesider. Hvor vannavvisende snakker vi her? Å den sprayen du snakker om? Hvilken er det? Jeg er jo fortsatt litt usikker på hvor mange døgn det blir i telt på vinteren, da jeg har sett på det som mest 3 sesongers bruk. Kanskje man bare burde legge opp til hytte til hytte turer på vinteren? Men jeg har vært på mange turer der det har lagt på mellom 0 til 5 grader å hatt det relativt kjipt i soveposen på vår/høst.

Også er det naturligvis det med plass.... Jeg vil ha en pose som pakker minst mulig. Når man legger sammen telt, liggeunderlag (9lm fra exped) sovepose. Så utgjør det en stor del av 85 liter sekken min :-P 

De bruker pertex materiale, samme som cumulus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Bruker bare impregneringsspray for tekstil. Fiber protector og den fra hyllen på xxl er bra.

Ja men hvordan fungerer dette på tekstiler som i utgangspunktet er vannavvisende? Føler meg litt dum som spør, men skulle ikke dette da bare prelle av? 

Var innom XXL i stad å kikket på Rago Winter Long. Å jeg må si meg veldig imponert over pakkstørrelsen. Den er ikke veldig mye større enn min nåverende sovepose +5 comfort dun. når du komprimerer den maks i tilhørende pakkpose. Til den prisen, muligheten for å handle lokalt og servicen Helsport viser uansett gjør muligens at vi har en vinner for meg altså. Skal litt til i tenkeboksen, da 3000,- blir et lite innhugg i en ellers så skrapa konto :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tshansen skrev:

Ja men hvordan fungerer dette på tekstiler som i utgangspunktet er vannavvisende? Føler meg litt dum som spør, men skulle ikke dette da bare prelle av? 

Nei, det preller ikke av. Sprayer du vann på preller det av, men det trekker inn etterhvert eller hvis du gnikker.

Vannavvisende behandling, DWR, er det som gjør stoffene vannavvisende. Den blir slitt, og virker bare delvis, så du må på med ny spray/DWR behandling etterhvert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig redd for fukt, er jeg redd hydrofobisk dun og membran i soveposen er beste løsning, eller syntet og membran. Men da blir prisene noe helt annet.

Membranet er ikke så veldig dyrt å legge til på en cumulus pose, men legger man til hydrofobisk dun blir det dyrt.

Jeg bruker nikwax down proof etter vask om jeg får behov for å vaske dunposene noen gang. Da blir dunet inpregnert, men jeg vasker de kun om det er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mareng skrev:

Jeg bruker nikwax down proof etter vask om jeg får behov for å vaske dunposene noen gang. Da blir dunet inpregnert, men jeg vasker de kun om det er helt nødvendig.

Har du fått til å vaske og tørke oppatt dunsovepose heime? 

Kor stor trommel har du evt? Eg har ikkje turt prøve, har no sett for eit mosk det er berre med ei enkel dunjakke, så leverar mine til rens, om dei absolutt treng noko rengjering.

Ikkje  er det spesielt dyrt heller. Men om eg kna gjere det heime er jo det supert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har du fått til å vaske og tørke oppatt dunsovepose heime? 

Kor stor trommel har du evt? Eg har ikkje turt prøve, har no sett for eit mosk det er berre med ei enkel dunjakke, så leverar mine til rens, om dei absolutt treng noko rengjering.

Ikkje  er det spesielt dyrt heller. Men om eg kna gjere det heime er jo det supert! 

Har en 8 kg miele maskin (egenvekt 101 kg), og en tørketrommel som virker relativt stor.

Jeg har vasket en 30 år gammel dunpose uten glidelås, som veide ett kilo. Det er mange år siden, men jeg fikk det til. Posen var uansett søppel, så risikoen var ikke tilstede.

Som sagt, jeg vil nok kun vaske dunposen om det er helt nødvendig.

Dunjakker er ingen problem. Lav sentrifugering etter vask og imoregnering, og tørkig på lav temp i trommel med tennisballer, i flere omganger med lufting mellom.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne tråden, da jeg er på jakt etter mye det samme som deg. Cumulus er et merke som har fristet meg lenge, men jeg har liksom ikke helt turt å hoppe uti det og bestille. Jeg tror jeg nå har kommet frem til at jeg velger å prøve. :)

Under min research, var jeg interessert i å finne noe info om hvordan Cumulus skaffer dun. Det var ikke så mye informasjon å finne, men jeg fant et blogginnlegg hvor det hevdes at dunen er etisk "plukket". Dette er også i tråd med gjeldene EU-regler, hvor det forbys at det plukkes dun fra levende fugl. Cumulus er jo også veldig nøye med å påpeke at de utelukkende bruker dun fra polske gjess. 

Blogginnlegget finner du her, jeg synes det var et interessant innblikk. For min del var det også den siste dytten jeg trengte for å bestemme meg for at jeg velger Cumulus: http://gettingnowhere.net/2017/04/factory-tour-at-cumulus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mareng skrev:

Har en 8 kg miele maskin (egenvekt 101 kg), og en tørketrommel som virker relativt stor.

Jeg har vasket en 30 år gammel dunpose uten glidelås, som veide ett kilo. Det er mange år siden, men jeg fikk det til. Posen var uansett søppel, så risikoen var ikke tilstede.

Som sagt, jeg vil nok kun vaske dunposen om det er helt nødvendig.

Dunjakker er ingen problem. Lav sentrifugering etter vask og imoregnering, og tørkig på lav temp i trommel med tennisballer, i flere omganger med lufting mellom.

Ja dunjakke har eg vaska. Blei bra. Sovepose har eg ikkje turt, og ser at eg truleg har litt for lita maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen - nå er det tilbud på fjellsport på soverposer, blant annet glacier 1000 som du nevnte til -38%. (Sjekk prisjakt først).

Skulle vurdert den selv om den var litt varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mareng skrev:

@tshansen - nå er det tilbud på fjellsport på soverposer, blant annet glacier 1000 som du nevnte til -38%. (Sjekk prisjakt først).

Skulle vurdert den selv om den var litt varmere.

Inne å kikket på den nå.... Skal ta noen mål først, men den er tusen kroner billigere enn noe annet sted :-) Tusen takk for tips! Slikt liker jeg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2018 den 10.37, Tessatroll skrev:

Har du fått til å vaske og tørke oppatt dunsovepose heime? 

Kor stor trommel har du evt? Eg har ikkje turt prøve, har no sett for eit mosk det er berre med ei enkel dunjakke, så leverar mine til rens, om dei absolutt treng noko rengjering.

Ikkje  er det spesielt dyrt heller. Men om eg kna gjere det heime er jo det supert! 

Skulle jeg vasket i dag hjemme, ville jeg fulgt produsentens anvisninger slik:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk/product-care

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Skulle jeg vasket i dag hjemme, ville jeg fulgt produsentens anvisninger slik:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu-dolne---uk/product-care

Eg har nytta både maskin og badekar til Jakke, men det er akkurat den "breaking up wetballs" som gjer at eg enda på rens i staden. Det er ein helvettes jobb. 

Holdt på i fleire dager med Sir Joseph jakka til tidlegare sambo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har nytta både maskin og badekar til Jakke, men det er akkurat den "breaking up wetballs" som gjer at eg enda på rens i staden. Det er ein helvettes jobb. 

Holdt på i fleire dager med Sir Joseph jakka til tidlegare sambo. 

Vasket nettopp en dunpute. Forrige gang gikk den i bosset, denne gangen gikk det bra.

Denne gangen brukte jeg laveste sentrifugeringshastighet, 400 o/min. For jeg leste ett eller annet sted at lav senteifugeringshastighet er viktig for å unngå dunklumper.

Kanskje tilfeldig, men hvis du sentrifugerte Sir Joseph på høy hastighet kan det muligens ha noe med saken å gjøre. Kanskje... Men hvis badekarsmetoden var like ille, så er trolig ikke dette løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Helsport Polheim på Helsports outlet i går, den kom på Posten allerede i dag. Og det må jeg bare si, her jeg ligger i den ute på tunet i telt, at den kjennes fantastisk ut! Ti minus og akkurat passe varm når posen er litt på gløtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da var Cumulus alaska 1100 posen i hus.

Størrelse S er akkurat så stor at hvis jeg ligger på rygg i posen og strekker tærne helt ut, da klarer jeg akkurat ikke å berøre stoffer i bunn av fotboksen. 👍

Med andre ord, den kunne ikke passet bedre! Den var jeg heldig med!

Den er akkurat passe romslig, og den virker ganske robust. Det virker som det skal mye mer til for å lage en kuldebro i denne posen enn warmpace viking 600. Kanskje pga kammerkostruksjonen.

Førsteintrykket er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Rab Ascent 1100 i fine farger - ikke skrikende. Mer praktisk med mørke farger i forhold til møkk. Rab Sleep limit -25 synes jeg høres mye ut, men at den bør klarer nær -20 tviler jeg ikke på. Uansett billig og bra vintersovepose i god dunkvalitet.

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-1100-evergreen.html?gclid=EAIaIQobChMIgeXxg_e32QIVksyyCh0QQQ8EEAEYASABEgIp7vD_BwE

Ascent_1100_Evergreen_QSG_77_EG.jpg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Rab Ascent 1100 i fine farger - ikke skrikende. Mer praktisk med mørke farger i forhold til møkk. Rab Sleep limit -25 synes jeg høres mye ut, men at den bør klarer nær -20 tviler jeg ikke på. Uansett billig og bra vintersovepose i god dunkvalitet.

https://www.fjellsport.no/rab-ascent-1100-evergreen.html?gclid=EAIaIQobChMIgeXxg_e32QIVksyyCh0QQQ8EEAEYASABEgIp7vD_BwE

Ascent_1100_Evergreen_QSG_77_EG.jpg

Tja. cumulus har t-lim 25 og t-comf 15.

I forhold til cumulus posen er rab posen større, lavere dunkvalitet og lettere. Stoffet er det samme, men cumulus har doble h-kammer. Derfor høres det ut som rab posen ikke vil være like varm om den blir testet etter EN normen.

Sikkert en fin pose, men det er vanskelig å sammenligne når de ikke tester etter samme standard.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mareng skrev:

Tja. cumulus har t-lim 25 og t-comf 15.

I forhold til cumulus posen er rab posen større, lavere dunkvalitet og lettere. Stoffet er det samme, men cumulus har doble h-kammer. Derfor høres det ut som rab posen ikke vil være like varm om den blir testet etter EN normen.

Sikkert en fin pose, men det er vanskelig å sammenligne når de ikke tester etter samme standard.

 

Men tester Cumulus etter EN-normen? Jeg har undersøkt og ikke klart å finne noe klart svar på det, jeg fant et forum hvor det påstås at de ikke gjør det, men så skal man vel ikke stole på alt man leser på forum. :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.