Gå til innhold
Lompa

Gass om vinteren - igjen

Anbefalte innlegg

Primus har kommet med en ny type vintergass. Eller det er samme gassen, men en ny boks, som skal gi bedre effekt. Randulf Valle har testet:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg bruker alltid bensinbrenner i den kalde årstiden, men dette var gode nyheter for turer i overgangssesongene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Lompa skrev:

Primus har kommet med en ny type vintergass. Eller det er samme gassen, men en ny boks, som skal gi bedre effekt. Randulf Valle har testet:

Vi brukte vintergassen i forrige sesong. Fungerte bra for oss som ikke bruker bensin. 

God informativ test fra Randulf Valle. Her ser du vår uformelle test.             

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jag har kørt med gas på vintern (-4°C) med mitt optimus vega. Det gick fint, när gas-burken var full eller halvfull. 
Skall du ha gas på vintern, ta med en reservlösning om/när gasen inte fungerar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coleman har også kommet med en vintervariant, inneholder 230g. Boksen er litt slankere enn de "vanlige" boksene. Står -27°C på boksen, men det er nok brenneravhengig og må tas med en klype salt..

C300 Extreme winter gas.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Roger Daniloff
      Hei!
      Jeg vil dele en erfaring med forumet angående gassforbruk på tur.
      Vi er en gruppe på fem stykker som har hatt en tur på 10 dager (9 overnattinger) i Nord-troms og vestlige deler av Finnmark, turen gikk utelukkende over tregrensen. Været var meget godt og vi fant ved/fjellbjørk slik at vi hadde bål hver kveld, noe som reduserte gassforbruket betraktelig. 
      Vi hadde med seks gassbokser, hver på 300 gram, totalt 1800 gram. Vi gikk tom for gass siste dag og dermed var mengden gass vi hadde med akkurat tilstrekkelig. Med dårligere vær og mindre tilgang på brennbart materiale, ville vi hatt for lite gass med på denne turen. Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)
      For neste tur vil jeg beregne mengde gass slik: antall personer * 50 g gass per person per overnatting * antall overnattinger. Dersom en ikke kan forvente å finne brensel eller det er meldt regn og kaldt vær, vil gassforbruket øke.
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
    • Av Frydenlund
      Hei!

Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.
      Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til Skjult lenke - logg inn for å se den , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste 
      Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 
      Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 
      Legger ved lenker til alle:
      - Skjult lenke - logg inn for å se den

Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

- Frydenlund
    • Av Martin Dahl
      Hallo. Kjøpte en gassbrenner på wish for en stund siden i jakten på en gramjagerbrenner. Fant denna dingsen på 40 gram til en billig penge.
      Vet at norske myndigheter har advart mot elektronikk kjøpt på for eksempel wish.com.
      Noen som har noen HMS betenkeligheter med en gassbrenner fra wish ?

MVH Martin

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.