Gå til innhold
  • Bli medlem

2000 meter jeger


Astrid H

Anbefalte innlegg

Hei,

melder meg inn i klubben.

Jeg heter Astrid H er 61 år gammel og har i alt 198 2000 metere med primærfaktor 30 m. Bruker lista til Røyne.

Ellers bor jeg i Bergen.

Den første 2000 meteren var Falketind. Den hadde jeg siklet lenge etter, ettersom jeg ofte pleide å være på Vettismorki i påsken og også litt om sommeren. Det ble alltid sagt i våte øyeblikk seint på festen på påskeaften at 1.påskedag blir det Falketind. Jeg har vær på Falketind 5 ganger - bare på vinterføre, noen ganger over Stølsnosi fra Morki og noen ganger opp bekken fra Andrevannet. Etter hvert ble det Stølsnostind og Hjelledalstind (nesten 2000 m). Etter hvert kom utfartstrangen og lysten til å se resten av Jotunheimen, det var vel slik samlingen begynte. Dessuten pratet jeg jo en del med Berit Vetti som hadde alle etter den tidens regnemåte. Litt klatring ble det også etter hvert. Storen kom ganske tidlig. Jeg husker vi kjørte fra Bergen en fredags kveld, overnattet i bilen på Vangsnes, ferge til Kaupanger og telt ved Turtagrø. Lørdagen opp og ned på Storen og søndagen opp og ned på Store Austabottind. Jeg var litt yngre den gangen, men den helgen satt en stund i beina. Fra da av var det vel egentlig gjort.

Siden har det altså blitt 198. Jeg mangler 32. Det spørs om jeg klarer dem uten at jeg får nye hofter.

I Hurrungadn mangler jeg Søre Austabottind og Store Styggedalstind. Har studert artikkelen til Morten Helgesen om turen opp Gjertvassbreen. Har også studert Gjertvassbreen i kikkert fra Sognefjellet. Den ser ikke umulig ut. Men jeg er avhengig av å ta turen på 3 dager. En dag inn og opp til breen, en dag opp og ned på toppen og siste dagen ned med utstyret. Vi bør vel være mist 3 stykker også i tilfelle gjennomslag. Været bør også være stabilt bra.

Den flotteste turen? Tja, den jeg er mest stolt av må vel være tre dager på Skagastøls/Maradalsryggen. Vi var tre stykker, og hadde trodd vi skulle gå turen på to dager. Vi hadde mye mat med og delte ut mat til noen vi møtte som hadde lite mat. Vi fikk derfor selv knapt med mat. Kaldt var det om natten også. Vi overnattet i vindpose. Jeg hadde smuglet med meg en lett sovepose, men de andre hadde bare klær. For en av oss var Sentraltind den siste i hans samling. Etterpå dro vi på Vettismorki og spiste oss mette og feiret. Men selv om dette er den turen jeg er mest stolt av, vet jeg ikke om den er den flotteste.

Har hatt mange flotte vårskiturer. Toppene rundt smørstab og leirbreen er rett og slett bare vakre.

En annen tur som rangerer høyt, er traversen over Trollsteinseggi. Den ble tatt en påske sammen med en haug med 2000-metere rundt Glitterheim. Vi var også på Surtingssiu den påsken og gikk en artig oppgang via Blåbreen. Vi kunne gå på ski nesten hele veien og listet oss inn på eggen via toppen av en skavel eller sprekk. Turen til Bukkehø var også artig. Det var også en vårskitur og vi gikk på ski helt oppunder eggen, fikk løftet skiene inn over kanten og klarte å klyve etter på en utoverhengende skavl.

Ellers prøvde vi oss på Midtre Tverråtinden nå vi vår, men måtte gi oss. Det viste seg vanskelig å komme inn på toppeggen på grunn av en 3 meter istete skavel. Vi hadde bare isøkser og staver og det var for spedt til å grave seg igjennom. Mon tro om noen har vært der om vinteren/våren?

Nei, dette får være nok,

hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponerende prestasjon av en voksen dame. Får håpe at du klarer målet ditt. Jeg har et lignede mål i det fjerne, selv om det ikke er viktig å nå det. Jeg noterer ned hvilke topper jeg har vært på, og grunnen til at jeg samler, er at det er en god unskyldning for å gå på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese innlegget ditt Astrid H, og velkommen til forumet! Godt å se at det finnes folk som har en såpass slitsom hobby selv om de 60 er passert. Du er nok litt over gjennomsnittet sprek vil jeg tro. :-)

I Hurrungadn mangler jeg Søre Austabottind og Store Styggedalstind. Har studert artikkelen til Morten Helgesen om turen opp Gjertvassbreen. Har også studert Gjertvassbreen i kikkert fra Sognefjellet. Den ser ikke umulig ut.

Den breen er absolutt ikke umulig. Sats på masse snø på breen i den bratteste kneika opp mot Gjertvasskardet og videre opp mot Styggedalstind. Det hjalp oss en del. Vi trengte egentlig ikke stegjerna den gangen.

Tja, den jeg er mest stolt av må vel være tre dager på Skagastøls/Maradalsryggen. Vi var tre stykker, og hadde trodd vi skulle gå turen på to dager. Vi hadde mye mat med og delte ut mat til noen vi møtte som hadde lite mat. Vi fikk derfor selv knapt med mat. Kaldt var det om natten også. Vi overnattet i vindpose. Jeg hadde smuglet med meg en lett sovepose, men de andre hadde bare klær. For en av oss var Sentraltind den siste i hans samling.

Dere gikk Skagastøls-/Maradalsryggen på samme tur? Hvordan var biten mellom Sentraltind og nordre Maradalstind? Rappellerte/klatret dere ned fra Sentraltind, eller gikk dere motsatt vei? Jeg har lyst til å prøve samme turen selv... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese innlegget ditt Astrid H, og velkommen til forumet! Godt å se at det finnes folk som har en såpass slitsom hobby selv om de 60 er passert. Du er nok litt over gjennomsnittet sprek vil jeg tro. :-)

Den breen er absolutt ikke umulig. Sats på masse snø på breen i den bratteste kneika opp mot Gjertvasskardet og videre opp mot Styggedalstind. Det hjalp oss en del. Vi trengte egentlig ikke stegjerna den gangen.

Dere gikk Skagastøls-/Maradalsryggen på samme tur? Hvordan var biten mellom Sentraltind og nordre Maradalstind? Rappellerte/klatret dere ned fra Sentraltind, eller gikk dere motsatt vei? Jeg har lyst til å prøve samme turen selv... :-)

Hei Nils,

turen startet fra Tindeklubbvannet hvor vi lå i telt. Videre opp til Nordre og Skagastølsryggen. Her brukte vi en del tid fordi det var flere klatrelag ute og lettere kødannelse. Vi gikk med delvis løpende forankring, delvis uten tau og delvis med full sikring.

Første overnatting var på toppen av Vesle. Sengen for natten var ikke helt som hjemme, men mekket til med stein og ryggsekker. Ryggen videre til Sentraltind var grei.

Fra Sentraltind gikk vi et stykke ned i siden før vi rappellerte: (Jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva vi gjorde her, så hvis noen av mine turkamerater leser dette så korriger meg). Maradalsryggen videre var uryddig med en masse tårn og skar. Vi holdt oss i siden mot Midt-Maradalen og overnattet på en hylle under toppen. Vi sikret hele veien, og en del steder lurte vi nok litt på hvilken trasè vi skulle velge. Dag tre fulgte vi stort sett ryggen nedover mot Jernskardet. Vi hadde en masse rappeller den dagen. Jeg husker ikke hvor mange. På et punkt kilte tauet seg også, så vi måtte klatre opp igjen for å løsne det. Fra Jernskardet kom vi oss ned en trang kløft som førte ned til et bratt snøfelt. Her sikret vi. Vi sikret også et stykke lengre ned på noe glatte hyller/sva hvor det ikke hadde vært særlig trivelig å komme på skli.

Vel nede i Midt-Maradalen var det kun opp igjen til Bandet og ned til teltet. Turen opp til Bandet føltes tung og her hjalp det å telle skritt.

Om det hadde vært flere lag i aksjon på Skagastølsryggen, så vi ikke et menneske på Maradalssryggen, men det var jo mange spor etter sådanne i form av gamle rappellfester.

Håper du får en fin tur. Det kan nok være mulig å gå den på to dager. Noen av de super raske som jeg har lest om her, kan kanskje gå den i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må være en dame av det virkelig spreke slaget. Flott. Ser at du gikk akkurat som min sønn og meg opp på Bukkehø bortsett fra at vi lot skiene ligge igjen under toppskavlen. Han var så liten på det tidspunktet at han måtte stå på skuldrene mine. Med hensyn til Styggedalstind: Hvis Gjertvassbreen har store sprekker, er et alternativ å gå over Gjertvasstind. Her kan en jo eventuelt la tauet (tauene) henge igjen i Gjertvasskaret med tanke på returen. Håper hoftene dine holder til du har vært på alle. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.