Jump to content
IGNORED

Mat på selvbetjente hytter for 1,5 år gammelt barn

Karl Ivar Refseth
 Share

Recommended Posts

Hei, alle sammen!

Neste uke skal vi på tur med vår 1,5 år gamle datter på selvbetjente hytter i Langsua, fortrinnsvis Haldorbu og Storkvelvbu, og lurer på om dere har noen tips til mat for henne på turen. (Vi har med sov-i-ro som vi deler ut til alle de andre gjestene, så fortvil ikke, om noen av dere også har tenkt dere dit. ;)

For tiden går det mye i yoghurt med havregryn og potetstappe for hennes del. Yoghurt og poteter er jo tungt å bære. Noen som har noen forslag til erstatning? Finnes det tørr-yoghurt?? Det smaker kanskje ikke så bra om det finnes overhodet... Pose-potetstappe, kanskje? Kanskje det finnes på hyttene der allerede?  Andre som har tips til mat for et så lite barn på fjelltur?

På forhånd mange takk for alle tips!

Guest Mareng

Babygrøt kan jo være greit å ta med seg, det spiser hun gjerne? Det er også ferdigblandet melk i disse babygrøtene. Noen smaker så godt at jeg vurderer å ta det med på tur til meg selv (why not?).

Potemospulver. Tørket frukt, rosiner. Knekkebrød og pålegg.

Og det de evt. har på hytten.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Terka
      Litt drodling rundt skredsøkere... hva skal man oppgradere til? Barryvox eller Baryvox S? Eller fortsette med gamle Barryvox Opto 3000?
      Noen anbefaler Barryvox fordi den er enkel i bruk for "mannen i gata på tur", ingen ekstra/unødvendig funksjonaltiet. Samtidig så har jeg opservert at S-utgaven har mer støtte/er mer intuitiv på nærsøk, flagging og inhenting av funn. Dette er ting som også er postivt for en utgrent bruker. Barna mine har siste året også øvd en del med Barryvok S og er helt klart kapable til å bruke den.
      Jeg har også lest at det viktigste er minst 2 antenner og digital søker (anbefaling november 2020), men vet at flere steder får man ikke delta på turer om ikke man har 3-antenners skredsøker, som min er under 10 år gammel. (Per nå ikke aktuelt å dra med barna på slike turer.)

Jeg har per nå 1 Otovox m1 (1 antenne, analog) som kun brukes til trening, 2 stk Mammut Barryvox Opto 3000 (2 antenners, digital&analog), og 1 stk Mammut Barryvox S (3 antenners, digital+analog) i boden. Alle er fortsatt kompatible, dvs de eldste har ikke driftet ut av frekvensbelte enda.

Som litt sær pappa så har barna en del år vært med på å leke (øve) med skredsøkerne både hjemme og ute på tur. De eldre Barryvox'ene funker knall til å finne den/de andre som er gravd ned, men jeg har observert siste år at det er betraktelig raskerere, mer intuitivt, og mer nøyaktig for barna å søke med Barrryvox S søkeren. Spesielt nøyaktigheten blir tydelig på nærsøk.

Utover vinteren kommer kidsa til å bli med på enkle toppturer på ski, planen er snille og trygge toppturer hele veien, derav er det et aktuelt tema å oppgradere skredsøkere eller ikke.
      Hva vi gjør/de gjør om det er undertegnede som går i et skred og de må igangsette søk er ikke et tema for denne tråden.  Planen er ikke å gå skredutsatt, men det er for meg litt som å si at man ikke har tenkt å krasje i bil og derfor ikke trenger bilbelte. Man bruker det uansett så lenge det er en mimal risiko til stede.
      Gitt planene om snille og trygge toppturerer, fortsette med 2 stk Barryvox Opto 3000 + 1 stk Barryvox S? Eller oppgadere Opto'ene til Barryvox? Eller til Barryvox S?  (Greit å se hva andre tenker rundt dette, og ikke bare se dette ensidig fra eget tankesurrr.. 😅)

• By Pearl
      Hei!
      Dere som er på ukestur og mer med barn - hva spiser dere til lunsj? 
      Hjemme er det brød, yogurt og frukt det går i. Helgeturer er greit, men når turen blir lengre? Barna her er 2 og 4år.
      Tenker både på sommeren og vinter. 
      Takker så mye for svar! 😊

Ann-Kristin 
    • By Thomasaa
      Hei.
      Har tenkt å gå fra Sognefjellhytta og ned til Hjelle midt i Juli.
      Går med en på 6 og 11.
      Har tenkt å ta det med ro og slappe mye av. Skal telte istedenfor hytter. Vil ha med varme klær osv.
      Men hvor kaldt kan det bli om natten? Er det stor tjangs for at vi (barna) vil hutre og fryse mye eller går dette greit?
      Takk!
      Thomas
    • By Hjulsund
      Hei
      Trenger litt råd og tips fra erfarne fjell- og turfolk.

I sommer har vi tenkt til å bli med svigers på tur i fjellet. De brukte to uker i fjor på å gå på Hardangervidda og ble skikkelig bitt av basillen, men har ikke så mye erfaring med fjellturer bortsett fra det. Min samboer og jeg har lite erfaring med turer både på fjellet og i skogen. Men det vil vi endre på.

Planen er å lage en camp i Jotunheimen og veksle på å gå litt turer og toppturer. Jr får nok ingen toppturer i år. Jeg tipper campen blir liggende på rundt 1300-1400 meter. Det vi er mest usikre på er hva han skal sove i. Det kan jo fort bli minusgrader på nettene, så han må ha noe varmt. I barnevogna ligger han i en sovepose av dun, og har sovet ute hele vinteren. Det har da vært temperaturer ned mot -10. Men da har vi masse klær på han samtidig. Holder det med en slik vognpose, eller burde vi investere i en sovepose. Hvilken sovepose kan anbefales i så fall? Har lest litt om Isbjørn, men de har en til barn som er 170 lang. Jr er ca 90 lang nå, kan jeg da i tilfelle snurpe igjen resten av posen hans? 

Mvh
      Hans
    • By AASEDAASE
      Hei. 
      Til sommeren blir det norgesferie på oss. Tenker bilferie fra sør til nord men med kombinasjin av telting og turer i områdene vi kjører gjennom. Kona spurte meg her forleden dag om guttungen som forøvrig er 9 måneder nå kan ha vanlig myggspray? Det vet jeg ikke men da foreslo hun å høre med dere her inne 🙏
      Så kan man bruke vanlig myggspray på så små unger eller må de ha noe speisa tilregnet småbarn? 
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy