Gå til innhold
Sovjetunionen

Turtips Hardangervidda/Rjukan for en haug fjelljenter

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en vennegjeng som skal på tur på Hardangervidda, det blir telt, bål og hygge, men vi er litt usikre på hvor det er best å parkere og gå fra. Vi skal egentlig bare kose oss, tenkte å campe ved vann, gjerne med fisk (men innser at det nok er litt sent) og helst over tregrensa. Er det noen kjentfolk som vet hvor det er best å sette bilen og hvilke vann som kan være aktuelle kandidater for en sånn turgjeng? 

På forhånd takk for hjelpa! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, Prebb said:

Hvor langt tenker dere å gå? Husk at det ikke er så lett å brenne bål over tregrensa med mindre dere tar med dere noe å brenne.

Vi tenkte gå ca 8km eller deromkring første dagen, deretter tar vi det litt som det kommer, er åpne for forslag. Har med både hardbarka turfolk og militærfolk, så det skal nok ordne seg med bål🙃

Endret av Sovjetunionen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Tomte Tummetott
      Hello
      me and a friend will be in Norway from the 12 - 23.08 for a camping tour in the Hardangervidda. In the end we will be hiking seven full days.
      At first we wanted to hike from Finse to Geilo, which is practical because you are right at the Bergen Railway at the start and the end point.
      We then changed our minds and decided to hike from Finse to Kinsarvik (and take the Bergen Railway from Voss), as we've heard it will be the more beautiful route (and we might have a chance to go up the Harteigen). Unfortunately it requires a bus ride from Kinsarvik to Voss at the end, which is a bit annoying.
      Basically we've now identified two route options, but we can't really decide between them:
      Skjult lenke - logg inn for å se den (116 km)
      Skjult lenke - logg inn for å se den (112 km)
      Which option would you choose and why?
      (Is one maybe easier or more beautiful than the other?)
      We've got quite some hiking experience but never hiked in the Hardangervidda before, so I'm also curious on what you think about how hard this route is going to be. 
      (116km in 7 days with a heavy backpack sounds definitely doable for us, but we don't know the terrain too well).

Thanks a lot in advance!
    • Av Lisecat
      Hei!
      Vi planlegger å krysse Varangerhalvøya fra Komagvær til Båtsfjord i september. Planen er å gå fra linjehytte til linjehytte, men tar med telt i tilfelle det ikke er plass i hyttene. Veldig usikker på hvor lange dagsetapper man bør legge opp til, den første etappen kan se ut til å bli på 24k til Bjørnskaret, de andre noe kortere. Vi tenker å følge Komagdalen opp til Bjørnskaret. Så Heimdal via Ragnarokk, og videre til Helheim. Rundt Ourdo eller krysse Syltefjordelva hvis det er mulig? Hvis ikke må vi gå rundt vannet. Derfra tenker vi gå til riksvei 891(?) og ta buss eller noe til Båtsfjord
      Er det noen her som har gått i denne turen eller deler av den? 

• Av Hans-Rasmus Breistein
      Hei.
      Jeg planlegger en 14 dagers fottur på Finnmarksvidda i september med stor oppakning og hund. Tenker å fly til Lakselv, Karasjokk eller Alta for å starte turen der. Ønsker å ende opp i nærheten av en flyplass slik at jeg slipper timer i buss/taxi.
      Jeg er veldig usikker på avstandene på vidda og ønsker at turen skal ligge på det nivået at jeg ikke absolutt MÅ gå langt hver dag for å nå frem til målet i tide. Jeg ser for meg mellom 10-20 km pr dag. God tid til camp og fiske er ønskelig. Å ta inn på en åpen hytte en gang imellom hadde jo vært fint.

Har sett litt på Lakselv (fra nasjonalparksenteret), ned gjennom Stabbursdalen og videre til Alta. Er  dette en fin tur på 14 dager?
      Tar gjerne imot tips om  "flyplass" til "flyplass"- turer på finnmarksvidda, hvis noen vil dele. Gjerne med mulighet å sove over på en hytte/gamme noen ganger iløpet av turen.
      Håper at noen kan dele noen erfaringer.
      Mvh
      Hans-Rasmus
    • Av RHK
      Hei folkens. Jeg har planer om å ta med ei lite turvant dame på en to-tredagers telttur nå snart, og ønsker turtips. Jeg går selv mest toppturer, men denne gangen er det ikke snakk om det. Jeg har aldri vært på Hardangervidda før, og lurer på om det er noen skjulte perler å oppleve der? Gjerne noen fossefall eller skjulte vann hvor det er mulig å telte og ta et bad? Noen som har andre forslag til steder som bare MÅ oppleves der? Jeg er ikke låst til Hardangervidda, og kan også få andre forslag til steder med ikke for mange høydemeter. Om turen er en "trekant-rute" er det fint, men også kortere turer. Poenget er å gi henne en fin opplevelse uten for mye slit, og ikke å komme høyest eller lengst.
    • Av Marita Gløpstad Olsen
      Jeg er på let etter gode tips ang. Steder å slå opp telt i Rogaland. Jeg har vært på telttur med venner før, men har nå satt meg som mål å ta en tur alene. Ønsker så klart tips til storslåtte fjellturer, men utsikt og idyll, men ser meg nok nødt til å starte noe lette første gangen. Ser derfor etter ideer til steder som gjerne er lett tilgjengelige, og ikke krever for mye vandring fra bil (ser for meg det fort blir overpakking og tung sekk første gangene). Gjerne ved et vann eller i en Skog, hvor en kan få noe privatliv. Har også med hund. Setter stor pris på alle tips! 😊
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.