Gå til innhold
  • Bli medlem

FM/MW/LW Radio til fjelltur


jostop

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte Bokklubben Villmarksliv sin radio. Kjekt med lys på radioen, en annen ting er dynamoen i disse, man trenger ikke batterier. Nå må det sies at å lade opp den med sveiva blir litt irriterende etterhvert, fordi den holder ikke særlig lenge med denne strømmen. Den er vel også i tyngste laget, men den er med på hvær tur. Som sagt kjekt å ha, billig er den også.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne radioen på tur i vinter:

http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=381227000

Passe stor, har høgtalar, FM, AM og SW. Uttak for hodetelfoner. Bruker to stk AA-batteri. Manuell innstilling. Grei pris var det også. Bruker lite straum, så det blir få batteriskifte. I løpet av 112 dagar bytta eg batteri 1 gong...

Den fungerer bra, brukbar lyd og god på dårlege radiosignal. Store fjellområde i Norge er utan fm-radiodekning, men mellombølge (AM) fungerer gjerne nattestid. Dette fordi signalet blir bedre reflektert i atmosfæren når sola er nede, men dette varierer. Det kan gjerne vera gode forhold eit par timar, for å så bare bli støy. Kvitsøy, 1314 Khz, er desidert sterkast og det fekk eg inn f.eks. i Indre Troms og i Børgefjell.

Oversikt over mellombølgesenderane:

Kvitsøy 1314 kHz

Vigra 630 kHz

Røst 675 kHz

Ingøy 153 kHz

Har også prøvd kortbølge littegran (sw) for å få inn BBC. Då bør du ha med ein frekvensplan slik at du slepp å søke gjennom alle bånda. Frekvensen og kvaliteten varierer veldig Liker du eksotiske radiokanalar, så er det ofte mykje å velge mellom!

Edit: Frekvenser for BBC-kortbølge: http://www.bbc.co.uk/worldservice/faq/index.shtml

Ikkje til å bli heilt klok på, det er antyda at frekvensane for Midt-austen ofte kan mottas i Skandinavia. NRK ser ikkje ut til å sende på kortbølge lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sveiveradioen til Bokklubben Villmarksliv, kjøpt for et par år siden. Den fungerer veldig bra, men jeg må si meg enig i at sveivinga kan bli litt irriterende etterhvert. Typisk er at du må sveive (noe som lager mye lyd og gjør lytting til radio umulig) akkurat i det værmeldinga som du ligger og venter på kommer...

Ser ut som de har fått en ny modell sveiveradio nå (som til og med har lader til mobiltelefon):

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1665733&=AK

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.